گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

علی خرّم: رئیس‌جمهور باید بگوید که ایران اراده کافی برای بهبود روابط با همه کشورها را دارد/ فواد ایزدی: خروج آمریکا از برجام سخنرانی روحانی را صریح‌تر می کند

دو تحلیل‌گر مسائل بین المللی در گفت‌وگو با جماران نظر خود را درباره آنچه که باید رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل مطرح کند، بیان کردند.

پایگاه خبری جماران، کیاوش حافظیرئیس‌جمهور روز یکشنبه برای سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک شد.

 دکتر حسن روحانی امشب در سخنرانی در مجمع عمومی سخنرانی می کند.

در همین رابطه، دو تحلیل‌گر مسائل بین المللی نظر خود را درباره آنچه که باید رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل مطرح کند، بیان کردند. 

رئیس‌جمهور باید از هرگونه تهدید کشورها و بزرگنمایی ایران خودداری کند

علی خرّم در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره آنچه که باید رئیس‌جمهور در سازمان ملل  مطرح کند، گفت: رئیس‌جمهور باید نشان دهد که ایران مستحکم است و این استحکام از ارتباطات و انسجام داخلی نشأت می گیرد و مردم با وجود تمامی مشکلاتی که دارند، همکاری می کنند. همین حمایتی که مردم و نخبگان در خیابان‌ها و رسانه‌ها در محکومیت حادثه تروریستی اهواز کردند، نشان داد که مردم جدیّت و عزم لازم برای پشتیبانی را دارند و به نوعی پاسخی به داعش و گروه‌هایی بود که از خارج تغذیه می شدند.

وی بیان کرد: رئیس‌جمهور باید از هرگونه تهدید کشورها و بزرگنمایی ایران خودداری کند و نباید حرف از موشک و ...  بزند. آقای روحانی باید بگوید که ایران اراده کافی برای بهبود روابط با همه کشورها را دارد و باید به جلسه و بیانیه اخیر گروه 4+1 در حمایت از ایران و محکوم کردن ترامپ اشاره کند. این گروه در راستای حمایت از ایران، به جای سوئیفت، سیستم بانکی دیگری معین کردند که در دست آمریکا نیست و از پیشرفت برجام در اراک حمایت به عمل آورند.

باید همین روند را با قاطعیت ادامه داده و روابط خود را با کشورهای حامی برجام بهبود بخشیم

خرم در ادامه گفت: ایرانی که همیشه پایبند به تعهدات خود در برجام بوده، الان رو سفید است و دونالد ترامپ به جهت خروج غیرقانونی و نامشروع خود از برجام، حتی در میان متحدان خود نیز منزوی است. ما باید همین روند را با قاطعیت ادامه داده و روابط خود را با کشورهای حامی برجام بهبود بخشیم و اتهاماتی که به ما می زنند را باید به نحو غیرمستقیم رفع کنیم.

وی بیان کرد: در مورد اقدامات تروریستی نیز باید بگوییم که این نوع اقدامات در همه جا محکوم است و از دنیا بخواهیم که هم تروریست‌ها و هم کشورهایی که حامی آنها هستند را محکوم کنند. این بهترین دستاورد برای ایران خواهد بود. سپس باید به همان موضوعی که در یادداشت آقای روحانی در واشنگتن پست آمده بود، پرداخت. رئیس جمهور در این یادداشت گفتند که ما آماده مذاکره با آمریکا هستیم، به شرطی که ترامپ هم آماده باشد و آمادگی ترامپ هم زمانی معنا پیدا می کند که دست از این وحشی‌گری‌ها بردارد.

