دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هنوز توئیتی درباره کشته خاشقجی منتشر نکرده است و بی تردید در حال انجام عملیات حساب و کتاب دقیق برای پیدا کردن غنیمت ها با بهره برداری از این حادثه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در گزارشی نوشت: عربستان سعودی به هیچ کدام از واکنش های بین المللی به قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد و مخالف عربستانی اهمیت نمی دهد و فقط به واکنش ایالات متحده آمریکا اهمیت می دهد. عربستان بسیار امیدوار است که بتواند سکوت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را با فراموش کردن قرارداد سامانه موشکی «اس 400» روسیه،افزایش تولید برای کاهش بهای نفت و پرداخت قبض دفاع از عربستان و اجتناب از دخالت پلیس فدرال آمریکا( اف بی آی) در تحقیقات بخرد.

عربستان عامل تروریسم بین الملل

در پی انتشار اخبار قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه در روز سه شنبه هفته گذشته چهره  و جایگاه عربستان در چشم جهانیان از هم پاشید. کسی که روزنامه های بزرگ ایالات متحده آمریکا مانند «واشنگتن پست»و «نیویورک تایمز» را این روزها بخواند تصور می کند که عربستان جای کشوری مانند کره شمالی را گرفته است که قوانین بین المللی را نقض می کند، زیرا اقدامی تروریستی در سطح بین المللی را در زمانی مرتکب شد که کشورهای جهان تلاش می کنند که گروه های تروریستی مانند داعش را از بین ببرند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هنوز توئیتی درباره کشته خاشقجی منتشر نکرده است و بی تردید در حال انجام عملیات حساب و کتاب دقیق برای پیدا کردن غنیمت ها با بهره برداری از این حادثه است. ناظران بر این باورند عربستان سعودی با مشکلات زیادی در ایالات متحده آمریکا با توجه موضع گیری رسانه های آمریکایی در اعتراض به عملیات ترور خاشقجی( اگر درست از آب درآید) و محکومیت آن رو به رو می شود، همچنین برخی از اعضای مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا در پی این حادثه خواستار بازنگری در روابط آمریکا با عربستان شده اند.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه از ایالت «فلوریدا» روز یکشنبه گفت که اگر قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی  مخالف عربستان مورد تأیید قرار گیرد ایالات متحده آمریکا باید واکنش قوی از خود نشان دهد. روبیو در توئیتی در حساب توئیتری خود نوشت: « امیدوارم جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی زنده باشد لیکن اگر این گزارش های خبری ناراحت کننده مورد تأیید قرار گیرد ایالات متحده آمریکا و جهان متمدن باید واکنش قوی نشان دهد و همه گزینه ها را در کنگره ارائه می کنم.»

غنیمت ترامپ از نفت و اس400

چشم ریاض به ویژه چشم «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی که زمام امور را در عربستان سعودی در دست دارد به این است که واکنش کاخ سفید چیست. حادثه ناپدید شدن خاشقجی به موازات فشار وحشتناکی رخ داده است که ترامپ علیه عربستانی ها وارد آورده است تا قبض دفاع از این کشور را پرداخت کنند آن هم  پس از اهانت به این کشور در هفته گذشته که ریاض را ناتوان از آن دانست که بتواند بدون در صورتی که مورد حمله یکی از همسایگانش قرار گیرد دو هفته از خودش دفاع کند.

ریاض به خوبی می داند خریدن سکوت کاخ سفید در مساله قتل خاشقجی از طریق دادن امتیازات بزرگی صورت می گیرد از جمله واکنش نشان ندادن به سخنان ترامپ بلکه پاسخ بی صدا به خواسته هایش برای پرداخت قبض دفاع از عربستان است که سالیانه نزدیک به چهار تا پنج میلیارد دلار در سال است و عربستان باید آن را  در بودجه دفاعی سالیانه خود اختصاص دهد.

عربستان همچنین باید دست به مانور کاهش بهای نفت بزند تا به ترامپ در انتخابات میان دوره ای کنگره که ماه آینده برگزار می شود هدیه دهد تا مبادا شکست بخورد و خشم خود را روی سر عربستان خالی کند.

در پرونده نظامی نیز پس از آن که واشنگتن کشورهایی که موشک های اس 400 روسیه را خریدند تحریم کرد، عربستان در نهایت قرارداد با روس ها را لغو می کند و هیچ گونه مسئول عربستانی از اکنون به بعد درباره آن سخن نمی گوید و اگر مسئولی سخنی بر زبان بیارود برای توجیه نخریدن این سامانه دفاعی روسیه خواهد بود.

شبخ اف بی آی

احتمال دخالت پلیس فدرال آمریکا (اف بی ای) در تحقیقات قتل خاشقجی وجود دارد. یک منبع به روزنامه رأی الیوم گفت که جمال خاشقجی در ایالات متحده آمریکا تحصیل کرد و به دنبال دریافت مجوز اقامت در این کشور بود و با سیاستمداران و روزنامه نگاران آمریکایی ارتباطات گسترده ای داشته است.

این منبع تصریح کرد که در صورت تأیید رسمی ترور وی و ارتباط این ترور با چند دلیل از جمله نوشته های وی در رسانه های آمریکایی و روابطش با آمریکایی ها آن وقت بعید نیست که اف بی ای روی خط تحقیقات وارد شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.