او نماینده و فرماندار یکی‌ از نژاد پرست‌ ترین و راستگرا‌ترین ایالت‌ های آمریکا بود. او دارای هیچگونه تجربه و یا حتی آموزش دانشگاهی در امور سیاسی نبود و لیسانس حسابداری داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و یکی از معتمدان «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا با استعفای غیرمنتظره خود، فضای سیاسی آمریکا را شوکه کرد.

هیلی روز چهارشنبه به کاخ سفید رفت و استعفایش را مستقیما به ترامپ داد و رئیس‌ جمهور هم که به گفته خودش از حدود 6‌ ماه پیش از درخواست جدایی هیلی مطلع بود، با استعفای او موافقت کرد.

 

45817150_303

 

هیلی تا پایان سال‌ 2018 به‌کار خود در سازمان ملل ادامه خواهد داد.

هیلی بعد از جلسه با ترامپ، همراه با او در جمع خبرنگاران حاضر شد و مدعی شد هیچ دلیل خاصی در پس این استعفا نیست و او صرفا به این دلیل که فکر می‌کرده بعد از 8 سال کار شدید باید کمی از سیاست فاصله بگیرد، استعفا داده است. او مشخصا به این مسئله اشاره کرده که با وجود گمانه‌ زنی‌ ها، قصد ندارد در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2020 نامزد شود و در این انتخابات، از ترامپ حمایت خواهد کرد.

با وجود این برخورد خونسردانه هیلی و ترامپ، نه‌ تنها رسانه‌ ها، بلکه برخی از مقامات بلندپایه‌ دولت آمریکا هم از شنیدن خبر استعفای او شوکه شدند.

زندگی نامه

نیکی هیلی (نام هنگام تولد: نیمراتا «نیکی» رانداو) در 20 ژانویه 1972 در شهر «بامبرگ» در ایالت «کارولینای جنوبی» در خانواده‌ ای سیک متولد شد. خانواده اش همیشه او را «نیکی» می نامیدند.

 

Nikki-Haley5

 

والدینش مهاجرانی از «پنجاب» هند بودند. پدرش قبلا استاد دانشگاه کشاورزی پنجاب بود و مادرش هم از دانشگاه دهلی مدرک حقوق گرفته بود.

 

x_lon_indiahaley_161124__805161

CyByNA0VIAAdch2

 

خانواده هیلی پس از اینکه پدرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا پیشنهاد بورسیه دریافت کرد، به کانادا نقل مکان کردند. زمانی که پدر خانواده دکترایش را در سال 1969 گرفت، خانواده اش به کارولینای جنوبی مهاجرت کرد و در کالج «وورهیس» استاد دانشگاه شد. 

او دو برادر و یک خواهر دارد.

 

02_jGBBxv7

 

او به کسب و کاری که مادرش در زمینه تولید پوشاک زنانه راه انداخته بود، پیوست و نخستین شغل اش دفترداری مغازه خانوادگی آنها در سن 13 سالگی بود.

او در نهایت به مادرش کمک کرد که این تجارت را بین‌ المللی کند و یک شرکت چند میلیون دلاری را ایجاد کند.

تحصیلات

وی دانش‌ آموخته رشته حسابداری در مقطع کارشناسی از دانشگاه «کلمسون» است.

اشتغال

هیلی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، مدتی در شرکت اف سی آر که یک شرکت بازیافت و مدیریت زباله بود کار می کرد؛ و سپس به کسب و کار خانوادگی اش وارد شد. او سپس مسئول ارشد مالی شرکت «اکسوتیکا» شد.

 

img-nikki-haley_141019264070

 

او در سال 1998 به عضویت هیئت مدیره اتاق بازرگانی شهر «ارینجبرگ» کارولینای جنوبی درآمد و در سال 2003 عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی «لکسینگتون» در این ایالت شد. او همچنین در سال 2003 مسئول مالی انجمن ملی صاحبان کسب و کار زنان و در سال 2004 رئیس آنجا شد. او همچنین در بنیاد پزشکی لکینگتون و بنیاد زنان جمهوری خواه غرب مترو کار می کرد. او همچنین رئیس بخش کارولینای جنوبی در انجمن ملی صاحبان کسب و کار زنان بود.

