جنایت ربودن خاشقجی روزنامه نگار که تبدیل به باری سنگین روی دوش رهبران امنیتی و سیاسی ترکیه شده است چه بسا بر توافقنامه ادلب نه فقط از حیث تأخیر در اجرای آن بلکه از حیث لغو کامل آن بازتاب منفی پیدا کند؛ امری که به نفع طرف رسمی سوری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان»  نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم  نوشت: بازتاب جنایت« ناپدید  شدن» روزنامه نگار منتقد عربستانی به شیوه مستقیم بر توافق «ادلب» میان دو طرف روس و ترک خود را نشان داد؛ توافقی که زمان اجرای بخش مهمی از آن یعنی خروج هیأت تحریر الشام یا همان جبهه النصره سابق از منطقه عاری از سلاح در روز دوشنبه به پایان رسید اما روی زمین و در واقعیت چنین چیزی عملی نشد.

دولت و دستگاه امنیتی ترکیه  به شدت غرق در پیگیری تحقیقات این جنایت یاد شده در بالا هستند که به شدت مورد اهتمام و توجه منطقه ای و جهانی قرار گرفته است و به نظر می رسد که جبهه النصره این واقعیت را به خوبی می داند و آن را فرصتی در زمینه خروج عناصرش و تحویل سلاح های سنگین خود می داند.

آقای «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که هیچ گونه مشکلی در زمینه خروج سلاح های سنگین از منطقه عاری سازی وجود ندارد و عملیات اجرایی ادامه دارد اما سخنگوی جبهه النصره بار دیگر تأکید کرد که جبهه النصره چشم پوشی از سلاح هایش و خروج از مناطقی که در توافقنامه آمده را نمی پذیرد.

در مقابل دولت سوریه به شدت اوضاع را زیر نظر دارد و همه چیز را به طرف روس واگذار کرده است و آقای «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی که روز دوشنبه پس از دیدارش با  دکتر«ابراهیم الجعفری» همتای عراقی اش در دمشق برگزار کرد، تأکید کرد که کشورش عجله ای ندارد و از این توافقنامه برای جلوگیری از خونریزی حمایت کرده است و نیروهای ارتش سوریه در منطقه ادلب حضور دارند و آماده اند در صورتی که همه طرف ها به توافقنامه پایبند نباشند برای بازپس گیری شهر ادلب دست به اقدام نظامی زنند.

بعید نیست که ترک ها و روس ها که بر توافقنامه نظارت دارند مدت آن را نه فقط به دلیل شدت گرفتن بحران ناپدید شدن خاشقجی روزنامه نگار عربستانی تمدید کنند بلکه به دلیل انتشار اخباری مبنی بر وجود اختلاف داخل جبهه النصره درباره مساله خروج از مناطق عاری از سلاح این کار را بکنند. شاخه اول جبهه النصره که «ابو محمد الجولانی» آن را هدایت می کند و سوری ها را در بر می گیرد مانعی در اجرای توافقنامه و پیوستن به  گروه «جبهه التحریر الشام» که گروه های مسلح هوادار ترکیه را در بر می گیرد، نمی بیند اما شاخه دوم که اکثریت تروریست های خارجی را در بر می گیرد و سرکرده آن یک مصری است با زمین گذاشتن سلاح و خروج از مناطق مشخص شده در توافقنامه مخالف است زیرا این به معنای پاکسازی آن در مرحله بعد است.

جنایت ربودن خاشقجی روزنامه نگار که تبدیل به باری سنگین روی دوش رهبران امنیتی و سیاسی ترکیه شده است چه بسا بر توافقنامه ادلب نه فقط  از حیث تأخیر در اجرای آن بلکه از حیث لغو کامل آن  بازتاب منفی پیدا کند؛ امری که به نفع طرف رسمی سوری است که راه حل نظامی را گزینه ای می داند که در نهایت امر برای بازپس گیری شهر و باز گرداندن آن به زیر حاکمیت سوریه به آن روی آورده می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.