«نیکولاس کریستوف» نویسنده مشهور آمریکایی به بن سلمان به شدت حمله کرد و وی را «ولیعهد دیوانه» توصیف کرد که «یک روزنامه نگار را می کشد و یک نخست وزیر را گروگان می گیرد و میلیون ها کودک را گرسنه نگه می دارد و هرگز لیاقت این را ندارد که از وی در هر گونه مراسمی استقبال شود بلکه جایگاه شایسته وی فقط زندان است.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عربی 21 در گزارشی نوشت: در حالی که نام «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در عرصه رسانه های بین المللی مثل گلوله برفی که از بالا به پایین سقوط می کند در حال افول است برخی از نویسندگان و ستون نویس های رسانه های غربی و نیز کارشناساس آمریکایی نام «محمد بن نایف» ولیعهد و وزیر کشور سابق عربستان سعودی را ذکر کرده و از شایستگی وی طی دورانی که این مسئولیت ها را در عربستان بر عهده داشته است تمجید می کنند.

روزنامه های بزرگی مانند واشنگتن پست و نیویورک تایمز  آمریکا به شدت و به شکل گسترده به بن سلمان حمله ای را راه انداخته اند زیرا باور بر این است که وی مسئول ناپدید شدن و قتل «جمال خاشقجی» رروزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول است.

«نیکولاس کریستوف» نویسنده مشهور آمریکایی به بن سلمان به شدت حمله کرد و وی را «ولیعهد دیوانه» توصیف کرد که «یک روزنامه نگار را می کشد و یک نخست وزیر را گروگان می گیرد و میلیون ها کودک را گرسنه نگه می دارد و هرگز لیاقت این را ندارد که از وی در هر گونه مراسمی استقبال شود بلکه جایگاه شایسته وی فقط زندان است.»

وی افزود:« رک و پوست کنده باید گفت که این ننگ برای مسئولان دولت ترامپ و بزرگان اقتصاد و تجارت است که پیش از این برای بن سلمان کف زدند این در حالی است که وی ده ها تاجر و شاهزاده را به زندان انداخت و  سعد حریری نخست وزیر لبنان را ربود و مجبورش کرد که استعفا دهد و در اقدامی متهورانه بحران با قطر را به وجود آورد. علاوه بر آن که جنگ یمن را به راه انداخت و بدترین بحران انسانی را در جهان به وجود آورد به طوری که نزدیک به هشت میلیون یمنی در آستانه گرسنگی هستند.»

این نویسنده آمریکایی در ادامه نوشت: آمریکا می تواند به خاندان حاکم بر عربستان سعودی توضیح دهد که باید یک ولیعهد جدید پیدا کنند.»

«جان برینان» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) از سال 2013 تا 2017 نیز از بهتر بودن دوران محمد بن نایف در مقایسه با دوران پسر عمویش یعنی ولیعهد کنونی سخن گفت.

برینان گفت: سازمان اطلاعات عربسان و دستگاه امنیتی این کشور به شدت بد نام بود زیرا برای ده هه های طولانی اقدام به ربودن شهروندان سعودی و غیرسعودی کرد اما این اقدامات با رسیدن محمد بن نایف ولیعهد سابق به مقام معاون سپس وزیر کشور در سال های 2004 تا 2017 متوقف شد.

به باور برینان «حرفه ای گری دستگاه امنیتی عربستان سعودی با سرنگونی محمد بن نایف تحت تأثیر قرار گرفت و منفی شد و این دستگاه اکنون به شکل مستقیم زیر فرمان محمد بن سلمان است.»

روزنامه فورین پالیسی نیز به نوبه خود گزارشی منتشر کرد که  از احتمال سرنگونی ولیعهد عربستان از جایگاه کنونی اش به دلیل بحران جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی خبر داد.

