اردوغان تصمیم گرفت زمانی که توجه جهانیان را به خود جلب کرده، تیر خلاص را نزند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «مارتین چولوف» سردبیر بخش خاورمیانه ای گاردین در تحلیل کوتاهی از سخنرانی امروز رئیس جمهور ترکیه در خصوص قتل جمال خاشقجی نوشت: رئیس جمهور ترکیه در مورد کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری آن کشور در استانبول توضیحات بیشتری داد. اردوغان به وضوح محاسبه کرد که برای او، یا ترکیه، مناسب نیست، که فایل صوتی لحظه قتل خاشقجی یا ویدئوی آن را منتشر کند ؛ فایل هایی که چندین منبع تایید کرده اند که مقامات ترکیه واقعا آنها را در دارند.

تصمیم او برای بازگرداندن توپ به زمین عربستان سعودی جالب و غیر منتظره بود. پس از اعمال فشار شدید بر این پادشاهی با انتشار بیش از دو هفته افشاگری های جزء به جزء، او تصمیم گرفت زمانی که توجه جهانیان را به خود جلب کرده، تیر خلاص را (به عربستان) نزند.

رجب طیب اردوغان در سخنرانی هفتگی برای نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان گفت که قبل از کشته شدن خاشقجی، دوربین‌ های نصب شده در کنسولگری سعودی در استانبول برداشته شده بود اما دوربین‌ های خارج از ساختمان، ورود این روزنامه‌ نگار به داخل سرکنسولگری را ضبط کردند که نشان می‌ داد او از این محل خارج نشد. وی افزود که روزنامه‌ نگار سعودی توسط یک گروه متشکل از افرادی که از عربستان اعزام شده بودند همراه با کارکنان کنسولگری «به طرزی فجیعی» به قتل رسید و سپس این 15 نفر همراه با سرکنسول عربستان خاک ترکیه را ترک کردند. 

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه قتل خاشقجی از پیش برنامه‌ ریزی شده بود، یادآور شد که در ابتدا مقامات سعودی اصرار داشتند که این روزنامه‌ نگار پس از انجام امور اداری، از کنسولگری خارج شده اما بعدا پذیرفتند که او در این محل به قتل رسیده است. 

اردوغان به تماس تلفنی با ملک سلمان اشاره کرد و گفت که در این تماس به اطلاع پادشاه رساند که متصدی کنسولکری کفایت ندارد و افزود که 18 نفری که به گفته مقامات سعودی در ارتباط با این قتل در آن کشور بازداشت شده‌ اند، با یافته‌ های اولیه سازمان‌ های اطلاعاتی ترکیه منطبق است. 

وی گفت این توضیح که تعدادی از ماموران امنیتی عربستان به طور خودسرانه مرتکب این قتل شدند برای ترکیه توضیحی رضایت بخش نیست.  وی گفت که اگر جنایتی روی داده، باید آمران و عاملان آن هر که هستند مشخص معلوم شود و براساس قوانین اسلامی و قوانین بین‌ المللی محاکمه شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.