در حالی که تنها 20 روز تا انتخابات میان دوره ای آمریکا زمان باقی است، بر اساس نظرسنجی ها، نارضایتی از عملکرد ترامپِ جمهوری خواه افزایش یافته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد در حالی که تنور انتخابات میان دوره ای 6 نوامبر آمریکا برای انتخابات کنگره روز به روز گرم تر می شود، بر اساس نظرسنجی ها، نارضایتی از عملکرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا افزایش یافته است. 

فقط سه هفته تا زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا باقی مانده است. جمهوری خواهان برای باقی ماندن در مسند قدرت نهاد قانونگذاری آمریکا به شدت تلاش می کنند. این درحالی است که نظرسنجی ها نشان دهنده کاهش اقبال مردم آمریکا به ترامپِ جمهوری خواه است. در نظرسنجی اخیر سی ان ان، 57 درصد آمریکایی ها اعلام کردند از عملکرد رئیس جمهور کشورشان ناراضی هستند.

43 درصد اعلام کردند از عملکرد ترامپ راضی هستند. میزان نارضایتی از عملکرد ترامپ در میان زنان آمریکایی شدیدتر است؛ به طوریکه در این نظرسنجی 61 درصد زنان آمریکایی اعلام کردند از عملکرد ترامپ ناراضی هستند و فقط 36 درصد عملکرد ترامپ را مثبت ارزیابی کردند. 

دموکرات ها بسیار امیدوار هستند که بتوانند با تکیه بر آرای زنان آمریکایی شمار بیشتری از کرسی های کنگره را در انتخاباتِ پیش روی به دست آورند.

رای دهندگان آمریکایی در حالی روز 6 نوامبر (15 آبان) پای صندوق های رای خواهند رفت که از انتخابات میان دوره ای 2018 یکی از حساس ترین رای گیری ها طی دهه های اخیر یاد می شود.

دموکرات ها پس از ناکامی در جلوگیری از تایید «برت کاوانا» گزینه دونالد ترامپ به عنوان قاضی دیوان عالی اکنون به پیروزی در انتخابات میان دوره ای امید بسته اند.

تایید کاوانا به عنوان عضو دیوان عالی آمریکا باعث شد که محافظه کاران اکثریت را در عالی ترین نهاد قضایی آمریکا به دست آورند. از 9 قاضی دیوان عالی، اکنون 5 نفر نزدیک به محافظه کاران و 4 نفر نزدیک به لیبرال ها هستند.

دموکرات ها پس از شکست در مجادله بر سر تایید کاوانا بر لزوم مشارکت رای دهندگان در انتخابات میان دوره ای تاکید زیادی کرده اند.

اهمیت انتخابات میان دوره ای

انتخابات میان دوره ای در میانه هر دوره ریاست جمهوری (دو سال پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری و دو سال پیش از رای گیری بعدی) برگزار می شود. در جریان این انتخابات تمام اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای مجلس سنا انتخاب می شوند.

دوره نمایندگی اعضای مجلس نمایندگان دو سال خواهد بود؛ این در حالی است که یک سوم از اعضای سنا برای یک دوره 6 ساله انتخاب می شوند.

همواره یکی از عوامل تاثیرگذار بر نتیجه انتخابات میان دوره ای مشارکت نسبتا ضعیف رای دهندگان در انتخابات بوده است. دلیل عدم مشارکت گسترده واجدان شرکت در انتخابات عدم علاقه آنها به رای گیری میان دوره ای است. این در حالی است که اغلب رای دهندگان علاقه بیشتری برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهند.

انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال 2016 بیش از پیش به فضای دو قطبی در عرصه سیاسی آمریکا دامن زد.

در انتخابات میان دوره ای سال 2014 تنها 36.4 درصد واجدان شرکت در انتخابات در رای گیری شرکت کردند.

هیچ کدام از موضوعات مطرح شده در انتخابات میان دوره ای امسال به موضوع غالب کارزار انتخاباتی تبدیل نشده؛ این در حالی است که آمار ثبت نام رای دهندگان برای شرکت در انتخابات میان دوره ای امسال از اشتیاق گسترده آنها برای شرکت در انتخابات حکایت دارد.

فرصتی برای دموکرات ها

رای گیری روز 6 نوامبر اولین فرصت برای دموکرات ها خواهد بود تا موازنه قوا در واشنگتن را پس از انتخاب ترامپ به سود خود تغییر دهند. آنها در انتخابات مجلس سنا با شرایط دشواری روبرو هستند زیرا باید از کرسی های خود در 10 ایالتی دفاع کنند که دونالد ترامپ در سال 2016 در این ایالت ها پیروز شد.

با این حال با توجه به تفاوت اندک شمار اعضای دموکرات و جمهوری خواه مجلس سنا، امکان کسب اکثریت از سوی دموکرات ها وجود دارد.

