رئیس جمهور فیلیپین فردی است که اظهارات جنجالی او و برخی اقداماتش در سال های گذشته زبانزد خاص و عام بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رئیس جمهور فیلیپین که به اظهارات و اقدامات «جنجالی و خاص» مشهور است، اخیرا با خبر ابتلایش به بیماری سرطان خبرساز شد.

اخیرا شایعاتی در مورد بیماری «رودریگو دوترته» و ابتلایش به بیماری سرطان منتشر شده بود. غیبت هفته گذشته رئیس جمهور فیلیپین در دو مراسم عمومی به حدس و گمان‌ ها درباره سلامت وی دامن زده بود تا اینکه «ادواردو آنو» جانشین وزیر کشور فیلیپین روز سه‌ شنبه اعلام کرد نتایج چند آزمایش‌ در یک بیمارستان خصوصی نشان داد که دوترته سرطان ندارد. چند ساعت پس از انتشار این خبر، سخنگوی دوترته بدون اشاره به بیماری سرطان گفت: «شرایط جسمانی رئیس جمهور وخیم نیست و وی طبق قانون اساسی به کار خود در این مقام ادامه خواهد داد.»

 

SONA_2016_1

 

رئیس جمهور فیلیپین هفته گذشته گفته بود احتمالا به سرطان مبتلا است. دوترته که 73 سال دارد، خبر سلامتی خود را در جلسه هیئت وزیران اعلام کرد و گفت اگر سرطان داشته باشد، استعفا می دهد.

مطابق قانون اساسی فیلیپین، عموم مردم با ید از وضعیت سلامت رئیس‌ جمهور مطلع باشند. اگر رئیس‌ جمهور فوت کند، دچار ناتوانی دائمی جسمی شده یا استیضاح شود آنگاه معاون وی تا پایان دوره شش ساله ریاست جمهوری جانشین وی خواهد شد.

رئیس جمهور فیلیپین که اظهارات جنجالی او در سال های گذشته زبانزد خاص و عام بوده را بیشتر بشناسیم:

زندگی نامه

«رودریگو روآ دوترته» متولد 28 مارس 1945 ملقب به «رودی» (Rody) یا «دیگونگ» (Digong) در خانواده‌ ای از سیاستمداران پر نفوذ در شهر «ماسین» در ایالت «لیت» متولد شد. مادر او یک زن مسلمان و معلم مدرسه (2012-1916) و پدرش «وینسنت جی دوترته» (1968-1911)، کاتولیک، شهردار «دانائو» و فرماندار استان «داوائو» در فیلیپین بود.

 

index

duterte-and-family-20160519-002

 

پدربزرگ او مهاجر چینی از شیامن در فوجیان بود. پسرعموی او هم از سال 1957 تا 1959 شهردار شهر «سِبو» بود.

خانواده رودریگو تا 4 سالگی او در ماسین و دانائو وطن پدری اش سکونت داشتند. خانواده دوترته ابتدا در سال 1948 به میندانائو نقل مکان کردند اما همچنان تا سال 1949 در ویسایاس در رفت و آمد بودند.

 

1-32

 

آنها در نهایت در سال 1950 در منطقه داوائو اقامت کردند. مادرش تا زمانی که پدرش وارد سیاست شد، به عنوان معلم مدرسه کار می کرد.

تحصیل

دوترته برای یک سال به دبستان «لابون» در ماسین رفت. او باقی دوره ابتدایی اش را به مدرسه «سانتا آنا» در شهر داوائو رفت و در سال 1956 این دوره را به پایان رساند. او دوره متوسطه اش را در دبیرستان «کور جسو کالج» در شهر دیگوس به پایان رساند. او دو بار از دو مدرسه دیگر به دلیل بدرفتاری اخراج شده بود.

او در سال 1968 با مدرک لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه مانیل فارغ التحصیل شد. او در همان سال، امتحان وکالت را گذراند. دوترته در نهایت به عنوان مشاور ویژه در اداره دادگستری شهر داوائو از سال 1977 تا 1979، دستیار چهارم دادستان از سال 1979 تا 1981، دستیار سوم دادستان از سال 1981 تا 1983 و معاون دوم دادستانی از سال 1983 تا 1986 مشغول به کار شد.

پیش از ریاست جمهوری

دوترته پیش از ریاست جمهوری، به مدت 22 سال شهردار داوائو سیتی، بزرگترین منطقه میندانائو بود. داوائو جایی است که یکی از بزرگترین مزارع موز فیلیپین در آن قرار دارد.

