گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

احمد شیرزاد: سیاستی که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته به هیچ‌وجه صادقانه نیست

انسجام سخنان آقای روحانی واقعاً کم نظیر بود. من معمولاً سخنرانی های روسای جمهوری اسلامی ایران را در سال‌های گذشته گوش کرده ام، اگر بخواهم منصفانه حرف بزنم این سخنرانی بسیار کم‌نظیر بود و متنی بسیار زنده تاریخی داشت.

پایگاه خبری جماران: روز گذشته دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا، هر یک طی سخنانی جداگانه‌ در هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل تلویحاً پاسخ یکدیگر را دادند. هر چند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد تا با گرفتن موضعی تند و غیردیپلماتیک، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای‌اش در خاورمیانه را خوشحال کند، اما نطق تاریخی حسن روحانی نشان داد که ایرانیان هنوز هم در عقلانیت و پیگیری روش‌های دیپلماتیک پیشگام هستند.

شب گذشته روحانی و ترامپ در سازمان ملل، دو قطبی عقلانیت و شتابزدگی یا صلح‌خواهی و خشونت‌طلبی را برای افکار عمومی دنیا به نمایش گذاشتند. ترامپ ضمن اینکه مدعی شد که رهبران ایران به دنبال مرگ و نابودی هستند، برجام را «هدیه‌ای بادآورده» برای رهبران ایران خواند و گفت که در زمان خروج آمریکا از برجام بسیاری از کشورهای خاورمیانه از تصمیم وی حمایت کردند. وی همچنین به مکانیزمی برای توقف فروش نفت ایران اشاره کرد. 

اما حسن روحانی، برجام را حاصل یک دهه تلاش دیپلماتیک خواند و گفت که آمریکا از همان ابتدا به اجرای تعهداتش وفادار نماند و با بهانه‌های واهی با نقض تعهدات از این توافق خارج شد. وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: آمریکا فکر می‌کند چون زور دارد حق هم دارد.

رئیس‌جمهور ایران همچنین در هفتاد و سومین نشست سالانه سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران همان دولتی است که با داعش جنگید و آن را تصویری مجعول از اسلام‌گرایی نشان داد. ما با داعش می‌جنگیدیم قبل از آن که در پاریس و لندن و بروکسل، عملیات کنند.

در همین رابطه، یک تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرنگار جماران در تحلیلی اجمالی، سخنان دو رئیس جمهور ایران و آمریکا را مورد بررسی قرار داد.

در سخنان ترامپ، هیچ نشانه‌ای از اینکه آمریکا به دنبال نوعی توافق با ایران باشد، دیده نمی شد

احمد شیرزاد در گفت و گو با خبرنگار جماران، با اشاره به برخی رفتارهای براندازانه آمریکا در قبال ایران گفت: آمریکا می گوید هدف ما براندازی نیست، اما ادبیاتی که به کار می برند، ادبیات دو کشوری نیست که با یکدیگر اختلاف سیاسی دارند، بلکه ادبیاتی براندازانه است. این لحن آمریکا، شبیه گروه‌های ضدانقلاب و برانداز خارج از کشور است. متهم کردن رهبران ایران و توهین به آنها، همچنین توهین به حاکمیت ملی ایران، ادبیاتی نیست که حتی دو کشوری که باهم تخاصم دارند، به کار برند.

وی افزود: متاسفانه صحبت‌های آقای ترامپ بسیار تند بود و هیچ نشانه‌ای از اینکه آمریکا به دنبال نوعی توافق با ایران باشد، دیده نمی شد. برخلاف این مطلب که عده ای به آن باور دارند که ملاقات با ترامپ می تواند از فشارها علیه ایران بکاهد، اما شواهد نشان می دهند که برنامه آمریکا فشار است. بنابراین حتی اگر ملاقاتی هم اتفاق می افتاد یا به تعبیر آقای روحانی عکس یادگاری هم با هم می گرفتند، به معنای اینکه آمریکا از فشارهایش بر ایران دست بردارد، نبود.

سیاستی که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته به هیچ‌وجه صادقانه نیست 

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: برخورد آمریکا با ایران، اصلاً شبیه برخوردی نیست که گروکشی برای گرفتن امتیاز خوانده شود، بلکه آنها اصولاً به دنبال فشار بیشتر بر ایران هستند. از این رو، برمبنای سیاستی که در سخنرانی آقای ترامپ مشاهده کردیم، تنها همین مسأله دیده می‌شود. تنها هدف او از این سخنرانی، متهم کردن سیاست‌های ایران در منطقه و چشم فرونهادن از واقعیت هایی بود که در منطقه اتفاق می افتد. تا یکسال پیش که خطر داعش آنها را تهدید می کرد و ایران به عنوان موثرترین کشور در مقابل خطر داعش و به نمایندگی از جامعه بین‌المللی مشغول به مبارزه بود، هیچ‌کدام از این حرف‌ها مطرح نبود، اما حالا که ایران توانسته فرآیندی کاملاً موفقیت‌آمیز را در عراق و سوریه پیش برد، به آن انگ مداخله گر می زنند و حضورش در منطقه نامطلوب تلقی می شود.