این روزنامه نوشت: به موازات ناکامی بن سلمان در بهبود و پیشرفت اقتصاد عربستان- امری که حملات داخلی اش را با آن توجیه کرد- و  مشکلاتی که به دلیل بحران خاشقجی به وجود آورد ملک سلمان و اعضای خاندان حاکم درباره مناسب بودن بن سلمان برای پادشاهی تردید می کنند.

«بروس ریدل» مشاور چهار رئیس جمهور آمریکا از زمان«جورج بوش» پدر تا «باراک اوباما»گفت:« ولیعهد همچنان از حمایت پدرش برخوردار است و این یک مساله سرنوشت ساز است لیکن اگر بن سلمان از پادشاهی کنار زده شود یا ترور شود چندان تعجب نمی کنم.»

روزنامه واشنگتن پست نوشت که یک دیپلمات بلندپایه سابق آمریکا که دارای تخصص طولانی مدت در زمینه عربستان سعودی طی دولت های مختلف است درباره ناپدید شدن خاشقجی گفت: « این اتفاق بدون موافقت بن سلمان هرگز رخ نمی داد.» وی افزود:«این بدون موافقت بن سلمان هرگز هرگز هرگز اتفاق نمی افتاد.»

این دیپلمات در ادامه تأکید کرد که بسیاری از کسانی که با عربستان سعودی در تعامل هستند نگران این  هستند که قدرت در عربستان سعودی به یک شاهزاده جوان تحویل داده شود که بر خلاف رهبران محتاط و مسن  است که برای چندین دهه بر عربستان حکومت کردند.

واشنگتن پست به نقل از یکی از افراد نزدیک به دیوان پادشاهی نوشت:« بن سلمان این واقعیت را پنهان نمی کند که مستبد است.»

جمال خاشقجی بنابر اعلام رسانه های ترکیه  در ساعت 13 روز دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شده و از آن زمان به بعد خبری از وی در دست نیست. انجمن «خانه رسانه‌های عرب در ترکیه» نیز در این رابطه اعلام کرد که جمال خاشقجی نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان سعودی پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول ناپدید شده است.

همان روز ناپدید شدن این نویسنده عربستانی «خدیجه» نامزد جمال خاشقجی به رسانه های جمعی گفت که پس از ورود آقای خاشقجی به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، تقریبا تا نیمه شب منتظر مانده، اما خبری از بازگشت او نشده است.نامزد خاشقجی همچنین در واکنش به اخبار قتل وی گفت که وی این اخبار را باور نمی کند و منتظر نتایج تحقیقات  دولت ترکیه می ماند.

ترکیه اعلام کرده است که ارزیابی ها اشاره به این دارد که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است و جسد وی به خارج از کنسولگری عربستان در استانبول منتقل شده است.

بر اساس آخرین گزارش ها درباره این حادثه جنجالی شبکه سی ان ان به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد ریاض آماده می‌ شود اعلام کند جمال خاشقجی در جریان «بازجویی» در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

مقام های عربستان سعودی در صدد انتشار گزارشی هستند که مرگ جمال خاشقجی را نتیجه بروز «اشتباه» در جریان بازجویی معرفی کند.

با این حال هنوز مشخص نیست چه بر سر  جسد او آمده‌ است. به‌ ویژه که تاکنون گزارش‌ هایی در مورد تکه‌ تکه کردن جسد خاشقجی نیز منتشر شده‌ است. در عین حال هنوز مشخص نیست «اشتباه در بازجویی» از او چگونه منتهی به مرگ شده‌ است!

سی ان ان ضمن انتشار این خبر به نقل از دو منبع جداگانه، نوشته که قرار بوده بازجویی از خاشقجی، به ربودن وی از خاک ترکیه منجر شود. مقام های دولت عربستان احتمالا می‌گویند عاملان قتل این روزنامه نگار، «خودسرانه» و بدون مجوز از بالا دست به این اقدام زده اند و توبیخ خواهند شد.

در عین حال سی ان ان به نقل از یکی از منابع خود اعلام کرد مضمون گزارشی که عربستان در حال آماده کردن آن است، ممکن است تغییر کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.