 

BAB3B302-DEAE-497F-925D-470B93904E43

 

او در این سمت به فردی شهرت یافت که برای اعمال نظم و قانون، ترس و نگرانی از تخطی از برخی قوانین حقوق بشری ندارد. برخی از مخالفان، او را متهم کرده‌ اند که در این دوران، دوترته با گروه‌ های زیرزمینی، که به قتل صدها نفر در داوائو متهم هستند، ارتباط داشته‌است. خود او این اتهام را گاهی تلویحا پذیرفته و گاهی تکذیب کرده است. مجلس سنای فیلیپین مشغول رسیدگی به این موضوع است.

او توانست در این دوران میزان جرم و جنایت را در داوائو تا حد زیادی کاهش دهد.

وی در سال 1986 معاون شهردار و سال 1988 شهردار داوائو شد و تا سال 1998 در این پست خدمت کرد و در این سال نماینده مجلس شد، اما بار دیگر در سال 2001 به شهرداری داوائو بازگشت و از سال 2004 تا 2007 بار دیگر وارد مجلس نمایندگان شد.

 

000

 

وی در مدت بیش از 22 سال خدمت در شهرداری داوائو، معاون شهردار و عضو مجلس نمایندگان موفقیت های زیادی در سرکوب جنایتکاران کسب کرد و بین مردم لقب «مجازاتگر» را گرفت. آمار نشان می دهد در طول 22 سال خدمت دوترته در شهرداری داوائو که در دهه 1970 و 1980 «پایتخت قتل فیلیپین» لقب داشت، نرخ جرم و جنایت کاهش یافت و اکنون این شهر یکی از امن ترین نقاط جهان به شمار می رود.

 

00

 

شهر داوائو سه بار در دوران شهرداری وی جایزه نخست شهرت دولت محلی را دریافت کرد و سال 2013 پس از طوفان مخرب «تاکلوبان» تیم های امداد و نجات و پزشکی را به منطقه اعزام کرد.

 

Rodrigo_Duterte_visits_a_Davao_City_bombing_victim_(2016-09-03)

 

وی اگرچه از کشتار فراقضایی قاچاقچیان، فروشندگان و مصرف کنندگان موادمخدر حمایت می کرد، اما از بودجه دولت محلی بودجه ای برای ساخت مراکزی به منظور ترک اعتیاد و درمان فراهم کرد که خدمات 24 ساعته ارائه می کردند.

وی در سال 2003 نیز میزانی کمک هزینه ماهیانه برای معتادان مواد مخدر که خود متعهد به ترک اعتیاد شده بودند، اختصاص داد.

دوترته سال 2014 نیز کاندیدای دریافت جایزه جهانی شهرداری شد که توسط یک نهاد بین المللی به شهرداران برجسته اعطا می شود.

وی در دوران شهرداری خود قانون ممنوعیت فروش و مصرف مشروبات الکلی از ساعت یک بامداد تا 8 صبح، محدود کردن سرعت انواع وسایل نقلیه موتوری به نفع امنیت عمومی و نظم، مبارزه با استعمال سیگار، نصب دوربین های مداربسته در تمام مراکز خرید و تجاری و نقاط ورود و خروج را برای افزایش امنیت، و حمایت از حقوق زنان و اعتقاد به ارزش و کرامت این قشر را به عنوان یک انسان تصویب و اجرایی کرد.

 

Rodrigo_Duterte_(2009)

 

ریاست جمهوری

وی تا سال 2015 را در شهرداری داوائو گذراند و در میان شک و تردیدهای خود، ناگهان وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد و دخترش به عنوان شهردار این شهر برگزیده شد.

 

Rodrigo_Duterte_oath_taking_6.30.16

 

این شهردار جنجالی پیش از ثبت نام برای انتخابات تصریح کرد در صورتی که رئیس جمهور شود باید کنگره بسته شود، چون تحت سیستم کنونی به طور مدام به استیضاح تهدید خواهد شد.

او در جریان مبارزات انتخاباتی و پس از پیروزی، از برقراری مجدد مجازات اعدام برای جرایم جدی، توصیه به پلیس برای شلیک به افراد مسلح تحت تعقیب، انتقاد از طبقه روشنفکر و وعده پاکسازی تشکیلات دولتی از فساد حمایت کرده است.

