جدیدترین انصراف از این نشست را «دیوید شویمر» مدیر عامل بورس لندن(LSE) انجام داد که اعلام کرد سفر خود به عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس بین المللی سرمایه گذاری در این کشور را لغو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، انصراف شخصیت ها و شرکت های مختلف جهانی از نشست بزرگ اقتصادی در ریاض موشوم  به «داووس صحرا»همچنان ادامه دارد.

جدیدترین انصراف از این نشست را «دیوید شویمر» مدیر عامل بورس لندن(LSE)  انجام داد که اعلام کرد سفر خود به عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس بین المللی سرمایه گذاری در این کشور را لغو کرد.

بورس لندن در اطلاعیه ای از لغو برنامه شرکت شویمر در کنفرانس آینده سرمایه گذاری در عربستان در تاریخ 23-25 ماه جاری(اکتبر) در ریاض خبر داده است.

این کنفرانس با حمایت شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی برگزار خواهد شد و بن سلمان می خواهد در این کنفرانس خود را به عنوان یک رهبر تأثیرگذار معرفی کند.

درپی مفقود شدن جمال خاشقجی هفته گذشته نیز «ریچارد برانسون» بنیانگذار گروه شرکت های تکنولوژی و سرمایه گذاری بین المللی «ویرجین» مسئولیت خود به عنوان مدیر دو پروژه توریسم در عربستان را به حالت تعلیق در آورده بود.

افزون بر این برانسون پروژه سرمایه گذاری 1 میلیاردی خود در عربستان را معلق کرده است.

در پی مفقود شدن جمال خاشقجی شخصیت مهم دیگر نیز از لغو برنامه شرکت در کنفرانس های سعودی خبر داده اند.

«دیان گرین» مدیر عامل شرکت «گوگل کلاود» و «جیم دیمون» مدیرعامل شرکت مالی چیس از جمله این افراد هستند.

 

انصراف های گسترده 

در همین حال، شبکه تلویزیونی«سی ان بی سی» آمریکا اعلام کرد که «جیمس دیمون» رئیس اجرایی بانک« جی بی مورگان» و «بیل فورد» رئیس گروه «فورد» به دلیل ناپدید شدن«جمال خاشقجی» روزنامه نگار و نویسنده مشهور عربستانی از مشارکت در کنفرانس اقتصادی بزرگ که قرار است یک هفته دیگر در ریاض برگزار شود انصراف دادند.

این دو شخصیت بزرگ در عرضه مالی و تجاری به فهرستی ملحق شدند که روز به روز طولانی تر می شود و تاجران و موسسه هایی را در بر می گیرد که تصمیم به تحریم کنفرانس« ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده » در سال 2018 گرفته اند که قرار است از 23 تا 25 جاری در ریاض برگزار شود و بر آن نام «داووس صحرا» به تقلید از کنفرانس اقتصادی جهانی در «داووس»گذاشتند.

با ادامه بحران جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف عربستانی که دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شد، سرمایه گذاران بزرگ و شرکت های جهانی و موسسه های رسانه ای اعلام کردند که از شرکت در کنفرانس داووس صحرا انصراف داده اند این در حالی است که بسیاری از تاجران دیگر نیز همکاری اقتصادی خود با عربستان سعودی را متوقف کردند.

پیش از این «ریچارد برانسون» میلیاردر انگلیسی اعلام کرده که برای تحت فشار قرار دادن عربستان جهت ارائه روشنگری بیشتر در خصوص ماجرای ناپدید شدن «جمال خاشقجی» تعدادی از پروژه های تجاری شرکت تحت ریاست خود را با ریاض به حال تعلیق در می آورد.

 برانسون اعلام کرده است به همین دلیل در نشست اقتصادی ریاض که از آن به عنوان «داووس صحرا» نام برده می شود، شرکت نمی کند.

«دارا خسروشاهی» مدیر عامل شرکت «اوبر» ارزشمندترین شرکت نوپای تکنولوژی طی دو سال گذشته نیز از دیگر شخصیت های شناخته شده تجاری است که این نشست را تحریم کرده است.

به این افراد می توان «جیم کیم» رئیس بانک جهانی را نیز اضافه کرد که از انصراف خود برای شرکت در نشست اقتصادی ریاض خبر داده است.

برخی رسانه ها نیز همسو با شخصیت های مطرح اقتصادی و تجاری جهان اقدام به تحریم نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» کرده اند که قرار است به میزبانی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در ریاض برگزار شود.

نشریه های «فاینانشیال تایمز، نیویورک تایمز و اکونومیست» از جمله این رسانه ها هستند که اعلام کرده اند خبرهای مربوط به این نشست را پوشش نخواهند داد.

«آریانا هافینگتون» بنیانگذار هافینگتون پست نیز از هیات مشورتی نشست «داووس صحرا» کناره گیری کرده است.

«اندور راس سورکین» مجری شبکه «سی ان بی سی» که قرار بود اداره کننده سه جلسه نشست ریاض باشد نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که از ناپدید شدن جمال خاشقجی «آزرده خاطر» شده است و در این نشست شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز اعلام کرده است که «پاتریک سون شیونگ» صاحب این روزنامه که قرار بود در نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» سخنرانی کند در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

این در حالیست که روزنامه واشنگتن پست پیش از این با وسط کشیدن پای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به نوعی وی را مسئول ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی قلمداد کرده بود.

این روزنامه در سرمقاله شماره روز جمعه خود با اشاره به قلم انتقادی جمال خاشقجی نوشت: «انتقادهای او که در طول سال گذشته مطرح شد بی شک محمد بن سلمان را که تا سطح ولایت عهدی ارتقاء یافته رنجانده است. ولیعهد پس از به قدرت رسیدن ضمن تلاش برای مدرنیزه کردن کشورش کارزار گسترده ای را برای ساکت کردن ناراضیان  و مخالفان به راه انداخت و تعداد زیادی را روانه زندان کرد که از این میان می توان به چهره های مذهبی، وبلاگ نویسان و کاربران شبکه های اجتماعی، روزنامه نگاران و نظامیان اشاره کرد.»

شرکت رسانه ای«نیکای» ژاپن نیز اعلام کرد که از مشارکت در پوشش رسانه ای نشست ریاض که قرار است به مدت سه روز و از 23 اکتبر برگزار شود، انصراف داده است.

خبرگزاری آمریکایی«بلومبرگ» نیز از مشارکت برای پوشش رسانه ای نشست ریاض انصراف داد اما تأکید کرد که اخبار رسیده از این نشست را به عنوان یک رسانه بزرگ که اخبار و حوادث منطقه را دنبال می کند، پوشش می دهد.

بنابراین گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج خاشقچی از کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

پس از این حادثه، مقامات عربستان سعودی تحت فشار بین المللی برای روشن شدن سرنوشت خاشقجی قرار گرفتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.