عبدالمهدی 76 ساله کاندیدای ائتلاف« اصلاح و آبادانی» برای پست نخست وزیری است که این ائتلاف را فراکسیون«سائرون» مورد حمایت «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر است( سائرون در جریان انتخابات پارلمانی 54 کرسی از مجموع 329 کرسی را از آن خود کرده است) آن را رهبری می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «برهم صالح» رئیس جمهور جدید عراق  پس از آن که سوگند قانونی را به عنوان رئیس جمهور جدید ادا کرد، «عادل عبدالمهدی» وزیر سابق نفت این کشور را مامور به تشکیل دولت جدید این کشور کرد.

عبدالمهدی شخصیتی بورژوا به شمار می رود که از مهارت های اقتصادی و سیاسی بزرگی برخوردار است و دارای مقبولیت گسترده ای در میان طرف های سیاسی اصلی  عراق است. جالب این جاست که به لیل فعالیت های وی به عنوان مخالف نظام در دهه شصت قرن گذشته به شکل غیابی حکم اعدام وی صادر شده بود اما امروز به جایی رسیده است که به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب شده است تا دولت جدید تشکیل دهد.

عبدالمهدی 76 ساله کاندیدای ائتلاف« اصلاح و آبادانی» برای پست نخست وزیری است که این ائتلاف را فراکسیون«سائرون» مورد حمایت «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر است( سائرون در جریان انتخابات پارلمانی 54 کرسی از مجموع 329 کرسی را از آن خود کرده است) آن را رهبری می کند. همچنین وی  مورد حمایت ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر کنونی عراق است که در انتخابات اخیر پارلمانی با کسب 42 کرسی رتبه سوم را از آن خود کرد.

عادل عبدالمهدی همچنین از مقبولیت ائتلاف« البناء» به رهبری دو فراکسیون برجسته «الفتح» به رهبری «هادی العامری(دارنده 48 کرسی و رتبه دوم در انتخابات پارلمانی) و ائتلاف «دولت قانون» به رهبری«نوری المالکی» (دارنده مرکز چهارم با 26 کرسی در انتخابات پارلمانی) برخوردار است.

عادل عبدالمهدی کیست؟

عادل عبدالمهدی المنتفکی  سال 1942 در منطقه «البتاوین» در بغداد پایتخت عراق به دنیا آمد . وی از اشراف‌زادگان عراق محسوب می‌شود. پدرش در زمان پادشاهی ملک فیصل اول وزیر بود و در دوره‌ای نیز نماینده مجلس اعیان عراق شد.وی یکی از سیاستمداران و اقتصادانان شیعه عراق به شمار می رود.

عبدالمهدی یکی  از مقامات «مجلس اعلای اسلامی عراق» و معاون دبیرکل کنونی این سازمان است. عبدالمهدی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام حسین رئیس جمهور معدوم عراق وزیر دارایی بود. در این زمان بود که با دولت آمریکا در مذاکرات مخصوص به لغو بدهی های خارجی عراق شرکت کرد و شماری از  کشورهای کمک کننده بین المللی را برای لغو بخش عمده ای از بدهی ها قانع کرد.وی یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.

وی در سال ۱۹۶۹ به فرانسه رفت و با گروه‌های فکری این کشور و نشریات عربی و فرانسوی همکاری داشت. عبدالمهدی در سال ۱۹۷۰ از اعضای برجستهٔ حزب کمونیست عراق بود. عبدالمهدی در سال 1972 به سوریه و از آن جا به لبنان رفت و تا زمان حمله رژیم اسرائیل به این کشور در آن جا ماند پس از آن بار دیگر به فرانسه رفت و در سال 2003 به عراق بازگشت. وی برخلاف شایعه هایی که شده در ایران اقامت نداشته است. عبدالمهدی در دههٔ ۱۹۸۰ دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه پیدا کرده و از طرفداران انقلاب اسلامی ایران شد و به گروه نوبنیاد مجلس اعلای انقلاب اسلامی پیوست. عبدالمهدی از کودکی با «احمد چلبی» و «ایاد علاوی» دوستی داشت.

عبدالمهدی در سال ۲۰۰۷ از یک ترور جان سالم به در برد، در این انفجار ۱۰ نفر کشته شدند.

وی فعالیت حزبی خود را از سال 2015 متوقف کرد و تبدیل به یک شخصیت مستقل شد.

بنابر این گزارش، بر اساس قانون اساسی عراق عبدالمهدی 30 روز وقت دارد تا دولت را تشکل دهد و در صورت شکست وی آن وقت رئیس جمهور شخص دیگری را برای انجام این ماموریت مکلف می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.