نتایج انتخابات ایالتی در بایرن نشان می دهد شرایط ادامه کار برای احزاب سنتی در آلمان و اروپا پیچیده تر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: روز گذشته یکی از مهمترین انتخابات ها در اروپا پیش از انتخابات های ماه مه 2019 برگزار شد. این انتخابات در یک کشور برگزار نشد، بلکه محل برگزاری آن، تنها در ایالت بایرن در جنوب آلمان بود. اما نتیجه این انتخابات نه فقط برای ایالت بایرن، بلکه برای کشور آلمان و قاره اروپا اهمیت ویژه ای داشت.

اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن به عنوان خواهر خوانده اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان بزرگ‌ ترین حزب محافظه‌ کار این کشور به ریاست مرکل از هفت دهه پیش تاکنون سلطه سیاسی خود را بر این منطقه ثروتمند در جنوب آلمان حفظ کرده است. این حزب از سال 1949 و جنگ جهانی دوم تاکنون به استثنای یک دوره سه ساله در دهه 50 میلادی، همواره هدایت امور اجرایی در این منطقه را در دست داشته است. اما نتایج اولیه آرا در انتخابات بایرن نشان‌ دهنده آن است که حزب سوسیال مسیحی آلمان اکثریت مطلق خود را در این ایالت از دست داده است و حزب پوپولیست «جایگزین برای آلمان» برای نخستین‌ بار در پارلمان حضور پیدا می‌ کند.

اختلاف نظر شدید میان احزاب موتلفه با دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان، شکست فاحشی را در انتخابات ایالتی بایرن برای احزاب محافظه‌ کار آلمان در پی داشت.

طبق اولین نتایج شمارش آرا، حزب سوسیال مسیحی آلمان با به دست آوردن بیش از 37 درصد آرا در صدر جدول قرار دارد. این بدترین نتیجه به دست آمده در انتخابات برای حزب سوسیال مسیحی در سال‌ های گذشته محسوب می شود. حزب سوسیال مسیحی بیش از 10 درصد آرای خود را از دست داده‌ است.

حزب سبزها با به دست آوردن حدود 18.5 درصد آرا در رده دوم جدول قرار گرفته است. آرای این حزب حدود 10 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حزب سوسیال دموکرات‌ آلمان با شکست تاریخی و از دست دادن 10.5 درصد آرای خود در ایالت بایرن به حدود 10 درصد آرای شرکت‌ کنندگان دست پیدا کرده است.

حزب شرکت‌ کنندگان مستقل حدود 11.5 درصد آرا را در بایرن از آن خود کرده است که بیش از 2.5 بیشتر از نتایج این حزب در انتخابات پیشین این ایالت است.  

حزب پوپولیست جایگزین برای آلمان با به دست آوردن حدود 11 درصد آرا برای نخستین بار در پارلمان ایالتی بایرن حضور خواهد داشت.

حزب دموکرات‌ های آزاد حدود 5 درصد آرا را به دست آورده و بدین ترتیب می‌ تواند در پارلمان نماینده داشته باشد. شرط حضور یک حزب در پارلمان آلمان به دست آوردن دست‌ کم 5 درصد آرای شرکت‌ کنندگان در انتخابات است.

حزب چپ آلمان حدود 3 درصد آرا را به دست آورده است و در نتیجه در مجلس ایالتی بایرن نماینده‌ ای نخواهد داشت. 

انتخابات بایرن اهمیت ویژه‌ ای در شرایط فعلی آلمان و همچنین اروپا دارد. در آلمان، اختلاف نظر شدید میان «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و رئیس حزب دموکرات مسیحی، با «هورست زهوفر» وزیر کشور و رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان، بر سر سیاست‌ های مهاجرتی ادامه کار دولت ائتلافی در برلین را با مشکلاتی جدی روبرو کرده است. در واقع پیروز حقیقی این انتخابات حزب سبزها است. این حزب با افزایش بیش از 10 درصدی آرای خود امکان شرکت در دولت ایالتی را پیدا کرده است.

کارشناسان امور سیاسی و حزبی در آلمان معتقدند روز به روز بر شکنندگی ائتلاف بزرگ دولت مرکل افزوده می شود. دولت ائتلافی آلمان طی ماه های گذشته با مواجهه با دو بحران بزرگ تا لبه از هم پاشیدگی پیش رفت. بحران سیاست در قبال مهاجران و اختلافات چشمگیر بین صدر اعظم و وزیر کشور از یک سو و بحران ناشی از موضع گیری رئیس اطلاعات داخلی آلمان در ارتباط با تشنج آفرینی راستگرایان در شهر «کمنیتس» از جمله چالش های خسارت بار برای دولت ائتلافی و شخص صدر اعظم محسوب می شود. در نظام سیاسی آلمان که به صورت فدرالی اراده می شود هر ایالت برای خود پارلمانی دارد که برای بدست آوردن کرسی های آن احزاب مختلف با هم رقابت می کنند. نظر این پارلمان های ایالتی در بسیاری از تصمیمات مجلس فدرال تاثیر گذار است. ضمن آنکه نتیجه انتخابات در ایالت ها گرایش عمومی مردم را به احزاب مختلف نشان می دهد.

در همه قاره اروپا نیز انتخابات بایرن منعکس کننده مشکلات پیچیده ای است که احزاب بزرگ سنتی در سراسر اروپا با آنها روبرو هستند. به گفته تحلیلگران، مساله فقط ظهور پوپولیست ها نیست، بلکه رای دهندگان درحال روی آوردن به جنبش های جدیدتر و کوچک تر هستند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.