وزیر خارجه کانادا و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به صف رهبرانی پیوستند که روایت رسمی عربستان سعودی درباره قتل روزنامه‌ نگار منتقد را زیر سوال بردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گلوبال نیوز کانادا گزارش داد: کانادا هم بامداد امروز یکشنبه به صف کشورهایی پیوست که روایت رسمی عربستان سعودی درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌ نگار منتقد حکومت این کشور را رد کرده‌ اند.

«کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این روایت عربستان، فاقد «انسجام و اعتبار» است.

وی گفت توضیحات ارائه شده از سوی عربستان سعودی نه منطقی است و نه معتبر.

فریلند اعلام کرد ما خواستار تحقیقاتی گسترده در همکاری با مقامات ترکیه و همچنین گزارشی دقیق در مورد شرایط مرگ خاشقجی هستیم. عامل مرگ خاشقجی باید در برابر دستگاه قضایی پاسخگو باشد.

در این بیانیه آمده است: «کانادا قتل جمال خاشقجی را که عربستان وقوع آن را در کنسولگری اش در استانبول تایید کرده، محکوم می کند.»

وزیر خارجه کانادا همچنین با نامزد خاشقجی، خانواده و نزدیکان وی ابراز همدردی کرد.

کانادا پیش از این نیز از نقض حقوق بشر در عربستان انتقاد کرده و خواستار آزادی فعالان زن حقوق بشر در این کشور شده بود .عربستان سعودی در واکنش به انتقاد اتاوا، سفیر این کشور را اخراج، و روابط دوجانبه با آن را معلق کرده بود.

پیش از این هم «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه خواهان انجام تحقیقات و بررسی کامل، معتبر و شفاف درباره پرونده قتل جمال خاشقجی است.

او در بیانیه‌ ای تاکید کرد: شرایط به وجود آمده در پی مرگ خاشقجی بسیار مشکل‌ ساز بوده و شامل نقض حیرت‌ آور کنوانسیون 1963 وین در خصوص روابط کنسولی می‌ شود.

موگرینی تصریح کرد: از این رو، اتحادیه اروپا همانند شرکای خود بر ضرورت ادامه تحقیقات به طور کامل، معتبر و شفاف تاکید دارد تا از این طریق، وضعیت قتل آشکار شود و از مجازات تمامی عوامل اطمینان حاصل شود.

عربستان سعودی 18 روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی اعلام کرد وی داخل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است. ریاض مدعی شد مرگ او بعد از درگیری داخل ساختمان کنسولگری اتفاق افتاده است.

عربستان سعودی اخیرا به دلیل کشته شدن خاشقچی داخل کنسولگری این کشور در ریاض به شدت تحت فشار و انتقاد قرار گرفته است.

پیشتر هم صدراعظم و وزیر خارجه آلمان اعلام کرده بودند از عربستان سعودی انتظار می‌ رود شرایط  و پس زمینه قتل خاشقجی را شفاف‌ سازی کند.   

در بیانیه مشترک «آنگلا مرکل» و «هایکو ماس» آمده که توضیحات ارائه شده پیرامون ماوقع در کنسولگری کافی نیست و عاملان این اقدام باید در برابر قانون پاسخگو باشند. 

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان پیشتر از عربستان خواسته بود درباره  موضوع خاشقجی شفاف سازی کند تا دولت آلمان بتواند موضع‌ بگیرد.

رسانه‌ های ترکیه گزارش داده اند فایلی صوتی در اختیار مقامات آنکارا قرار دارد که اثبات می‌ کند خاشقچی پس از شکنجه به قتل رسیده و جسدش نیز تکه تکه شده است.

اطلاعیه دادستانی عمومی عربستان پس از آن منتشر شد که کارآگاهان جنایی ترکیه در چند روز گذشته از ساختمان کنسولگری و محل اقامت سرکنسول عربستان در استانبول بازرسی کردند و آن طور که گزارش شده اکنون در جنگل‌ های نزدیکی استانبول به دنبال ردی از جسد خاشقجی هستند. جست و جو برای پیدا کردن جسد خاشقجی در حالی به جنگل‌ های اطراف استانبول کشیده شده که یک مقام ناشناس عربستانی به خبرگزاری رویترز گفته جسد در همان ترکیه به «مستشاران محلی» تحویل داده شده تا آن را نابود کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.