در پی حمله تروریستی روز شنبه به رژه نیروهای مسلح در اهواز، شمار از رهبران و مقامات خارجی واکنش نشان داده و این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حمله تروریستی روز شنبه به رژه نیروهای مسلح در اهواز با محکومیت گسترده ای از سوی مقامات در سراسر جهان همراه شد.

صبح روز شنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز، شماری تروریست به سمت محل رژه حمله کرده و حاضران را به گلوله بستند که در اثر آن تعدادی از هموطنان مان شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند. این اقدام تروریستی از سوی مقامات داخلی و خارجی به شدت تقبیح و محکوم شد.

****** کشورهای منطقه

عراق

«قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق حادثه تروریستی اهواز را محکوم کرد و گفت: این حمله در سالروز حمله متخاصمانه صدام به ایران بار دیگر ماهیت تروریست ها و عوامل استکباری و خوی دشمنانه آنان علیه ملت مسلمان ایران را نشان داد.

وی با عرض تسلیت و آرزوی غفران و رحمت الهی برای شهدای این حمله، تاکید کرد که همه بدانند این گونه اعمال پست نمی تواند صلابت ملت ایران را متزلزل کند.

معاون اول رئیس پارلمان عراق نیز در بیانیه‌ ای حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد و با خانواده‌ های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرد. «حسن کریم الکعبی» معاون اول «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور در بیانیه‌ ای ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز، از وقوع این حادثه و شهادت شماری از نیروهای نظامی و غیر نظامی ابراز تاسف کرد.

«عمار حکیم» نیز حمله تروریستی اهواز را شدیدا محکوم و اعلام کرد که عراق و ایران در مبارزه با تروریسم در یک‌ جبهه قرار دارند.

ائتلاف «الفتح» عراق به رهبری «هادی العامری» حمله تروریستی روز شنبه در اهواز را محکوم کرد. این ائتلاف در بیانیه ای آورده است: این حمله بیانگر وحشیانه بودن طرح تروریستی است که ایران و ملت آن را هدف قرار داده است.

گردان‌ های حزب‌ الله عراق هم در بیانیه‌ ای ضمن محکوم کردن حمله تروریستی اهواز اعلام کرد که عربستان مسئول مستقیم این حمله تروریستی در ایران است.

در بیانیه این گروه آمده است: هر روز نقش پلید و خبیثانه‌ ای که آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی علیه امنیت و ثبات منطقه و ملت‌ های ما ایفا می‌ کنند روشن‌ تر می‌ شود؛ به ویژه علیه کسانی که نقشی موثر و سرنوشت ساز در شکست طرح‌ های شیطانی آنها داشته‌ اند.

یمن 

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ ای حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح ایران در شهر اهواز را محکوم و اعلام کرد که کشورهای محور آمریکا در پشت این جنایت قرار دارند. 

سوریه

دولت سوریه حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد و در بیانیه‌ ای نوشت: «کسانی که از تروریسم در منطقه حمایت می‌ کنند با چنین جنایات رقت‌ باری به اهداف خود دست نمی‌ یابند.»

«بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور نیز شخصا پیام تسلیتی برای حسن روحانی فرستاد. رئیس جمهور سوریه در پیام خود آورده است: در کمال تاسف خبر حمله تروریستی به رژه نظامی نیروهای مسلح در شهر اهواز واقع در جنوب ایران را دریافت نمودم. اینجانب ضمن تقدیم مراتب تسلیت قلبی خود به نام شخص خود و بنام مردم جمهوری عربی سوریه به جنابعالی و مردم دوست ایران در خصوص سقوط قربانیان بی گناه، با عبارت های شدید این حمله جنایتکارانه و بزدلانه تروریستی را محکوم می نمایم.

فلسطین 

نمایندگی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با صدور بیانیه‌ ای مطبوعاتی اقدام تروریستی و حمله جنایتکارانه علیه مردم بی دفاع حاضر در مراسم رژه هفته دفاع مقدس در اهواز را محکوم کرد.

عمان

وزارت خارجه عمان نیز در پیامی شهادت و زخمی شدن شماری از ایرانیان را در حمله‌ تروریستی اهواز به شدت محکوم کرده است.

لبنان

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان در پیامی کتبی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران ضمن محکوم کردن حمله تروریستی روز گذشته اهواز و ابراز تسلیت به رئیس جمهور ایران، تاکید کرد: تروریسم مانند بیماری وباست که ما را از درون درگیر کرده اما دین از آن مبراست.