جمهوری خواهان هم اکنون با 51 کرسی در برابر 49 کرسی اکثریت را در مجلس سنا در اختیار دارند.

رای دهندگان آمریکایی علاوه بر انتخاب اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم سناتورها، فرماندار 36 ایالت را نیز انتخاب خواهند کرد.

بخت پیروزی کدام حزب بیشتر است؟

پیش بینی ها از نتیجه انتخابات میان دوره ای حاکی است که جمهوری خواهان به احتمال 81 درصد کنترل مجلس سنا را حفظ خواهند کرد. این در حالی است که احتمال پیروزی دموکرات ها در انتخابات مجلس نمایندگان 77.5 درصد تخمین زده می شود.

جمهوری خواهان هم اکنون 235 کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند. در مقابل دموکرات ها 193 کرسی را به خود اختصاص داده اند.

در صورتی که هر کدام از دو حزب 50 کرسی در مجلس سنا کسب کند، اکثریت با جمهوری خواهان خواهد بود. بر اساس قانون اساسی آمریکا معاون رئیس جمهور، رئیس مجلس سنا است. او هنگامی که آرا در این مجلس مساوی باشد، حق رای پیدا می کند. به این ترتیب «مایک پنس» معاون ترامپ در صورت تساوی آرای مجلس سنا می تواند همچنان به جمهوری خواهان برای مقابله با دموکرات ها کمک کند. این امر به این معناست که دموکرات ها برای کسب اکثریت باید علاوه بر حفظ کرسی های فعلی خود در مجلس سنا کنترل دو کرسی جمهوری خواهان را نیز در اختیار بگیرند.

موضوعات مطرح در کارزار انتخاباتی

مهاجرت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هنگام آغاز کارزار انتخاباتی خود در سال 2015 وعده داد که مبارزه با مهاجرت غیرقانونی موضوع اصلی کارزار انتخاباتی اش خواهد بود.

او پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور نیز با مواضعش در قبال مهاجران خبرساز شد. ترامپ فرمانی مهاجرتی صادر کرد که اتباع برخی از کشورها را از ورود به خاک آمریکا منع می کرد.

وی همچنین بر لزوم ساخت دیوار در مرز کشورش با مکزیک تاکید کرده است. رئیس جمهور آمریکا اخیرا نیز با سیاست جدایی فرزندان مهاجران غیرقانونی از والدینشان خبرساز شده بود.

دموکرات ها در کارزار انتخاباتی خود بر دفاع از افرادی که تحت تاثیر سیاست های مهاجرتی دونالد ترامپ قرار گرفته اند تمرکز کرده اند.

اقتصاد

در مقابل جمهوری خواهان بر روی بهبود آمارهای اقتصادی تمرکز کرده اند. نرخ بیکاری در آمریکا به 3.7 درصد رسیده است.

نظرسنجی ها حاکی است که رای دهندگان به جمهوری خواهان 9 درصد بیشتر از دموکرات ها برای سیاستگذاری در عرصه اقتصادی اطمینان دارند.

بیمه درمانی

ارائه خدمات درمانی همچنان بعد از سال ها بحث و سیاست گذاری یکی از موضوعات اصلی کارزار انتخابات میان دوره ای آمریکا است. جمهوری خواهان در صورت حفظ اکثریت خود در کنگره می توانند برنامه خدمات درمانی تصویب شده در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین را لغو کنند.

این در حالی است که نتیجه نظرسنجی ها نشان می دهد رای دهندگان آمریکایی به دموکرات ها بیش از جمهوری خواهان برای سیاستگذاری در عرصه خدمات درمانی اعتماد دارند.

بررسی نتایج و پیامدهای احتمالی انتخابات

دموکرات ها برای در اختیار گرفتن کنترل مجلس نمایندگان باید تعداد کرسی های خود را 23 کرسی افزایش دهند. آنها در این صورت می توانند فرایند استیضاح دونالد ترامپ را آغاز کنند. برخی از اعضای حزب دموکرات هشدار داده اند که در صورت کسب اکثریت در مجلس نمایندگان روند استیضاح برت کاوانا را آغاز خواهند کرد.

این تهدیدها می تواند منجر به بسیج رای دهندگان هر دو حزب برای شرکت در رای گیری شود.

در صورتی که جمهوری خواهان موفق به حفظ اکثریت خود در کنگره شوند، دموکرات ها برای تغییر موازنه قوا در واشنگتن باید منتظر انتخابات سال 2020 باشند.

تاکنون هیچ کدام از اعضای مطرح حزب دموکرات قصد خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را به طور رسمی اعلام نکرده است. این در حالی است که از سال 1992 تاکنون همه روسای جمهور آمریکا موفق به انتخاب مجدد به سمت ریاست جمهوری شده اند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.