تعدادی از اعضای خانواده سلطنتی دیدارهای محرمانه ای با هدف پیدا کردن راه حلی برای رفع بحرانی که قتل جمال خاشقجی خبرنگار منتقد سعودی به وجود آورده برگزار می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «سعد الفقیه» رهبر «جنبش اصلاحات اسلامی»  مخالفان مقیم  انگلیس  بر این باور است که که قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی  منتقد به کناره گیری شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی از تاج وتخت سلطنتی خواهد انجامید.

به عقیده وی، مقالات منتشره در مطبوعات آمریکایی در انتقاد از حاکمان کنونی سعودی باعث آن شد تا جمال به قتل برسد. اما به گفته الفقیه، جمال حتی یک روز هم به طور واقعی به مخالفت با نظام دست نزده بود.

سعد الفقیه در این باره گفت:«وقتی بن سلمان بازداشت های نوبتی را در کشور دامن زد، جمال در مقالات خود از قربانیان این اقدام بن سلمان دفاع کرد. ازآنجا که مقالات او در آمریکا منتشر شدند این امر بر افکار عمومی در آمریکا تأثیر گذاشت و جمال از نظر بن سلمان خطرناک ترین مخالف جلوه کرد».

مطابق با اطلاعات رهبر جنبش نامبرده که ده ها سال است در لندن زندگی می کند، تعدادی از اعضای خانواده سلطنتی دیدارهای محرمانه ای با هدف پیدا کردن راه حلی برای رفع بحرانی که قتل جمال خاشقجی خبرنگار منتقد سعودی به وجود آورده برگزار می کنند.

الفقیه معتقد است:«محمد بن سلمان در آینده نزدیک از سمت جانشین تاج و تخت سلطنتی کنار گذاشته خواهد شد. یا کودتای داخلی صورت خواهد گرفت یا او مجبور خواهد شد به دلیل فشار از خارج استعفا بدهد. هرچه باشد او دیگر هرگز در سمت پادشاه عربستان سعودی حکومت نخواهد کرد».

در تحولی دیگر به دنبال انتشار اخباری در شبکه های اجتماعی مبنی بر برکناری بن سلمان از ولیعهدی توسط ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی ریاض رسما به این خبر واکنش نشان داد.

«شورای مبارزه با شایعه ها» در عربستان در صفحه خود در توئیتر نوشت: اخبار منتشر شده درباره برکناری شاهزاده بن سلمان ولیعهد عربستان درست نیست و منشأ این خبر را وبسایت  فلسطینی «العهد» دانست و این وبسایت را به جعل هویت روزنامه الکترونیکی «سبق» عربستان جهت انتشار این خبر متهم کرد.

روزنامه سبق عربستان نیز اعلام کرد که هیچ ارتباطی با خبر منتشر شده درباره دستور ملک سلمان برای برکناری بن سلمان در پی نشست «شورای بیعت» ندارد.

پیش از این برخی حساب ها در شبکه ا یاجتماعی توئیتر خبر برکناری بن سلمان بن عبدالعزیز را از مقامش و تعیین «خالد بن سلمان بن عبدالعزیز» به جای وی را منتشر کرده بود.

چنین اخباری در حالی منتشر می شود که شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز سفیر عربستان در آمریکا  اخیرا به کشورش بازگشته است و گمانه زنی درباره برکناری بن سلمان و تعیین شاهزاده خالد برادر وی به جایش به وجود آمد.

زمزمه های برکناری شاهزاده محمد بن سلمان از قدرت پس از اعلام قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی داخل کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه که ریاض به قتلش اعتراف کرد شدت گرفته است. برخی سناتورهای آمریکایی نیز به شدت در حال وارد آوردن فشار  به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به منظور دخالت برای برکناری بن سلمان هستند. بن سلمان متهم اصلی و مستقیم صدور دستور برای قتل خاشقجی است.

این در حالی است که بامداد روز  شنبه خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد : خاشقجی در نتیجه مشاجره در  کنسولگری ریاض در استانبول  کشته شده است.

واس اعلام کرد که دادستانی 18 نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقجی» در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از ماهیت افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.

عربستان سعودی در حالی کشته شدن خاشقجی در کنسولگری خود در ترکیه را تایید می کند، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.

همچنین منابع رسمی عربستانی همچنین گزارش دادند که در نتیجه تایید کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، «احمد العسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان و «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنتی از مناصب خود برکنار شدند.

از جهتی دیگر،  وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» آمریکا اظهار داشت: ریاض مصمم به مجازات مسؤولان جنایت کشته شدن جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار منتقد) است و محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) هیچ اطلاعی از این اتفاق ندارد.

وی در اشاره به اظهارات و مواضع اعضای کنگره آمریکا مبنی بر اینکه بن سلمان پشت قتل خاشقجی است و درخواست‌ها برای برکناری او از ولیعهدی عربستان این گونه پاسخ داد: اظهارات قانونگذاران آمریکایی احساسی و از روی احساسات است.

