پس از آنکه دادگاه لاهه در حکم اولیه خود در دعوای حقوقی میان ایران و آمریکا حکم را به نفع ایران صادر کرد این اقدام بازتاب وسیعی در رسانه های جهان داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند حکم موقت خود را در پرونده شکایت از آمریکا به دلیل بازگشت تحریم ها علیه ایران اعلام کرد و به نفع ایران حکم داد. 

این پیروزی بزرگ حقوقی ایران در عالی ترین دادگاه سازمان ملل در رسانه های خارجی به سرعت بازتاب یافت که شماری از مهمترین آنها در بخش زیر ارائه می شود:

رویترز: لاهه پیروزی را به تهران تقدیم کرد

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دیوان بین المللی کیفری لاهه امروز چهارشنبه به آمریکا فرمان داد تضمین کند که تحریم های ضد ایرانی بر کمک های بشردوستانه و ایمنی هوایی تاثیری نمی گذارد.

قضات این دادگاه «یک پیروزی را به تهران تقدیم کردند»، که در آن این گونه استدلال شد که تحریم هایی که از ماه مه توسط دولت دونالد ترامپ اعمال شده است از مفاد معاهده مودت 1955 بین دو کشور تخطی می کند.

 

1

 

این حکم احتمال می رود تاثیر عملی محدودی بر اجرای تحریم ها بگذارد؛ تحریم هایی که با خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران با قدرت های بزرگ بازگشته و تشدید شده است.

دادگاه لاهه اظهارات شفاهی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن تلاش می کند تحریم ها آثار منفی انسانی بر ایران نداشته باشد را برای رسیدگی به نگرانی های موجود در مورد رسیدگی به موضوعات انسانی و ایمنی «ناکافی» دانست و گفت به عقیده دیوان همچنان چنین ریسکی وجود دارد.

«عبدالقوی یوسف» قاضی این دادگاه گفت: «آمریکا باید طبق معاهده مودت سال 1955 تمامی موانع ناشی از تحریم های 8 مه 2018 در مورد صادرات دارو، وسایل پزشکی، مواد غذایی و هواپیما و قطعات آن و بازرسی های مربوطه را به ایران برداشته و تضمین دهد تا تراکنش های مالی مربوط به این رای امکانپذیر باشد.»

آمریکا به رغم انتقادات بین المللی، اقدامات ضد ایرانی خود را پیش می برد.

آسوشیتدپرس: جنگ لاهه و آمریکا بالا می گیرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: عالی ترین دادگاه سازمان ملل فرمان به توقف تحریم های ضد ایرانی آمریکا داد.

 

2

 

حکم دادگاه بین المللی کیفری لاهه از لحاظ حقوقی الزام آور است، اما باید دید دولت ترامپ به آن عمل خواهد کرد یا خیر.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای در ماه مه، به سمت اعمال تحریم های سخت حرکت کرد. ایران تحریم ها را به چالش کشید و در ماه ژوئیه از آمریکا به لاهه شکایت کرد.

این دادگاه بخشی از تدابیر درخواستی ایران را پذیرفته و آمریکا را به رفع محدودیت‌ های انسان‌ دوستانه، کشاورزی و هوانوردی ملزم و از طرفین خواست از هر گونه اقداماتی که ممکن است به تشدید مناقشه منجر شود، خودداری کنند.

انتظار می رود در جلسه استماع بعدی، آمریکا این حکم را به چالش بکشد.

این دادگاه همچنین از ایران و آمریکا خواست از هرگونه اقدامی که این مناقشه را تشدید می کند، اجتناب ورزند.

حکم امروز چهارشنبه، درگیری دیگری میان دولت ترامپ و دادگاه لاهه بوجود آورد. ماه گذشته «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ در سخنانی دیوان بین‌ المللی کیفری را غیرمشروع خواند و آن را حتی نهادی خطرناک توصیف کرد که می‌ خواهد بر حاکمیت آمریکا اعمال نفوذ کند.

وی به دیوان کیفری بین المللی درباره ادامه تحقیقات درباره جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان هشدار داد و قضات آن را تهدید به تحریم کرد.