شواهد نشان می‌دهد که اوج اعمال فشارها و تحریم‌ها همین الان است و اگر ما این موقعیت را پشت سر بگذاریم به مرور می توانیم راه‌های متعددی بیابیم، آنچه مهم است که بدانیم؛ با آنکه تحریم‌های آمریکا اذیت‌کننده و ایذایی هستند، اما کمرشکن نخواهند بود.

وی بیان کرد: بنابراین سیاستی که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته به هیچ‌وجه صادقانه نیست و صرفاً به دنبال افزایش فشار بر ایران است تا ببینند که چه نتیجه‌ای می توانند بگیرند. لذا ما راهی جز ایستادگی و تحمل شرایط دشوار فعلی و تلاش برای کاستن از فشارها در جامعه نداریم. 

متن سخنرانی روحانی به عنوان یک سند تاریخی قابل استناد ماندگار خواهد شد

شیرزاد با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل گفت: سخنان آقای روحانی دارای منطق بسیار محکم بین‌المللی بود. رئیس‌جمهور نه تنها با ادبیات درون حکومتی جمهوری اسلامی حرف نمی زد، بلکه کاملاً با ادبیات محافل بین المللی سازگاری داشت و برمبنای عرف و حقوق بین‌المللی صحبت کرد و استدلال‌های بسیار روشن و قاطعی داشت. بنابراین به زحمت می توان در برابر سخنان قاطع رئیس‌جمهور پاسخی ارائه کرد. ایشان روی قطعنامه‌های سازمان ملل و توافقات بین‌المللی دست گذاشت و آمریکا را به عنوان عهدشکن و شکننده پیمان‌ها معرفی کرد. 

این تحلیل‌گر سیاسی افزود: به نظر من انسجام سخنان آقای روحانی واقعاً کم نظیر بود. من معمولاً سخنرانی های روسای جمهوری اسلامی ایران را در سال‌های گذشته گوش کرده ام، اگر بخواهم منصفانه حرف بزنم این سخنرانی بسیار کم‌نظیر بود و متنی بسیار زنده تاریخی داشت. فکر می کنم متن این سخنرانی به عنوان یک سند تاریخی قابل استناد ماندگار خواهد شد.

شواهد نشان می دهد که فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید

وی با اشاره به تحریم‌های گذشته گفت: در دوره گذشته تحریم‌هایی که ایالات متحده آمریکا علیه ایران رهبری می کرد، با اجماعی جهانی همراه بود. در نتیجه گذشت زمان به ضرر ما بود، یعنی هرچه که زمان می‌گذشت حلقه‌ها تنگ‌تر می‌شد و مسیرهای مبادلات تجاری بین المللی برای ما سخت‌تر می‌شد و این مسأله را تمامی جریانات سیاسی درون ایران به خوبی درک کرده بودند. امروز کاملاً برعکس است، یعنی گذشت زمان به دلیل اینکه تحریم‌های آمریکا اجماعی نیستند، می‌تواند به نفع ما باشد. این تحریم ها از جوانب مختلف قابل دور زدن هستند. 

شیرزاد در ادامه گفت: در همین ایام که آمریکا مدعی شده؛ می خواهد فروش نفت ما را به صفر برساند، شواهد نشان می دهد که فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید، هرچند از حجم آن کاسته خواهد شد. در مورد مبادلات پولی با ایران نیز به مرور راه‌هایی پیدا خواهد شد، به دلیل اینکه دولت آمریکا نتوانسته اجماعی در مقابله با ایران ایجاد کند و ادبیاتی که در قبال شرکت‌ها و کشورها به کار برده آمرانه و تحقیرآمیز بوده است. بنابراین ممکن است بسیاری از شرکت‌ها از ایران رفته باشند، اما این‌گونه نیست که به میل و اراده خود این کار را انجام داده باشند.

با آنکه تحریم‌های آمریکا اذیت‌کننده و ایذایی هستند، اما کمرشکن نخواهند بود

وی بیان کرد: این شرکت‌ها با بی میلی و از روی ناچاری ایران را ترک کردند، کشورهای متبوع آنها نیز هرکدام به دنبال راهی برای جلوگیری از این مسأله هستند، شاید در کوتاه مدت آمریکا به دلیل مکانیزم سابق تحریم‌ها به سرعت توانست اقداماتی انجام دهد، ولی به نظرمی رسد که گذشت زمان به نفع ماست و ما نیز به مرور راه‌هایی را برای مبادلات بین‌المللی یاد می گیریم و دریچه‌هایی به روی ما گشوده خواهد شد. 

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در پایان گفت: بسیاری از راه‌هایی که ایران برای دور زدن تحریم‌ها به کار می بندد، جزو مسائل محرمانه کشور تلقی می شوند و دلیلی هم ندارد راه‌هایی را که برای شکستن و دور زدن تحریم ها به‌کار می‌گیرد، به صورت واضح و علنی تشریح کند. شواهد نشان می‌دهد که اوج اعمال فشارها و تحریم‌ها همین الان است و اگر ما این موقعیت را پشت سر بگذاریم به مرور می توانیم راه‌های متعددی بیابیم، آنچه مهم است که بدانیم؛ با آنکه تحریم‌های آمریکا اذیت‌کننده و ایذایی هستند، اما کمرشکن نخواهند بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.