نمایندگی در مجلس نمایندگان کارولینای جنوبی

در سال 2004، هیلی برای کسب نمایندگی شهرستان لکزینگتن در مجلس نمایندگان کارولینای جنوبی کاندید شد و به پیروزی رسید.

او از ژانویه 2005 تا ژانویه 2011 نمایندگی لکزینگتن در مجلس نمایندگان کارولینای جنوبی را بر عهده داشت.

فرمانداری کارولینای جنوبی

هیلی در نوامبر 2010 برای در اختیار گرفتن سمت فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی کاندید شد و مورد حمایت «میت رامنی»، «سارا پیلین» و جنبش تی پارتی قرار گرفت و در انتخابات پیروز شد. او سپس در نوامبر 2014 مجددا به سمت فرماندار ایالت کارولینای جنوبی انتخاب شد.

 

Nikki-Haley-800x430

 

به این ترتیب هیلی اولین زنی بود که به مقام فرمانداری در کارولینای جنوبی رسید. همچنین او پس از «بابی جیندال» دومین فرماندار هندی - آمریکای در  آمریکا بود. او در طول دوران فرمانداری، جوان ترین فرماندار در آمریکا بود.

 

haley-economy

 

این فرد در دوران فرمانداری‌ اش هم چهره‌ ای ضدایرانی داشت. بعد از دستیابی طرفین به برجام، زمانی‌ که «باراک اوباما» در مقام ریاست‌ جمهوری قصد داشت از فرمانداران بخواهد تحریم‌ های ایالتی علیه ایران را لغو کنند، هیلی جزو چند فرمانداری بود که در نامه ای به اوباما اعلام کرد که این تحریم را لغو نخواهد کرد.

نمایندگی سازمان ملل

پس از تعیین دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای نهایی حزب بسیاری از هیلی به عنوان شانس جدی معاونی اولی ترامپ نام بردند و در داخل تیم ترامپ خیلی‌ ها از او یاد کردند اما در نهایت «مایک پنس» فرماندار ایندیانا برای این سمت انتخاب شد.

تا اینکه در نوامبر 2016 دونالد ترامپ اعلام کرد قصد دارد نیکی هیلی را به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل منصوب کند. در 24 ژانویه 2017 مجلس سنای آمریکا، او را با 96 رای موافق در مقابل 4 رای مخالف، به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل تایید کرد.

 

45817630_303

 

نیکی هیلی پیش از آنچه فکر می‌ شد خود را از قامت فرماندار ایالت کارولینای جنوبی خارج کرد و در مقام سفیری در نیویورک نشست. در حالی‌ که برخی تحلیل‌ ها او را گزینه تحمیلی به ترامپ می‌ دانستند، او به دست راست رئیس‌ جمهور آمریکا در سیاست خارجی تبدیل شد.

ناگفته نماند که طبق قوانین آمریکا، نماینده واشنگتن در سازمان ملل ‌جزو اعضای کابینه دولت محسوب می‌ شود و در جلسات کابینه هم حضور پیدا می‌ کند.

 

2

 

نیکی هیلی در سازمان ملل خود را «کلانتر جدید» خطاب کرده و گفته، آمده تا همه را به‌ خط کند. سفرای برخی کشورها معتقدند او سفیری بود که با کار سازمان ملل آشنا نبود.

نان به نرخ روز خوری

در طول مبارزات انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 هیلی یکی از طرفداران وفادار به ترامپ نبود، او در ابتدای رقابت‌ های ریاست‌جمهوری از «مارکو روبیو» حمایت کرد و سپس با کناره‌ گیری روبیو، پشت سر «تد کروز» ایستاد و او را تایید کرد. هیلی همچنین در طول رقابت‌ های انتخاباتی به‌ شدت از برخی سیاست‌ ها و صحبت‌ های ترامپ انتقاد کرده بود که ترامپ هم آنها را بی‌جواب نگذاشته و در توییت خود در مارس 2016  گفته بود: مردم کارولینای جنوبی از وجود نیکی‌ هیلی خجالت می‌ کشند.

 

rubio0333

 

در پایان رقابت‌ های انتخاباتی او در نهایت از ترامپ حمایت کرد و به او رای داد و به همراه سایر رای‌ دهندگان به او، جشن پیروزی گرفت.