الجبیر به سوال فاکس نیوز مبنی بر اینکه آیا ملک «سلمان» پشت پسرش محمد بن سلمان است پاسخی نداد و تنها یک پاسخ کلی داد که ملک مصمم به افشای حقایق است.

این اظهارات الجبیر چند ساعت بعد از گزارش رویترز درباره روایت تازه سعودی‌ها درباره پرونده خاشقجی مطرح شد.

به گفته الجبیر، دادستان کل عربستان روشن کرد که اخباری که می‌گویند خاشقجی کنسولگری را ترک کرده کذب است و عربستان اصرار به مجازات عاملان جنایت و عدم تکرار چنین جنایت‌هایی دارد.

وزیر خارجه سعودی باز هم در حمایت از ولیعهد کشورش مدعی شد، نزدیکان ولیعهد در این جنایتی که خودش هم از آن بی‌اطلاع است دست ندارند!

الجبیر اطلاع داشتن مقامات رده بالای سعودی از نوارهای صوتی ضبط شده از قتل خاشقجی را رد کرد و در ادامه به افشای تمامی حقایق این پرونده و ادامه تحقیقات سعودی‌ها وعده داد و مدعی شد، ملک سلمان بن عبدالعزیز مصمم به افشای حقایق و مجازات مسؤولان آن است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاده را اشتباه فاحش و امری شنیع خواند و به خانواده خاشقجی تسلیت گفت.

الجبیر در این مصاحبه اشاره کرد که گزارش‌های ضد و نقیض از خروج خاشقجی از کنسولگری در استانبول منجر به انجام تحقیقات سعودی شد و اذعان کرد که از مکان جسد جمال خاشقجی بی‌اطلاع است.

وی با دفاع از تفسیر کشورش درباره قتل خاشقجی و اینکه او به دست تیم امنیتی کشورش کشته شده در حالی یکی از اعضای این تیم پزشک کالبدشکافی بوده گفت: تصور نمی‌کنم تمام اعضای تیم ۱۵ نفره در  زمان حادثه در کنسولگری بودند. ما از تمام این افراد بازجویی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم بفهمیم چطور احضار شده و به آنجا فرستاده شده‌اند و تمام حقیقت را فاش می‌کنیم.

وی درباره زمان‌بر شدن توضیحات کشورش درباره قتل خاشقجی و اعتراف به این جنایت گفت، حدود ۱۸ روز عربستان تلاش کرد تا آنجا که می‌تواند اطلاعات دقیقی ارائه کند.

الجبیر ادامه داد: ما گزارش‌هایی داشتیم که اشاره می‌کرد او کنسولگری را ترک کرده اما تیم ویژه بازجویی ما در ترکیه از وجود برخی اخبار متناقض در این گزارش‌ها پرده برداشت.

وزیر خارجه سعودی افزود:‌ زمانی که به اطلاعات درست رسیدیم دادستانی تحقیقات را شروع کرد. گزارش‌های اولیه گمراه کننده بودند اما آنچه رخ داده یک جنایت و اشتباه فاحش است و افراد تیم ۱۵ نفره از اختیارات خود عدول کرده‌اند و ما براساس نتایج برخی گام‌ها را برداشتیم.

الجبیر تاکید کرد: اما باید یادآور شویم که در چنین اتفاقاتی همیشه این گونه است که اطلاعات دقیقی تا حد ممکن ارائه شوند و ما نمی‌خواهیم گفته‌ها، شایعات یا گمانه‌زنی‌ها را نشر دهیم. از این رو موضوع زمان بر شده است. زمانی که ما به مساله ابوغریب بازمی‌گردیم می‌بینیم که افشای مساله و صدور گزارش‌های دولت آمریکا زمان‌بر بودند در این گونه موارد باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

وی گفت:‌ خاشقجی در داخل کنسولگری به قتل رسیده و تیم امنیتی سعودی در این باره برخورد می‌کند. مقامات عربستان تا به این لحظه نمی‌دانند چه بر سر جسد خاشقجی آمده و مکان جسد او کجاست اما بخش‌های مربوطه در حال حاضر برای یافتن جسد او تلاش می‌کنند تا دقیقا بدانند چه اتفاقی برای او افتاده است.

الجبیر در پایان روابط کشورش با واشنگتن را تاریخی، استراتژیک و مهم برای دو کشور خواند.

همچنین خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)  اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور طی تماس تلفنی کشته شدن جمال خاشقجی را به «صلاح خاشقجی» پسر این روزنامه نگار تسلیت گفت.

بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان نیز طی تماس تلفنی با صلاح خاشقجی، کشته شدن پدرش را به وی تسلیت گفت.

بنابراین گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد و مخالف عربستان سعودی، سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج خاشقچی از کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

پس از این حادثه، مقامات عربستان سعودی تحت فشار بین المللی برای روشن شدن سرنوشت خاشقجی قرار گرفتند.

 برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقجی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده و تکه تکه شده است.

خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.وی قصد داشت یک مرکز در زمینه حقوق بشر تأسیس کند که برخی بر این باورند این قصد وی باعث قتل اش شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.