پلیس ترکیه روز گذشته سناریوی قتل خاشقجی داخل کنسولگری را محتمل تر دانست و برخی منابع گفتند که تیمی از عربستان وی را شکنجه داده و تکه تکه کرده است این در حالی است که ریاض بر این اصرار می کند که وی کنسولگری را ترک کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، الجزیره در گزارشی نوشت: ناپدید شدن «جمال خاشقجی» - که ترکیه قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول را محتمل می داند- چندین عملیات ربایش را به اذهان متبادر کرد که مخالفان عربستانی برجسته در خارج از عربستان در معرض آنها قرار گرفتند و در میان این مخالفان شاهزاده هایی از خاندان حاکم دیده می شوند که به ریاض بازگردانده شدند تا بهای انتقاد از سیاست های خود را بپردازند.

خاشقجی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در ظهر دوم اکتبر جاری برای دستیابی به اسناد خانوادگی- و به گفته نامزد ترک وی که چندین ساعت بیرون از ساختمان در انتظارش بود- ناپدید شد و از آن بیرون نیامد امری که باعث شد نامزد وی به مسئولان کنسولگری مراجعه کند اما آنها به وی اطلاع دادند که خاشقجی مکان را ترک کرده است بنابراین نامزدش با نیروهای امنیتی ترکیه تماس برقرار کرد و مساله را به آنها اطلاع داد.

شواهد زیادی فرضیه ربودن خاشقجی را تأیید می کند که بارزترین آنها این است که کنسولگری عربستان از قبل می دانست که خاشقجی به این کنسولگری مراجعه می کند زیرا کارمندان کنسولگری این زمان را برای وی به منظور مراجعه دوباره برای تکمیل مدارکش تعیین کرده بودند.

همچنین نامزدش گفت که وی موبایلش را به او تحویل داده و برای تحویل گرفتن مدارک به داخل کنسولگری رفت و به او سفارش کرد که اگر تأخیر کرد یا اتفاقی برایش افتاد با «یاسین اقطای» مشاور رئیس حزب  «عدالت و توسعه» ترکیه و جمعیت« خانه روزنامه نگاران عرب» در ترکیه تماس بگیرد امری که حکایت از وقوع اتفاقی می داد.

پلیس ترکیه روز گذشته سناریوی قتل خاشقجی داخل کنسولگری را محتمل تر دانست و برخی منابع گفتند که تیمی از عربستان وی را شکنجه داده و تکه تکه کرده است  این در حالی است که ریاض بر این اصرار می کند که وی کنسولگری را ترک کرده است.

پس از آن نیز خبرگزاری ها به نقل از منابع ترکیه ای آگاه نقل کردند که پلیس این کشور بر این باور است که خاشقجی داخل کنسولگری و به دست تیمی که مخصوصا برای همین کار از عربستان به استانبول آمد به قتل رسید و این تیم در همان روز ترکیه را ترک کرد.

 

شاهزاده اما ربوده شده

مشهورترین حوادث در تاریخ «دیپلماسی  آدم ربایی» عربستان سعودی ربودن سه شاهزاده بین سپتامبر سال 2015 تا فوریه سال 2016 بود به طوری که وادار به بازگشت به عربستان سعودی شدند.

بر اساس یک فیلم مستند که بی بی سی آن را پخش کرد اولین شاهزاده «سلطان بن ترکی» بود که اوایل فوریه سال 2016 به همراه 20 تن از همراهانش که ملیت غربی داشتند ربوده شد.

دو شاهراده همراه این شاهزاده  که در  یک هواپیما بودند گفتند که هواپیمای حامل آنها  و این شاهزاده به سمت قاهره در پرواز بود اما مسیر آن تغییر کرد و همه خود را در ریاض دیدند. این شاهزاده ها تأکید کردند که شاهزاده به سادگی تسلیم نشد و داد و فریاد کرده و با میهمانداران هواپیما درگیر شد اما بعدا مشخص شد که آنها سلاح مخفی کرده اند تا وی و دیگر مسافران را وادار به تسلیم کنند.

به محض آن که هواپیما فرود آمد ده ها خودروی نظامی و سرباز آن محاصره کردند و شاهزاده که  با پایش به خوروی ناشناس می کوبید به تیم همراهش با فریاد گفت که آنها«در معرض عملیات ربایش قرار گرفته اند و باید به سفارتخانه های شان خبر دهند.»

روزنامه گاردین انگلیس نوشت که پس از آن دیگر این شاهزاده در ملا عام دیده نشد.

این عملیات ربودن اولین عملیات ربایش شاهزاده سلطان نبود. صبح روز 12 ژوئن سال 2003 شاهزاده به کاخ ملک «فهد» عموی در گذشته اش در حومه شهر ژنو در سوئیس به دعوت شاهزاده « عبدالعزیز» پسر مورد علاقه پادشاه رفت( جالب این جاست که این شاهزاده اکنون در ریاض در بازداشت به سر می برد).

عبدالعزیز به سلطان پیشنهاد داد که به عربستان بازگردد و به وی وعده داد که نزاع ناشی از انتقادش از رهبران عربستان را حل کند اما سلطان این پیشنهاد را رد کرد. زمانی که شاهزاده عزیز و شیخ«صالح آل شیخ» وزیر امور اسلامی که همراهش بود اتاق را ترک کردند مردان نقاب پوش وارد اتاق شدند و شروع به ضرب و شتم شاهزاده سلطان کردند و پس از بستن دست و پایش آمپولی در گردن وی زدند. سپس به سرعت و در حالی که سلطان بی هوش بود به فرودگاه ژنو رفته و به یک هواپیمای پزشکی که در باند فرود منتظرشان بود، منتقلش کردند.

