محبوبیت آمریکا در میان متحدان قدیمی اش به شدت کاهش یافته است

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: بر اساس نتایج نظرسنجی جدید موسسه «پیو» وجهه آمریکا که در سال 2017 ضربه بزرگی خورده بود همچنان در سال 2018 در کشور‌های بسیاری به ویژه در اروپا تضعیف شده است.

 نتیجه این نظرسنجی نشان می‌ دهد پس از یک سالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا حملات لفظی خود را علیه کشور‌هایی مانند کانادا و آلمان افزایش داده، محبوبیت آمریکا در میان متحدان قدیمی اش به شدت کاهش یافته است.

 

PG_2018.10.1_U.S.-Image_0-5

 

بیشترین محبوبیت آمریکا در اروپا در دوره حکومت باراک اوباما دیده می شود.

این تحقیق که توسط موسسه تحقیقات پیو در 25 کشور جهان انجام شده، نشان می‌ دهد شرکت کنندگان در این نظرسنجی از سراسر دنیا به توانایی ترامپ در رهبری در مقایسه با توانایی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین اعتماد کمتری دارند.

تنها 30 درصد از آلمانی‌ ها دیدگاهی مثبت به آمریکا دارند که نسبت به سال گذشته 5 درصد دیگر هم کاهش داشته است. در این زمینه تنها روسیه با 26 درصد رتبه بدتری نسبت به آمریکا دارد.

این تحقیق نشان می‌ دهد تنها 38 درصد از مردم فرانسه و 39 درصد از کانادایی‌ ها اعلام کرده اند که دیدگاه مثبتی به آمریکا دارند.

در این میان صهیونیست ها، مردم فیلیپین و کره جنوبی در این تحقیق با 80 درصد بیشترین دیدگاه مثبت را به آمریکا دارند. در میان تمام کشورها، 50 درصد دیدگاه مثبت خود را به آمریکا نشان داده اند و 43 درصد اعلام کرده اند که دیدگاه منفی ای دارند.

در بخش دیگر این تحقیق تنها 7 درصد از اسپانیایی ها، 9 درصد از فرانسوی‌ ها و 10 درصد از آلمانی‌ ها اعلام کرده اند که به رهبری ترامپ اعتماد دارد. در 20 کشور از مجموع 25 شرکت کننده در این تحقیق، اکثریت اعلام کرده اند که به ترامپ اعتماد ندارند.

به طور کلی به طور متوسط 27 درصد از اعتماد خود نسبت به ترامپ صحبت کرده اند. این رقم در مورد پوتین 30 درصد و در مورد شی جینپینگ 34 درصد است.

 

PG_2018.10.1_U.S.-Image_0-4

 

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان تنها رهبری است که اکثریت شرکت کنندگان در تحقیق (52 درصد) نسبت به او ابراز اعتماد کرده اند.

 

43572262_303

 

همچنین متحدان آمریکا دیدگاه منفی نسبت به موضع دولت ترامپ در آزادی‌های مدنی دارند به گونه ای که اکثریت شرکت کنندگان در کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان، استرالیا و مکزیک اعلام کرده اند دولت آمریکا به آزادی شخصی مردمش احترام نمی‌ گذارد.

در رابطه با موضع «اول آمریکا» در دولت ترامپ، 19 کشور از مجموع 25 عضو این تحقیق اعلام کرده اند آمریکا در زمان سیاست گذاری بین المللی، منافع آنها را در نظر نمی‌ گیرد.

 

PG_2018.10.1_U.S.-Image_0-1

 

نتایج نظرسنجی نشان داد که تعداد هر چه بیشتری از افراد با سیاست چین در صحنه جهانی ابراز موافقت می کنند. همچنین در این نظرسنجی در قیاس چین و آمریکا، تنها 31 درصد اعلام کردند آمریکا نقش مهم تری در جهان امروز دارد؛ در حالی که این رقم برای چین 70 درصد بود. 

 

PG_2018.10.1_U.S.-Image_0-2

 

این تحقیق بین ماه‌ های مه و اوت انجام گرفته است و 900 نفر از هر یک از کشور‌های شامل این نظرسنجی در آن شرکت کردند.

ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری اش در ژانویه سال 2017 تاکنون، آمریکا را از توافق های بین المللی مانند توافق تغییرات آب و هوایی پاریس و توافق هسته‌ ای ایران بیرون کشیده و از همسایگان و متحدان خود در ناتو انتقاد کرده است.

در ماه ژوئن و پس از نشست گروه 7 در کانادا، ترامپ از امضای بیانیه مشترک با متحدان آمریکا خودداری کرد و سپس «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا را شخصی «بسیار متقلب و ضعیف» نامید. وی همچنین به طور مکرر از آلمان به دلیل مازاد تجاری، مخارج پایین نظامی و وابستگی اش به گاز روسیه انتقاد کرده است.

هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در جریان صحبت درباره دستاوردهایش در دو سال گذشته باعث خنده و مضحکه سران دیگر کشور‌ها شد.

به طور کلی در این نظرسنجی اکثر شرکت کنندگان نگرانی خود نسبت به نقش آمریکا در صحنه بین المللی را ابراز کردند. به عقیده آنها، آمریکا اغلب به عقاید دیگر کشورها در حل و فصل مسائل مهم جهانی بی توجهی می کند. تعدادی گفتند که آمریکا تلاش کمتری برای حل و فصل مسائل بین المللی به انجام می رساند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.