جنبش حزب‌ الله لبنان نیز در بیانیه‌ ای حمله تروریستی اهواز را به شدت محکوم، و تاکید کرد که «دستانی شیطانی و خبیث» در پشت این اقدام جنایتکارانه وجود دارد تا به امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند.

قطر

دولت قطر با صدور بیانیه ای حمله به رژه نظامی در اهواز را که منجر به شهادت شماری از افراد نظامی و غیرنظامی شد، محکوم کرد. 

در بیانیه دولت قطر تروریسم و افراطی گری در هر شکل و به هر دلیلی محکوم شده است.

وزارت خارجه قطر هم امروز با انتشار بیانیه ای بار دیگر بر موضع ثابت دولت این کشور در مخالفت با خشونت و تروریسم با هر انگیزه و دلیلی که باشد، تاکید کرد. 

مصر

وزارت خارجه مصر بامداد امروز یکشنبه با صدور بیانیه ای حادثه تروریستی روز شنبه در شهر اهواز را محکوم و شهادت شماری از هموطنان کشورمان را تسلیت گفت.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: همسو با مواضع استوار و همیشگی قاهره در محکوم کردن تمامی اشکال تروریسم، جمهوری عربی مصر حمله 22 سپتامبر به رژه نظامی شهر اهواز ایران را کاملا محکوم می کند.

در این بیانیه آمده است: وزارت خارجه مصر عمیق ترین مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده های قربانیان این جنایت ابراز می دارد و برای مجروحان این جنایت، آرزوی سلامتی و شفای عاجل را مسالت دارد.

کویت

شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت با ارسال پیام تسلیتی برای رئیس جمهور ایران، حمله تروریستی به اهواز را محکوم کرد.

«مرزوق علی الغانم» رئیس مجلس امت کویت هم در پیام تسلیتی برای «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی حمله به رژه نظامی در اهواز را محکوم و آن را اقدامی تروریستی دانست.

پاکستان

وزارت خارجه پاکستان بیانیه‌ ای در محکومیت حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز منتشر کرد.

«محمد فیصل» سخنگوی این وزارتخانه نیز در پیامی توییتری نوشت: «پاکستان قاطعانه حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز را که طی آن شماری به شهادت رسیدند، محکوم می کند. ما عمیق ترین تسلیت های خود را نثار خانواده هایی می کنیم که عزیزان خود را در این حمله شنیع از دست داده اند. پاکستان تروریسم را در تمام اشکال و تجلی های آن محکوم می کند.»

«رفعت مسعود» سفیر پاکستان در ایران نیز طی پیامی در حساب توییتری خود حمله روز شنبه به مراسم رژه در اهواز را قویا محکوم کرد. او در این پیام ضمن اظهار همدردی با خانواده‌ های قربانیان، این «عمل بزدلانه تروریستی» را تسلیت گفته است.

افغانستان 

دولت افغانستان با صدور بیانیه ای مطبوعاتی حمله تروریستی در شهر اهواز را محکوم کرد.

در این بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد آمده است: حکومت و مردم افغانستان سال‌ هاست که در راه مبارزه با تروریسم، قربانی‌ های فراوانی داده‌ اند و ‌اکنون نیز نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور در خط نخست نبرد با این پدیده شوم قرار دارند. حکومت افغانستان بر این باور است که تروریسم پدیده ای منطقه ای و جهانی است و نیاز به همکاری مشترک همه کشورها در مبارزه بدون تفکیک علیه آن است و این نوع همکاری می‌تواند اثر مبارزه با تروریسم را مضاعف سازد. تروریسم مرز نمی‌ شناسد و به همین دلیل وقت آن رسیده ‌است تا با اجماع همگانی علیه این پدیده مقابله و مبارزه صادقانه و جدی صورت گیرد.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز به حمله تروریستی در اهواز واکنش نشان داد و گفت: «تروریست‌ ها با راه اندازی این جنایت بزرگ بار دیگر دشمنی و عداوت خود را با ملت های منطقه آشکار کردند. در این لحظات دشوار خود را در غم و اندوه ملت و دولت ایران شریک‌ می دانیم.»

ترکیه

وزارت خارجه ترکیه نیز این حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «این حمله خائنانه را به شدت محکوم می‌ کنیم. از خداوند متعال برای جان باختگان طلب رحمت و مغفرت کرده و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم. جان باختن شماری از شهروندان را به مردم و دولت ایران تسلیت عرض می‌ کنیم.»