رئیس‌جمهور باید همواره برای مذاکره اعلام آمادگی کند

خرم افزود: در همین راستا، رئیس‌جمهور باید همواره برای مذاکره اعلام آمادگی کند و نباید چنین درخواستی را رد کند. آقای روحانی نباید اجازه دهد که در افکار عمومی دنیا چنین برداشت شود که طرف ایرانی درخواست مذاکره را رد کرد. اگر هم جلسه شورای امنیت تشکیل شد، رئیس‌جمهور باید حتماً در آن شرکت کند و باید این  بهانه را از دونالد ترامپ بگیرد که ایران حاضر نیست با آمریکا روبه رو شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در ادامه گفت: آقای روحانی می تواند با حضور در شورای امنیت با متانت پاسخ ترامپ را دهد و مسلماً در چنین شرایطی، سایر کشورها نیز از او حمایت می کنند. رئیس‌جمهور باید مسائلی را که به دلیل تحریم‌ها دامن‌گیر مردم شده را بسیار پرنگ از بُعد انسانی‌اش بیان کند. آقای روحانی نباید گمان کند؛ این دون شأن ماست که بگوییم مردم مصیبت زده شدند یا اینکه به شدت از لحاظ مالی تحت فشار هستند. رئیس جمهور می تواند از این طریق، نظر مساعد جهان را در حمایت از ایران بدست آورد.  

می‌توانیم با پیوستن به کنوانسیون‌های4گانه نشان دهیم که ریگی در کفش نداریم

وی با اشاره به تصویب دو کنفوانسیون از 4 کنواسیونی که ایران باید به آن بپیوندد، گفت: این 4 کنوانسیون، ابزار کار روابط بانکی-مالی ما با جهان است. یکی از این کنوانسیون‌ها مربوط به اف ای تی اف هست که می‌تواند تمامی روابط بانک های ما را با بانک‌های خارجی مرتبط کند و اگر ما به آنها نپیوندیم، بانک‌های خارجی مجاز نیستند پولی به حساب بانک‌های ایران بریزند.

سخنرانی امشب قاعدتاً باید بعضی از مشکلاتی که سخنرانی های چهار سال گذشته آقای روحانی داشت را نداشته باشد. با توجه به ملاحظاتی که رئیس‌جمهور به خاطر برجام داشت ادبیاتی که باید ارائه می داد خیلی وقت ها ضعیف بود.

علی خرم اظهار داشت: کنوانسیون دوم که امروز به تصویب مجلس ایران رسید، مربوط به پولشویی است. بحث مربوط به عدم حمایت مالی از تروریسم  و جلوگیری از هرگونه مبادلات بانکی تروریست‌هاست که در قالب پالرمو منعکس شده است. ما می‌توانیم با پیوستن به این‌ها نشان دهیم که ریگی در کفش نداریم و اگر از حزب‌الله هم حمایت می کنیم، بدین معنا نیست که به تروریسم کمک می کنیم؛ بلکه به ملتی کمک می‌کنیم که می خواهند از خودشان در برابر تجاوزهای اسرائیل دفاع کنند.

می‌توانیم این فرصت را به اروپایی‌ها بدهیم که قادر به ایستادن در برابر ترامپ شوند

وی  بیان کرد: ما با پیوستن به این کنوانسیون‌ها و طرح این نکته که حزب‌الله از نگاه ما نمی تواند یک گروه تروریستی باشد، هر دو وجه این موضوع را برآورده کنیم تا اینکه اروپایی‌ها هم از نظر سیاسی بتوانند از ما حمایت کنند و هم از نظر اقتصادی قادر به مراوده با ما باشند. ما اگر این کار را انجام دهیم، می توانیم این فرصت را به اروپایی‌ها بدهیم که قادر به ایستادن در برابر ترامپ شوند، زیرا آن زمانی که اف ای تی اف در مجلس ایران رد شد، ترامپ به اروپایی‌ها گفت؛ دیدید ایران اف ای تی اف را رد کرد، حالا چگونه می تواند با آن مراوده داشته باشید؟

خرم در پایان گفت: اگر تمامی این کنواسیون‌ها به تصویب برسند، ما می توانیم روابط خود را بر مبنای مستحکمی با اروپایی‌ها و دنیا قرار دهیم.

