این منبع در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که فراکسیون های «الاصلاح »و «البناء» از کاندیداتوری عبدالهادی حمایت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،یک منبع آگاه عراقی گفت که «عادل عبدالمهدی» برای جانشینی «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق به پست نخست وزیری عراق بسیار نزدیک شد.

این منبع در گفت و گو با  خبرگزاری اسپوتنیک گفت که فراکسیون های «الاصلاح »و «البناء» از کاندیداتوری عبدالهادی حمایت می کنند.

این منبع عراقی افزود که جریان های «سائرون»، «الحکمه» و نیز ائتلاف« فتح» از کاندیداتوری عبدالمهدی حمایت می کنند و این فراکسیون ها و ائتلاف ها بر سر حمایت از عبدالمهدی برای تشکیل دولت طی روزهای آینده به توافق رسیدند.

در همین حال، جریان صدر به ریاست «مقتدی صدر» امروز شنبه اعلام کرد که تکلیف کاندیداتوری پست نخست وزیری عراق به نفع عادل عبدالمهدی از رهبران سابق مجلس اعلای عراق تعیین شد و وی منتظر است تا رسما برای تشکیل دولت مکلف شود.

به گفته برخی منابع پس از آن که شیعیان عراق  که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند عبدالمهدی را تأیید کردند تأیید و حمایت از وی توسط سنی ها در پارلمان بیشتر شده است و این امر باعث می شود شانس وی برای احراز پست نخست وزیری عراق تقویت شود.

از سوی دیگر، جریان الحکمه به رهبری« عمار الحکیم» امروز شنبه به اظهارات مسئولان جریان صدر درباره قطعی شدن کاندیداتوری عبدالمهدی برای نخست وزیری عراق واکنش نشان داد.

«عبدالله الزیدی» یکی از رهبران جریان الحکمه گفت که تا این لحظه تکلیف کاندیداتوری عادل عبدالمهدی برای نخست وزیر به شکل نهایی مشخص نشده است اما وی با توجه به تحولات سیاسی کنونی شانس بیشتری برای نخست وزیر شدن دارد.

الزیدی افزود که تقریبا یک اجماع سیاسی (شیعیان، سنی ها و کردها) بر سر انتخاب عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر وجود دارد.

این رهبر در جریان الحکمه در ادامه گفت: همه طرف های سیاسی در عراق هیچ گونه اعتراضی به کاندیداتوری عادل عبدالمهدی ندارند و همچنن هیچ اعتراض بین المللی به مطرح شدن اسم عبدالمهدی وجود ندارد، وی نقطه اتصال است و نه نقطه اختلاف.

الزیدی همچنین گفت: ما منتظریم تا تکلیف پست ریاست جمهوری تعیین شود زیرا تعیین رئیس جمهور به شکل عمده ای در مساله انتخاب نخست وزیر جدید سهم دارد، نخست وزیر فقط زمانی انتخاب می شود که رئیس جمهور انتخاب شده باشد.

عادل عبدالمهدی المنتفکی  سال 1942 در منطقه «البتاوین» در بغداد پایتخت عراق به دنیا آمد . وی از اشراف‌زادگان عراق محسوب می‌شود. پدرش در زمان پادشاهی ملک فیصل اول وزیر بود و در دوره‌ای نیز نماینده مجلس اعیان عراق شد.وی یکی از سیاستمداران و اقتصادانان شیعه عراق به شمار می رود.

عبدالمهدی یکی  از مقامات «مجلس اعلای اسلامی عراق» و معاون دبیرکل کنونی این سازمان است. عبدالمهدی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام حسین رئیس جمهور معدوم عراق وزیر دارایی بود. در این زمان بود که با دولت آمریکا در مذاکرات مخصوص به لغو بدهی های خارجی عراق شرکت کرد و شماری از  کشورهای کمک کننده بین المللی را برای لغو بخش عمده ای از بدهی ها قانع کرد.وی یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.

وی در سال ۱۹۶۹ به فرانسه رفت و با گروه‌های فکری این کشور و نشریات عربی و فرانسوی همکاری داشت. عبدالمهدی در سال ۱۹۷۰ از اعضای برجستهٔ حزب کمونیست عراق بود. عبدالمهدی در سال 1972 به سوریه و از آن جا به لبنان رفت و تا زمان حمله رژیم اسرائیل به این کشور در آن جا ماند پس از آن بار دیگر به فرانسه رفت و در سال 2003 به عراق بازگشت. وی برخلاف شایعه هایی که شده در ایران اقامت نداشته است. عبدالمهدی در دههٔ ۱۹۸۰ دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه پیدا کرده و از طرفداران انقلاب اسلامی ایران شد و به گروه نوبنیاد مجلس اعلای انقلاب اسلامی پیوست. عبدالمهدی از کودکی با «احمد چلبی» و «ایاد علاوی» دوستی داشت.

عبدالمهدی در سال ۲۰۰۷ از یک ترور جان سالم به در برد، در این انفجار ۱۰ نفر کشته شدند.

عادل عبدالمهدی در حال حاضر وزیر نفت عراق است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.