بسیاری از سناتورهای آمریکایی که همواره با عربستان سعودی مناسبات خوبی داشتند، پس از ناپدید شدن روزنامه‌ نگار منتقد حکومت عربستان در کنسولگری عربستان در استانبول از آن کشور شدیدا انتقاد کرده‌ اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد بسیاری از اعضای کنگره آمریکا که همواره با عربستان سعودی مناسبات خوبی داشتند، پس از ناپدید شدن روزنامه‌ نگار منتقد حکومت عربستان در روز 2 اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول از آن کشور شدیدا انتقاد کرده‌ اند.

در همین راستا، «بن کاردین» سناتور ارشد دموکرات آمریکایی گفت بدون شک سعودی ها مسئول قتل جمال خاشقجی هستند.

وی افزود حضور وزیر خزانه داری آمریکا در نشست اقتصادی ریاض باید لغو شود.

«جف فلیک»، «تاد یانگ» و «مارک روبیو» از سناتورهای ارشد کنگره نیز پیش از این از «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا خواسته بودند تا سفر خود به ریاض برای شرکت در کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری را لغو کند.

سناتور ارشد دموکرات از کمیته روابط خارجی سنا پیشتر گفته بود: بی شک تبعاتی وجود خواهد داشت و ما اقدامات قاطع و روشنی را اتخاذ خواهیم کرد. ما نهادی مستقل از دولت هستیم. ما قبلا این مساله را در خصوص رابطه با روسیه نشان داده ایم. ما این مساله را در قبال کره شمالی نشان دادیم و درباره عربستان سعودی نیز نشان خواهیم داد.

ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی موجب انتقاد گسترده سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه از عربستان شده است.

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری خواه در کمیته نیروهای مسلح سنا و یکی از متحدان نزدیک ترامپ در اظهاراتی عربستان سعودی را به اعمال تحریم تهدید کرد و گفت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی وجهه خود و کشورش را آلوده کرده و باید از قدرت کنار برود.

«مارکو روبیو» دیگر سناتور جمهوری خواه نیز گفت: در صورت نیاز کنگره به طور مستقل از دولت در خصوص عربستان سعودی اقدام خواهد کرد.

«رند پال»سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی نیز گفت: سعودی ها بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان هستند و ما باید در روابطمان با عربستان تجدیدنظر، و تحریمشان کنیم.

این انتقادات در حالی بیان می شود که رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین اظهارنظر و در جریان گفت و گو با شبکه فاکس نیوز زمانی که از او پرسیده شد آیا آمریکا از عربستان سعودی فاصله خواهد گرفت، گفت: «نمی‌ خواهم چنین کاری بکنم.» او بار دیگر اظهار امیدواری کرد که رهبران سعودی در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی دست نداشته باشند.

سخنان ترامپ در حالی مطرح شد که پیش از او، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده بود که باید به عربستان زمان بیشتری داد تا تحقیقات خود درباره این پرونده را کامل کند.

عربستان سعودی تاکنون هر گونه دخالت در ناپدید شدن خاشقجی را تکذیب کرده است. اما از هفته گذشته به ابتکار 22 سناتور آمریکایی تحقیقاتی در مورد احتمال وضع تحریم‌ های حقوق بشری علیه ریاض آغاز شده است. گفته می شود مقام‌ های ارشد وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا فعالانه در حال بررسی برنامه‌ هایی برای اعمال مجازات مالی علیه عربستان به خاطر نقش اش در مرگ احتمالی خاشقجی هستند. این اقدامات شامل اعمال تحریم علیه رهبران ارشد عربستان است. «استیو منوچین» وزیر خزانه‌ داری آمریکا و «مایک پومپئو» وزیر خارجه این کشور در روزهای اخیر چندین بار دیدار داشته‌ اند که هدفشان بررسی راه‌ های احتمالی اعمال مجازات علیه عربستان است بدون آنکه تاثیر منفی بر توافق تسلیحاتی و تجاری 110 میلیارد دلاری عربستان بگذارد.

پیدا شدن نمونه های مشابه مرتبط با خاشقجی در ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان

ماموران امنیتی ترکیه در ادامه تحقیقات خود برای روشن شدن ماجرای قتل احتمالی جمال خاشقجی، منزل سرکنسول عربستان در استانبول را بازرسی کردند. گفته می شود همه جای محل سکونت کنسول عربستان، حتی پشت بام و گاراژ او بازرسی، و از یک پهپاد برای دید بیشتر استفاده شده است. این بازدید در حالی انجام شد که یک روز قبل از آن سرکنسول عربستان در ترکیه، این کشور را به مقصد ریاض ترک کرده بود.

«جمال الشایل» خبرنگار الجزیره گفت کارشناسان پزشکی قانونی ترکیه در پی بازرسی از محل اقامت سرکنسول عربستان در استانبول نمونه های یکسان با نمونه هایی که در کنسولگری عربستان پیدا شده است را کشف کرده اند. منابع آگاه در دفتر دادستان کل ترکیه می گویند این نمونه ها مدرک دیگر دال بر کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در داخل ساختمان کنسولگری است. ترکیه اکنون از آمریکا خواسته است که نمونه خون و دی ان ای خاشقجی را در اختیار این کشور قرار دهد.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی از 2 اکتبر، زمان ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تاکنون ناپدید است و هیچ گونه خبری از وی در دست نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.