بعد از روشن شدن قتل خاشقجی درخواست ها برای لزوم توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی بلند شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد با فاش شدن جزئیات بیشتری از قتل نویسنده مخالف سعودی در ترکیه، درخواست ها از دولت های غربی برای توقف فروش تجهیزات نظامی و تحریم این کشور افزایش یافته است.

«گونتر اوتینگر» کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا اعلام کرد می توان تصمیماتی درباره تعلیق برخی صادرات تسلیحاتی به عربستان اتخاذ کرد.

اوتینگر اعلام کرد که یک تصمیم اساسی در این باره باید زمانی گرفته شود که یک شفاف سازی کامل در این خصوص صورت گیرد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم روز یکشنبه اعلام کرد که برلین صادرات اسلحه به عربستان سعودی را تا زمانی که ابهامات درباره مرگ خاشقجی روشن نشود، متوقف می کند.

آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم خواسته تا مانند برلین فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کنند.

«پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان می گوید فروش تسلیحات تا زمانی که جزئیات قتل جمال خاشقچی مشخص نشده باید متوقف شود. او همچنین گفته است که این تصمیم می تواند باعث افزایش فشارها به ریاض شود تا درباره خاشقجی اطلاعات بیشتری منتشر کنند.

آلتمایر همچنین افزوده است: «فقط اگر تمام کشورهای اتحادیه اروپا موافقت کنند که سلاح به عربستان نفروشند، این اقدام می تواند باعث فشار بر ریاض شود اما اگر ما فروش سلاح را متوقف کنیم اما دیکر کشورها این خلا را با فروش سلاح هایشان پر کنند، هیچ نتیجه مثبتی بدست نخواهد آمد.»

وزیر اقتصاد آلمان و متحد نزدیک مرکل گفته است که توضیحات ریاض درباره این موضوع اصلا رضایت بخش نیست چرا که باید مشخص شود چه اتفاقی در کنسولگری برای جمال خاشقجی افتاده است.

آلتمایر در پاسخ به این پرسش که آیا المان توافق فروش سلاح به عربستان سعودی را ملغی خواهد کرد، گفت که بزودی در این مورد تصمیم خواهیم گرفت.

آلمان در سال جاری تسلیحاتی به ارزش 400 میلیون یورو به عربستان سعودی فروخته است.

نمایندگان پارلمان نروژ نیز خواستار توقف فروش سلاح به عربستان سعودی در پی ماجرای قتل روزنامه نگار منتقد در داخل کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه شده اند. این نمایندگان همچنین بر لزوم خروج سرمایه گذاری‌ های نروژ از عربستان تاکید کردند.

این در حالی است که در آمریکا به عنوان متحد اصلی عربستان نیز اعتراضات سناتورها به فروش سلاح به عربستان بلندتر شده است. 

سناتور «رند پال» با انتشار پیام ها و انجام مصاحبه هایی خواستار توقف ارسال سلاح به ریاض و کاهش سطح همکاری های آمریکا با عربستان شد.

این سناتور جمهوری خواه حتی اعلام کرده که پیش نویس طرحی را برای توقف ارسال سلاح به عربستان در کنگره آمریکا مطرح می کند.

رند پال در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرد که به هیچ عنوان ادعاهای سعودی در مورد قتل جمال خاشقجی را باور نمی کند و لازم است که آمریکا فروش اسلحه به ریاض را متوقف کند.

وی ادامه داد: تحریم ها کافی نیست و ما باید در مورد فروش اسلحه فکر کنیم. واکنش ما فقط مربوط به قتل این خبرنگار نیست بلکه در مورد یمن که ده ها هزار نفر در جنگ آنجا کشته شده اند و در مورد گسترش نفرت از مسیحیان، یهودیان و هندوها در تمام دنیا نیز هست. 

رند پل در ادامه درباره توقف فروش سلاح به سعودی ها هم گفت اگر در کنگره تحریم فروش اسلحه به سعودی به رای گذاشته شود، با اکثریت مطلق رای مثبت خواهد آورد. مساله یمن جدی است. 

در تازه ترین مورد نیز «بن ساسه» نماینده جمهوری‌ خواهان در سنای آمریکا اظهارات مقامات عربستان در رابطه با قتل خاشقجی را ناکافی دانسته و گفت: ریاض باید توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهد و گزینه‌های متعددی از جمله توقف فروش سلاح به این کشور مطرح باشد.

این سناتور جمهوری‌ خواه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان همچنین بر لزوم واکنش‌ های شدیدتر علیه عربستان تاکید و اظهار داشت: آمریکا فروش سلاح را نه به منظور کسب سود بلکه برای اتحاد با کشورهایی که به ارزش‌های آنها ایمان دارد، انجام می‌ دهد.

موضع عربستان سعودی از انکار ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول در 2 اکتبر (10 مهر)، ابتدا به مرگ تصادفی تغییر کرد و سپس «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی واژه «قتل» را در ارتباط با جمال خاشقجی بکار برد و گفت که این قتل «اشتباه بزرگی» بوده است. عربستان سعودی تلاش دارد نشان دهد محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در این ماجرا دخالتی نداشته است اما هر روز انتقادات بیشتر می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.