شاهزاده و مسئول امنیتی

و اما شاهزاده «ترکی بن بندر آل سعود» که یک مسئول امنیتی سابق بود و مامور ایجاد نظم میان خود افراد خاندان حاکم بود به دلیل اختلاف خانوادگی به زندان افتاد ولی چندی بعد به پاریس فرار کرد و از سال 2009 خواستار اصلاحات در عربستان شد.

این شاهزاده تا جولای 2015 به انتشار ویدیوهای انتقادی از سیاست های عربستان ادامه داد سپس چندی بعد در همان سال ناپدید شد.

یک روزنامه مراکشی در این زمینه نوشت که این شاهزاده پس از سفر به مراکش در حال بازگشت به پاریس بود که بازداشت شد و در این کشور به زندان انداخته شد پس از آن به حکومت کشورش بنابر درخواست ریاض و با موافقت یک دادگاه مراکشی تحویل داده شد.

سومین شاهزاده ربوده شده «سعود بن سیف النصر» بود که از اعضای خاندان حاکم است. وی از سال 2014 شروع به انتقاد از نظام حاکم کرد و همچنین خواستار محاکمه مسئولان عربستانی شد که برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر را تأیید کردند شد.وی چندی بعد خواستار کودتا داخل خاندان حاکم برای خلع ملک«سلمان بن عبدالعزیز» شد.

شاهزاده «خالد بن فرحان آل سعود» دیگر شاهزاده عضو خاندان حاکم بر عربستان که در سال 2013 پناهندگی سیاسی از آلمان گرفت گفت که سعود سیف النصر قربانی یک دامی شد که برای وی از شهر «میلان» به رم برای رایزنی درباره یک پروژه با شرکتی روسی- ایتالیایی ایجاد شد. شاهزاده خالد گفت که هواپیمای خصوصی از شرکت آمد و شاهزاده سعود را برد اما در رم فرود نیامد بلکه در ریاض فرود آمد.

مخالف چپگرا

اگر کمی عقب تر بازگردیم حادثه ربودن «ناصر السعید» مخالف چپگرا را می بینیم که در سال 1923 به دنیا آمد و در شرکت« آرامکو» کار کرد و سلسله اعتصاب های کارگری را علیه شروط بسیار سخت کار در آن زمان به راه انداخت و در سال 1956 به مصر منتقل شد و از طریق رایو صدای عرب شعرها و سخنرانی هایی در مخالفت با نظام حاکم در کشورش پخش کرد.

پس از درگذشت «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور مصر سعید به دمشق و از آن جا به بیروت منتقل شد اما در بیروت در 17 دسامبر سال 1979 ربوده شد.

سی سال بعد از ربوده شدنش «مارک یونک» که یک انگلیسی است و به عنوان محافظ یکی از خانواده های آل سعود کار کرد در خاطرات خود فاش کرد که سعید از بیروت ربوده شد و از هواپیما به یکی از سواحل دریای مدیترانه انداخته شد.

اقدامات شکست خورده ریاض

با وجود این، «دیپلماسی آدم ربایی» همیشه موفقیت آمیز نبوده است. «سعد الفقیه» مخالف برجسته عربستانی در سال 2003 در معرض عملیات شکست خورده آدم ربایی قرار گرفت که طی آن از چند ناحیه چاقو خورد و ساق پایش شکسته شد و به بیمارستانی در پایتخت انگلیس منتقل شد.

حادثه حمله به «غانم الدوسری» فعال مخالف عربستانی جدیدترین حمله به مخالفان است. وی در سپتامبر سال 2018 در یکی از خیابان های لندن مورد حمله دو جوان وابسته به حکومت عربستان سعودی قرار گرفت.

روزنامه ایندیپندنت انگلیس به نقل از الدوسری که به انتقادات طنزآلود و تمسخر گزنده حاکمان عربستان معروف است نوشت که دو فرد مهاجم روی سرش فریاد زدند:« تو کی هستی که علیه آل سعود حرف می زنی و محمد بن سلمان را مورد انتقاد قرار می دهی.»

تصایر ویدیوئی حمله به الدوسری نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شد. وی در گفت و گو با ایندیپندنت گفت که مهاجمان دو سعودی بودند که پس از این حمله به کشورشان بازگشتند و اشاره کرد که یکی از مهاجمان که به وی لگد زد با او از عربستان نیز تماس گرفت.

 

سیاست تعدی

سیاست «دیپلماسی آدم ربایی» عربستان سعودی فقط به شهروندانش محدود نمی شد بلکه ریاض پا را فراتر گذاشته و شماری از سیاستمداران لیبی که برای ادای مناسک حج عمره به عربستان سفر کرده بودند را دستگیر و به نیروهای سرلشکر «خلیفه حفتر» فرمانده بازنشسته و فرمانده کنونی ارتش غرب لیبی تحویل داد و «سعد حریری» نخست وزیر لبنان را در 4 نوامبر 2017 برای چند روز بازداشت کرد و وی را مجبور به استعفا کرد اما حریری با دخالت فرانسه حریری آزاد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.