رایس هندی

صندلی‌ ای که نیکی هیلی بر روی آن نشست، پیش از این هم شاهد زنانی بود که برخی به اندازه او جاه‌ طلب و ضدایرانی بودند. بعضی افراد تحلیل‌ های آمریکایی او را با «مادلین آلبرایت» مقایسه می‌ کنند؛ نماینده واشنگتن در سازمان ملل که در دولت بیل کلینتون به‌ عنوان اولین وزیر خارجه زن آمریکا منصوب شد.

اما اگر خارج از حیطه سفرای سازمان ملل بخواهیم او را مقایسه کنیم، به نظر می‌ رسد «کاندولیزا رایس» گزینه نزدیک‌ تری به اوست. رایس نخستین زن سیاه‌ پوست آمریکایی بود که به سمت وزیر خارجه رسید.

 

21dc-memo-articleLarge

 

بوش برای پیش‌ برد اهدافش درباره ایران، عراق و افغانستان، کاندولیزا رایس را برگزید تا قطار جنگ در خاورمیانه و محور شرارت خواندن ایران را به حرکت سریع‌ تری وادارد.  رایس کاملا مواضعی ضدایرانی داشت. اصلی‌ترین مسئله رایس با ایران برنامه هسته‌ ای بود و او به‌ شدت دنبال ایجاد اجماع‌ جهانی علیه ایران بود.

مشابه آن، شرایط ابن دوره از کار نیکی هیلی بود که هشت سال بعد از رایس بر «برجام» و «حضور ایران در منطقه» تمرکز کرده و مواضعش درباره ایران بر این دو محور متمرکز بود.

شباهت با ترامپ: اتهامات گسترده در مورد رسوایی های جنسی

هیلی همچون ترامپ جزو مخالفان سرسخت سقط جنین و مهاجرت غیرقانونی است. اگرچه هیلی در خانواده‌ ای مهاجر بزرگ شده است، اما سیاست‌ های او و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی او به طور کلی ضد مهاجران است و در خط دست راستی‌ های آمریکا قرار دارد.

 

45655881_303

 

در بیوگرافی نیکی هیلی یک شباهت دیگر هم بین او و ترامپ می‌ توان پیدا کرد:رسوایی های جنسی؛ آن چنان که سال‌ های فرمانداری او با این ماجرا هم آمیخته بوده است. قبل از انتخابات فرمانداری، هیلی با یک چالش جدی مواجه شد و متهم شد که با دو مرد مختلف روابط جنسی داشته است: سخنگوی فرماندار و مشاور سیاسی رقیب هیلی. یکی از این مردان گفته که رابطه نامناسب فیزیکی با او داشته و دیگری هم رابطه‌ ای فراتر از این را اعتراف کرده است.

 

ian-bremmer-why-nikki-haley-is-fighting-trump-over-russia

 

هیلی اما انکار کرده و گفته به شوهرش وفادار بوده است.

این در حالی است که هر روز هم خبری در مورد ارتباط‌ های غیراخلاقی ترامپ منتشر می شود.

طرفدار دو آتشه صهیونیست ها/ نماینده آمریکا یا رژیم صهیونیستی؟!

گرچه هیلی مانند پدر و مادرش مذهب سیک را دنبال می‌ کرد ولی بعد از ازدواج مذهب خود را به مسیحیت تغییر داد و کم کم به یک مسیحی دست راستی افراطی تبدیل شد و از این نظر مورد پشتیبانی گروه‌ های مسیحی افراطی که در کارولینای جنوبی قوی هستند، قرار گرفت. چون این گروه‌ ها از طرفداران دوآتشه صهیونیست ها به شمار می‌ روند، هیلی از همان دوران جوانی طرفدار سرسخت صهیونیست ها شد و هنوز همانطور باقی مانده است. شاید دشمنی کورکورانه هیلی با ایران نیز از همین جا سرچشمه می‌ گیرد.

 

9-Nikki-Haley.w700.h700

 

نیکی هیلی را در حمایت از رژیم صهیونیستی می‌ توان از تمامی سفرای پیشین آمریکا در سازمان ملل سرآمد دانست: از جمله در حمایت و سوق ترامپ به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌ المقدس و نیز در خارج کردن آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل به دلیل «مشی ضد صهیونیستی» این نهاد.

این حمایت ها تا حدی بود که برخی این سوال را مطرح کرده بودند که او نماینده آمریکاست یا رژیم صهیونیستی؟!