 

Rodrigo_Duterte_delivering_a_pre-departure_speech_at_Davao_Airport_(2016-09-05)

 

دوترته همچنین در طول مبارزات انتخاباتی از محاکمه سریع و حتی کشتن بدون محاکمه برای مقابله با جنایت و قاچاق مواد مخدر حمایت کرد. وی همچنین وعده داد که با مقام های فاسد مقابله می کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین از احتمال قطع روابط کشورش با آمریکا و استرالیا در صورت پیروزی در انتخابات خبر داد. وی پیش از انتخابات نیز تاکید داشت اگر رئیس جمهور شود یک دولت انقلابی راه اندازی می کند و سیستم فدرالی را رونق می دهد و اکنون به دنبال تحقق این خواسته خود است.

کارشناسان معتقدند که این سبک غیر معمول اوست که نظر رای دهندگان را جلب کرد. او به نوعی احساسات ناشی از سرخوردگی و خشم مردم را هدف قرار داده است.

مبارزه با مواد مخدر

از زمان آغاز ریاست جمهوری وی، 7 هزار نفر فروشنده و مصرف‌ کننده مواد مخدر کشته شده‌ اند. نزدیک به 700 هزار نفر هم خود را به ماموران دولتی تسلیم کرده‌ اند. او گفته، شخصا مجرمان مواد مخدر را در شهر داوائو، کشته است.

 

Rodrigo_Duterte_showing_diagram_of_drug_trade_network_2_7.7.16

 

در میانه این جنگ خونبار، بی‌ گناهان بسیاری کشته شده‌ اند. شیوه برخورد دولت دوترته با معتادان و تبهکاران با استقبال بسیاری از مردم فیلیپین مواجه شده که که از گسترش اعتیاد و رواج جرم و جنایت در کشورشان گله دارند. اما همزمان، انتقادات شدیدی را در داخل و خارج از کشور به همراه داشته‌است. منتقدان می‌ گویند که این شیوه برخورد، باعث نهادینه شدن خشونت در جامعه و تضعیف امنیت اجتماعی می‌شود و مفاسد بیشتری را در پی خواهد آورد. رودریگو دوترته، این منتقدان را «گروهی بی شعور از ناب‌ ترین نوع آن» توصیف کرده است.

این خشونت‌ ها همچنین باعث انتقاد پاپ، رهبر کلیسای واتیکان شده‌ است.

درگیری با دیگر کشورها

 

Duterte_and_Aquino_June_2016

ASEAN_heads_of_states_holding_hands_090716

1024px-President_Rodrigo_Roa_Duterte_at_the_Bilateral_Meeting_with_the_Republic_of_Korea__Signing_of_Agreements_and_Official_Dinner

1024px-President_Duterte_handshake_with_President_Xi

President_Duterte_with_PNP_Chief_Bato_081616

 

اتحادیه اروپا

دوترته اتحادیه اروپا را به دلیل انتقاد از روش‌ های خود، به دورویی متهم کرد. او می‌ گوید که «آنها به جای خرده‌ گیری از سیاست‌ های دولت فیلیپین، بهتر است به وضعیت مهاجرانی که از خشونت در خاورمیانه گریخته و به آنان پناه آورده‌ اند رسیدگی کنند.»

جنگ عراق

در ژوئیه 2016، دوترته انگلیس و آمریکا را متهم کرد از طریق مداخلات خود تروریسم را وارد خاورمیانه کرده‌ اند. او گفت: «آمریکا خاورمیانه را نابود کرد. انگلیس و آمریکا اعتراف نمی‌ کنند که به زور وارد عراق شده و صدام حسین را کشتند. اکنون به عراق بنگرید. ببینید چه بر سر لیبی آمده. ببینید چه بر سر سوریه آمده.»

آمریکا

دوترته، پیمان نظامی فیلیپین و آمریکا را هدف حمله قرار داده است.

پوتین، «بت» دوترته

رئیس جمهور فیلیپین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را «بت من» خواند. وی درباره «پوتین» گفت: او هیچ گونه توهمی در خود ندارد. او می داند که آمادگی تبدیل شدن به یک سیاستمدار را نداشت. او مانند یک رئیس جمهور واقعی عمل می کند. دوترته همچنین در اظهار نظرهای خود گفت که اعتقاد دارد «هیلاری کیلینتون» رئیس جمهور خوبی می شود.

 

Rodrigo_Duterte_with_Vladimir_Putin__2016-02

 

اظهارات جنجالی دوترته درباره زنان!

