وزارت خارجه استرالیا در پی اعلام رسمی عربستان مبنی بر قتل خاشقجی داخل کنسولگری این کشور در استانبول با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هیچ مسئولی از استرالیا در کنفرانس اقتصادی بزرگ موسوم به «داووس صحرا» در عربستان شرکت نمی کند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، استرالیا  در پی قطعی شدن قتل «جمل خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه علیه ریاض موضع گیری کرد.

وزارت خارجه استرالیا در پی اعلام رسمی عربستان مبنی بر قتل خاشقجی داخل کنسولگری این کشور در استانبول با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هیچ مسئولی از استرالیا در کنفرانس اقتصادی بزرگ موسوم به «داووس صحرا» در عربستان شرکت نمی کند.

 پیش از این بسیاری از موسسات بین المللی، شرکت های بزرگ جهانی، شخصیت ها و رسانه های مهم غربی از شرکت در این کنفرانس که قرار است سه شنبه این هفته در ریاض برگزار شود، انصراف داده بودند.

این در حالی است که بامداد امروز خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد : خاشقجی در نتیجه مشاجره در  کنسولگری ریاض در استانبول  کشته شده است.

واس بامداد امروز شنبه اعلام کرد که دادستانی 18 نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقجی» در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از ماهیت افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.

عربستان سعودی در حالی کشته شدن خاشقجی در کنسولگری خود در ترکیه را تایید می کند، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.

همچنین منابع رسمی عربستانی همچنین گزارش دادند که در نتیجه تایید کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، «احمد العسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان و «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنتی از مناصب خود برکنار شدند.

«مجتهد» فعال سعودی پیش از برکناری القحطانی، فاش کرده بود که وی از 9 اکتبر (17 مهر) در دفترش حاضر نشده است و در توئیتر حضور ندارد و فرد دیگری به جای وی در این شبکه اجتماعی مطلب می گذارد.

وی افزود: هنوز نقش واقعی القحطانی مشخص نیست، اما آنچه تایید شده است وی کینه شدیدی نسبت به خاشقجی داشت و دو تن از قاتلان این روزنامه نگار از افراد نزدیک به وی هستند.

همچنین این مقام ارشد کاخ سلطنتی همزمان با این حادثه با گذرنامه دیگری به عنوان شهروند عادی وارد ترکیه شده بود.

القحطانی در واکنش به برکناری در توئیتر نوشت: از شما متشکرم، وفادار خواهم ماند.

همچنین پیش از خبر برکناری العسیری که پیشتر سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن بود، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرده بود که عربستان قصد دارد برای نجات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از بحران قتل خاشقچی، «احمد العسیری» را به عنوان مقصر قتل خاشقجی معرفی کند.

مجتهد ساعاتی پیش  از آن نیز همچنین فاش کرد که ترس شدیدی، اطرافیان و نزدیکان بن سلمان را فرا گرفته است، چرا که ولیعهد برای نجات خودش، حاضر است هر یک از قاتلان پرونده خاشقجی را قربانی کند.

بنابراین گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد و مخالف عربستان سعودی، سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج خاشقچی از کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

پس از این حادثه، مقامات عربستان سعودی تحت فشار بین المللی برای روشن شدن سرنوشت خاشقجی قرار گرفتند.

 برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقجی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده و تکه تکه شده است.

خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.وی قصد داشت یک مرکز در زمینه حقوق بشر تأسیس کند که برخی بر این باورند این قصد وی باعث قتل اش شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.