او در خصوص حمایت از این رژیم کاملا هدفمند عمل می‌ کرد؛ این رژیم را از دستور کار شورای امنیت خارج می‌ کرد و در عوض می‌ گفت این ایران است که اکنون اولویت دارد.

 

1

 

او به‌ شدت هماهنگ با «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بود و با بنیامین نتانیاهو نیز روابط بسیار خوبی داشت. او در مدت حضورش در سازمان ملل نه‌ تنها اجازه هیچگونه بحثی در خصوص رژیم صهیونیستی را نداد بلکه فضای هرگونه انتقاد را نیز گرفت.

رهبر «دیپلماسی کفش پاشنه بلند»

در کنفرانس 2018 لابی‌ صهیونیستی آیپک، هیلی گفته بود که برای «لگد زدن» به مخالفان اسرائیل، کفش پاشنه بلند می‌ پوشد! او در اظهاراتی که بعدها مورد تمسخر بسیاری قرار گرفت، گفته بود: «من کفش پاشنه بلند می‌ پوشم. این به خاطر مُد نیست. بلکه به این دلیل است که اگر اگر کسی علیه اسرائیل حرف بزند، او را لگد کنم!»

 

3

 آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم چندی پیش به نیکی هیلی یک «کفش پاشنه بلند» به عنوان هدیه نمادین به خاطر طرفداری هایش از این رژیم هدیه داده بود.

 

1000w_q95

 

چرا نیکی هیلی استعفا کرد؟

استعفای هیلی از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد خبری بهت آور بود.

 

ee32d5c424e010a0df89a6ee2cccb4df

 

اما بسیاری از تحلیلگران و روزنامه نگاران آمریکایی سه فرضیه را به‌عنوان دلیل این استعفا مطرح کرده اند: 1. پمپئو و بولتون نیکی هیلی را به حاشیه رانده بودند: سیاست خارجی دولت ترامپ یک سال و نیم بعد از آغاز، چرخشی جدی کرد. برکناری تیلرسون، انتصاب مایک پمپئو و جان بولتون به عنوان وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نئوکان‌ ها را به دیپلماسی آمریکا باز گرداند. نیکی هیلی در میان چهره‌ های جدی عملا به دیپلماتی معتدل و میانه‌ رو بدل شد. اختلاف میان هیلی و کاخ سفید بر کسی پوشیده نیست. 2. نیکی هیلی از سر بی‌پولی استعفا کرد: احتمال بعدی، احتیاج هیلی به پول است. اظهارنامه‌ های مالیاتی هیلی در سال گذشته نشان می‌ دهد که وی بین 25 تا 85 هزار دلار از اعتبار بانکی استفاده کرده است. به‌ علاوه نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد بیش از یک میلیون دلار بابت وام خانه به بانک بدهکار است. 3. نیکی هیلی می‌ خواهد برای ریاست جمهوری کاندید شود: وی احتمالا از بهترین گزینه‌ های جمهوری‌ خواهان برای انتخابات سال 2024 خواهد بود؛ البته اگر برخلاف ادعاهایش برای سال 2020 نباشد.

سودای ریاست‌ جمهوری

شاید اندکی زود باشد که بخواهیم در خصوص ریاست‌ جمهوری نیکی هیلی در آمریکا سخن بگوییم و خودش هم آنرا رد کرده باشد، اما روند کاری او نشان می‌ دهد که علاقه زیادی برای رسیدن به این سمت دارد و قصد دارد این پازل را یک به یک پر کند.

دو دور نمایندگی مجلس، فرمانداری و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل؛ به نظر می‌رسد این اقدامات او با برنامه‌ ریزی بود.

 

DPXHhmVXcAAufZb

 

نگاهی به زندگی نیکی هیلی از طرفی نزدیکی جدی او با رژیم صهیونیستی را نیز می‌ توان در همین راستا ارزیابی کرد چرا که او خوب می‌ داند نزدیکی به صهیونیست ها در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا تا چه اندازه برای او تعیین‌ کننده است.

زندگی خصوصی

نیکی هیلی با «مایکل هیلی» از افسران گارد ملی ازدواج کرده و آنها دو فرزند نوجوان دارند.

 

wn_Trump_112416_2

12534181_544464765701229_353433103_n

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.