جنگ تجاری بین آمریکا و چین امروز دوشنبه تشدید شد زیرا دو قدرت اقتصادی، یکدیگر را با دور جدید تعرفه ها هدف قرار دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد آخرین تعرفه‌ های گمرکی آمریکا بر کالاهای چینی از روز دوشنبه رسما به اجرا درآمد. این مالیات‌ های گمرکی تازه 10 درصد از حجم 200 میلیارد دلاری صادرات چین به آمریکا را در بر می‌ گیرد.

این در حالی است که پکن نیز اعلام کرده همزمان مالیاتی حدود 5 تا 10 درصد بر 60 میلیارد دلار صادرات سالانه آمریکا به چین اعمال می‌ کند.

این اقدامات تشدید قابل توجه تنش رو به رشد میان دو اقتصاد بزرگ جهانی است.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی چین نیز اعلام کرد این کشور درباره اختلاف‌ های تجاری کنونی‌ اش با آمریکا گزارش رسمی منتشر خواهد کرد.

این گزارش که عصر دوشنبه به وقت محلی منتشر می‌ شود حاوی اطلاعاتی درباره موضع چین درباره اختلاف‌ های تجاری است «بی‌ آنکه بخواهد به آنها دامن بزند.»

تعرفه‌ های اخیر گمرکی آمریکا که ابتدا 10 درصد است، بیش از 6 هزار محصول تولید چین را شامل می‌ شود و اگر دو کشور در این زمینه به توافق نرسند این مالیات‌ ها تا سال آینده میلادی 25 درصد افزایش خواهد یافت.

کیف دستی، برنج و منسوجات مشمول این تعرفه ها هستند، اما بعضی از اقلام مانند ساعت‌ های هوشمند که انتظار می رفت جزو آن باشند، مستثنی شده‌ اند.

این سومین دور از تعرفه های آمریکا در سال جاری علیه چین است. کاخ سفید در ماه ژوئیه مالیات 34 میلیارد دلار از محصولات وارداتی از چین را افزایش داد و ماه پیش 25 درصد تعرفه تازه بر دسته دیگری از کالاها به ارزش 16 میلیارد دلار وارد کرد. دونالد ترامپ گفته است که ارزش کالاهای مشمول تعرفه، در جمع بیش از 500 میلیارد دلار یعنی تقریبا معادل ارزش کل کالاهای صادراتی چین به آمریکا در سال گذشته خواهد بود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا بارها از «انتقال نامنصفانه فناوری و دارایی‌ های معنوی آمریکا» به چین سخن گفته بود.

وضع مالیات‌ های گمرکی بر کالاهای وارداتی، از منظر تئوریک سبب می‌ شود کالاهای وارداتی گران تر شده، مصرف‌ کنندگان آمریکایی بیشتر کالاهای تولید داخل را جایگزین آنها کنند و به این ترتیب صنایع داخلی تقویت شود.

اما بسیاری از تولید‌کنندگان آمریکایی پیش از این به دفتر نمایندگان بازرگانی آمریکا شکایت کرده‌ اند که کسب و کارشان در اثر تعرفه‌ های تازه دولت ترامپ آسیب دیده است.

«آنیندا میترا» تحلیلگر ارشد مستقل در موسسه مدیریت سرمایه «بی ان وای ملون» گفت جنگ تجاری در مرحله ای قرار دارد که پیش از آنکه وارد «مرحله بهتر» شود، بدتر می شود.

بسیاری از رهبران تجاری در آمریکا با اینکه برخی اقدامات تجاری چین باید اصلاح شوند، موافقند اما با اعمال تعرفه هایی که شرکت های وارداتی را متضرر خواهد کرد، مخالفند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.