خبرگزاری فرانسه: لاهه به نفع ایران رای داد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد عبدالقوی یوسف قاضی دیوان بین المللی دادگستری اظهارات شفاهی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن تلاش می‌ کند تحریم‌ ها آثار منفی انسانی بر ایران نداشته باشد را «ناکافی» دانست و گفت به عقیده دیوان همچنان چنین ریسکی وجود دارد.

 

3

 

وی در ادامه گفت: «دیوان معتقد است که بر اساس تعهدات مطرح در پیمان مودت، آمریکا باید به نحو مقتضی محدودیت‌ های اعمال‌ شده در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی بر اساس تصمیم 8 می 2018 (برای خروج برجام) علیه ایران را رفع کند.»

نهایتا او گفت قضات دیوان به اتفاق آرا به سه تصمیم موقت رسیده‌اند که تا زمان صدور رأی نهایی برای دو طرف الزام‌آور است: 1. آمریکا بر اساس تعهداتش ذیل پیمان مودت، باید به نحوی مقتضی هر مانع بر آمده از دستور 8 می 2018 بر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و قطعات و تجهیزات یدکی هواپیماهای مسافرتی از جمله تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی را رفع کند؛ 2. در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود؛ 3. طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کنند، خودداری کنند.

فاکس نیوز: باید دید ترامپ از حکم اطاعت خواهد کرد یا خیر؟

فاکس نیوز هم این حکم را «پیروزی ای برای ایران» خواند و نوشت: حکم دادگاه بین المللی کیفری لاهه از لحاظ حقوقی الزام آور است، اما باید دید دولت ترامپ از آن تبعیت خواهد کرد یا خیر.

 

Untitled

 

تایمز: به ترامپ فرمان لغو تحریم های ایران داده شد

وب سایت تایمز آمریکا گزارش داد دادگاه جهانی با تصریح بر اینکه حکمی که صادر کرده، الزام آور و لازم الاتباع بوده، اعلام کرد که دولت ایالات متحده ملزم است طبق تعهدات بین المللی خود موانع ناشی از اقداماتش به موجب تصمیم هایی که با خروج از برجام اتخاذ کرده، از جمله موانعی که در مسیر روابط تجاری ایران در حوزه های مشخصی برقرار کرده، برطرف نماید.

 

4

 

در حقیقت به ترامپ فرمان داده شده تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

سی بی اس: دادگاه بین المللی به رفع تحریم های آمریکا رای داد

شبکه سی بی اس آمریکا گزارش داد قضات دیوان بین المللی کیفری لاهه در قرائت رای خود اعلام کردند، دیوان دریافته است که برخی از تحریم های ضد ایرانی آمریکا مرتبط با برخی از حقوق و تعهدات طرفین در معاهده مودت است.

 

5

 

آنها افزودند: دیوان دریافته که تحریم های آمریکا خسارت اقتصادی به ایران به خصوص در صنعت هوانوردی وارد کرده و به دلیل تحریم ها تهیه غذا و دارو دشوار تر شده و بانک ها مشغول خارج کردن دارایی خود از کسب و کارهای ایران هستند.

 

الجزیره: این حکمی نبود که آمریکا می خواست

دیوان بین المللی دادگستری معتقد است که بر اساس تعهدات مطرح در پیمان مودت، آمریکا باید به نحو مقتضی محدودیت‌ های اعمال‌ شده در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی بر اساس تصمیم 8 می 2018 (برای خروج برجام) علیه ایران را رفع کند.

 

6

 

حکم این دیوان چیزی نبود که آمریکا می خواست.

به گفته کارشناسان، این دستور، نظیر حکم موقت به توقف هرگونه اقدام متصرفانه در پرونده های مالی است و نشان دهنده حساسیت و اهمیت موضوع شکایت ایران برای دیوان بین المللی دادگستری است.

دیوان دادگستری بین المللی نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل است که برای حل و فصل اختلاف های بین المللی تشکیل شده و آرای آن الزام آور است.

دیگر رسانه ها نیز با عباراتی مشابه این موفقیت ایران را بازتاب دادند:

 

7

تی آر تی ترکیه

 

8

دویچه وله آلمان

 

64556463

واشنگتن پست آمریکا

 

4521

گاردین انگلیس

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.