فؤاد ایزدی مطرح کرد: خروج آمریکا از برجام سخنرانی روحانی را صریح‌تر می کند

یک کارشناس مسائل بین‌المللی با تأکید بر اینکه با خروج آمریکا از برجام باید سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی صریح تر شود، گفت: این دفعه اول نیست که ما قربانی تروریسم هستیم و موضع ایران در این حوزه تقویت شده هست. اینکه کار رسانه‌ای باید قوی تر شود و رئیس‌جمهور ما باید در این حوزه ها جدی تر صحبت کند در جای خودش اهمیت دارد، اما نباید این طور برداشت کنیم که به نفع ما شد حادثه تروریستی اهواز قبل از سفر آقای روحانی به نیویورک اتفاق افتاد.

فؤاد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص اهمیت سفر رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: یک بُعد اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک این است که در یک سفر چند روزه می تواند به اندازه چند ماه با رئیس‌جمهور و مقامات کشورهای دیگر ملاقات داشته باشد و این امر در حوزه دیپلماسی تأثیر زیادی دارد.

آمریکایی‌ها در پی ایجاد ذهنیت منفی از ایران در افکار عمومی دنیا و کشور خودشان هستند

این کارشناس روابط بین المللی با اشاره به پوشش خبری گسترده مجمع عمومی سازمان ملل توسط رسانه های دنیا، ادامه داد: در بخش دیپلماسی عمومی و فعالیت های رسانه ای هم همین وضعیت است. در هفته ای که مجمع عمومی سازمان ملل دیدار دارد همه رسانه های دنیا آنجا هستند و پوشش خبری گسترده است.

وی تأکید کرد: سفر امسال آقای روحانی به سازمان ملل اولین سفر بعد از خروج آمریکا از برجام است. از این جهت هم در بحث های مربوط به برجام و تحریم ها و دور زدن تحریم ها اهمیت پیدا می کند و در بحث دیپلماسی و دیپلماسی عمومی می تواند فرصت خوبی باشد. عده‌ای از مقامات آمریکایی در پی ایجاد ذهنیت منفی از ایران در افکار عمومی دنیا و کشور خودشان هستند و این سفر فرصتی برای اصلاح این مباحث است.

به‌خاطر برجام، ادبیاتی که رئیس‌جمهور باید ارائه می داد بیشتر اوقات ضعیف بود

ایزدی افزود: سخنرانی امشب قاعدتاً باید بعضی از مشکلاتی که سخنرانی های چهار سال گذشته آقای روحانی داشت را نداشته باشد. با توجه به ملاحظاتی که رئیس‌جمهور به خاطر برجام داشت ادبیاتی که باید ارائه می داد خیلی وقت ها ضعیف بود؛ ادبیاتی که فعالیت های آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به ما و کشورهای دنیا را نقد می کند. امیدواریم با توجه به عملکرد دولت آمریکا و وضعیتی که سعودی ها دارند منجر شود سخنرانی که رئیس جمهور ایران اسلامی باید ارائه دهد را در قالب سخنرانی آقای روحانی بشنویم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر حادثه تروریستی اهواز در تقویت موضع ضد تروریستی ایران در سازمان ملل گفت: در حادثه تروریستی اهواز افرادی مجروح شدند و تعدادی از افراد از جمله یک کودک به شهادت رسیدند. البته در گذشته هم برخورد دوگانه غرب با تروریست را شاهد بوده ایم و نشان داده زمانی که صحبت از امنیت کشور می شود، این امنیت خود به خود نیست و باید روی آن سرمایه گذاری شود؛ نباید نسبت به نیروهای نظامی و امنیتی کشور کم لطفی شود.

این کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: این دفعه اول نیست که ما قربانی تروریسم هستیم و موضع ایران در این حوزه تقویت شده هست. اینکه کار رسانه ای باید قوی تر شود و رئیس جمهور ما باید در این حوزه ها جدی تر صحبت کند جای خودش، اما نباید این طور برداشت کنیم که به نفع ما شد حادثه تروریستی اهواز قبل از سفر آقای روحانی به نیویورک اتفاق افتاد؛ کاش این حمله تروریستی انجام نمی شد و این افراد الآن در میان ما بودند. تبعات تبلیغاتی هم خود به خود اتفاق می افتد. دشمنان جمهوری اسلامی چهل سال است می خواهند ما را متهم به کارهایی کنند که خودشان بانی آن هستند و تقدیر الهی این است که این تناقض نمود پیدا کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.