ماه گذشته ویدئویی منتشر شد که دوترته را در حال شوخی درباره یک زن استرالیایی- که در سال 1989 در دوران شهرداری او مورد تجاوز قرار گرفت و به‌ قتل رسید- نشان می‌داد.

وی بعدا با عذرخواهی گفته بود هدف وی بی احترامی به زنان یا قربانیان تجاوز نبوده است.

 

Duterte_at_the_Torotot_Festival_2015

 

دوترته در تازه ترین اظهارات خود گفته بود اگر یکی از سربازان به سه زن تجاوز کند خودش باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.

اظهارات جنجالی

سخنان وی اگرچه تکان دهنده اما موثر به نظر می رسد. او در سخنانش از الفاظ زشت استفاده می کند و همواره مخالفانش را با لحنی گزنده خطاب قرار می دهد. با وجود اینکه برخی از نظرات دوترته افراط گرایانه توصیف شده، اما به نظر می رسد رای دهندگان فیلیپینی با انتخاب او، ناخرسندی خود از تشکیلات سیاسی و سیاستمداران سنتی این کشور ابراز داشته اند.

دوترته در یک سخنرانی با توهین به شرح آفرینش آدم و حوا در دین کاتولیک، عنوان داشته با توجه به آنچه در این باره در کتب مذهبی مسیحی آمده وی نمی‌تواند چنین مذهبی را بپذیرد.

 

Rodrigo_Duterte_at_WEF_Forum__Phnom_Penh_(2017-05-11)

 

دوترته در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری با توهین به پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک به دلیل آنچه که بند آمدن ترافیک به خاطر سفر پاپ به فیلیپین دانست، باعث خشم جامعه مسیحیان این کشور شده بود.

«او [اوباما] فکر می کند کیست؟ من عروسک آمریکا نیستم. من رئیس جمهوری کشوری مستقلم و فقط در مقابل مردم فیلیپین پاسخگو هستم…حرامزاده! من تو را به فحش خواهم بست».

اینها سخنان دوترته فیلیپین بود خطاب به باراک اوباما و در انتقاد از وی که گفته بود در دیدار دو جانبه در لائوس مساله کشتارهای فراقانونی در فیلیپین در ارتباط با عملیات مبارزه با مواد مخدر را با دوترته مطرح خواهد کرد.

باراک اوباما در واکنش به سخنان دوترته برنامه دیدارش با وی را در لائوس لغو کرد.

وی پیش از اینکه باراک اوباما را یک «حرامزاده» بخواند به جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته بود که سفیر آمریکا در مانیل یک «همجنسگرا» است.

مبارزه با قاچاق خودرو به سبک خاص

در اقدامی برای مبارزه با قاچاق خودرو، ده‌ ها دستگاه خودروی اسپورت و لوکس به ارزش 850 هزار پوند در فیلیپین به دستور دوترته توسط بولدوزر خرد شدند و این یکی از اقداماتی است که او را از دیگر رهبران متمایز می کند.

 

0

 

زندگی شخصی

همسر دوترته «الیزابت زیمرمن» که مبتلا به سرطان سینه شد، در سال 2000 از او جدا شد. او از الیزابت سه فرزند دارد: سارا ، پائولو، و سباستین.

 

Elizabeth-Zimmerman-Rody-Duterte_CNNPH

 

پائولو و سارا در سیاست هستند در حالی که سباستین علاقه ای به سیاست ندارد.

پائولو دوبار ازدواج کرده و در حل حاضر با همسر دومش زندگی می کند. سارا هم با یک وکیل ازدواج کرده در حالی که سباستین دو کودک دارد.

 

Rodrigo_Duterte_and_children_at_inauguration_ceremony_6.30.16

 

او اکنون با شریک زندگی اش «آوانسنا» است و از او دختری به نام «ورونیکا» دارد.

 

Rodrigo_Duterte_and_Cielito_Avanceña_family_portrait

 

او در حال حاضر 8 نوه دارد که نیمی از آنها مسلمان و نیمی دیگر مسیحی هستند.

دوترته از طرفداران موتور های بزرگ و مخالف خودروهای لوکس است. او زمانی موتور هارلی دیویدسون داشت و الان موتور یاماها ویراگو است.

 

0000

 

او در کنار زبان بومی اش سبوئانو، به زبان های فیلیپینی و انگلیسی هم مسلط است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.