 

***** محکومیت های بین المللی

روسیه

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه یکی از اولین رهبران مهم جهان بود که به حمله تروریستی اهواز واکنش نشان داد و کشته‌ شدن شهروندان نظامی و غیرنظامی ایران را به همتای خود تسلیت گفت.

در پیام «ولادیمیر پوتین» به «حسن روحانی» آمده است: با احترام احساس غم انگیز خود از تیراندازی تروریستی امروز در شهر اهواز را اعلام می دارم و امیدوارم تمامی عوامل این اقدام جنایتکارانه و خونین مجازات شوند.

پوتین در پیام خود به روحانی گفت که مسکو آماده است تا تلاش‌ های مشترک دو جانبه دو کشور ایران و روسیه در مبارزه با تررویسم را قوت بخشد.

جمهوری آذربایجان

وزیر کشور و وزیر دفاع جمهوری آذربایجان هر یک در پیام تسلیتی جداگانه به همتایان ایرانی خود، حمله تروریستی در اهواز را محکوم کردند.

ژنرال «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در پیامی به همتای ایرانی خود، حمله تروریستی اهواز را به شدت محکوم کرد.

بلاروس

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس نیز در پیامی به حسن روحانی حمله تروریستی اهواز را تسلیت گفت و اعلام کرد: «بلاروس، همیشه در کنار ایران و همراه با جامعه جهانی برای مقابله با افراط‌ گری و مبارزه با تروریسم آماده است.»

ارمنستان

«نیکول پاشینیان» نخست‌ وزیر ارمنستان نیز در پیامی به رئیس‌ جمهور ایران، وقوع حمله تروریستی اهواز را تسلیت گفت. در پیام تسلیت نخست‌ وزیر ارمنستان آمده است: «چنین اقدام غیرانسانی یک بار دیگر تاییدی بر این باور ماست که باید نیروهایمان را با یکدیگر در مبارزه علیه این شر بین‌ المللی متحد کنیم.»

اتریش

«استفان شولتز» سفیر اتریش در ایران نیز در پیامی توییتری نوشت: «اتریش به خانواده قربانیان حمله ترویستی ناگوار در اهواز صمیمانه تسیلت می‌ گوید.»

انگلیس

«آلیستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توییتر نوشت: عمیق ترین تسلیت خود را به مردم ایران در پی حمله شهر اهواز ابلاغ می کنیم.

وی افزود: فکر ما همراه خانواده قربانیان و آنهایی است که مجروح شده اند.

«راب مک‌ کایر» سفیر انگلیس در تهران در توییتی نوشت: «یک حمله تکان‌ دهنده تروریستی. هر جا تروریسم اتفاق بیفتد باید محکوم شود. تسلیت ما به خانواده‌ های قربانیان.»

آمریکا

«هدر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی شب گذشته خود اعلام کرد که آمریکا حمله خونین در اهواز را محکوم می‌ کند.

نائورت گفت: «آمریکا هر نوع اقدام تروریستی و مرگ انسان‌ های بی‌ گناه را محکوم می‌ کند. ما کنار مردم ایران و مقابل تازیانه تروریسم افراطی ایستاده‌ ایم و مراتب همدردی خود را با آنها در این شرایط هولناک ابراز می‌ کنیم.»

«گرت مارکوئز» سخنگوی امنیت ملی کاخ‌ سفید هم در واکنش به این حملات گفت: «ایالات متحده در کنار مردم ایران می‌ ایستد و تهران را تشویق می‌ کند که بر حفظ امنیت مردمش در داخل کشور تمرکز کند.»

اسپانیا

وزارت خارجه اسپانیا نیز با صدور بیانیه‌ ای حمله تروریستی اهواز را به شدت محکوم و اعلام کرد: اسپانیا همبستگی‌ خود با ملت و دولت ایران را ابراز داشته و مایل است مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان ابلاغ کند.

فرانسه

وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ ای حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد و به خانواده قربانیان تسلیت گفت.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: فرانسه عمیقا حمله روز شنبه در اهواز را محکوم می‌ کند.

این بیانیه می‌ افزاید: ما با خانواده قربانیان حادثه و نیز مردم ایران ابراز همدردی کرده و تحولات را در لحظه و از طریق سفارت فرانسه دنبال می‌ کنیم.

آلمان

«میشاییل کلور برچتولد» سفیر آلمان در تهران نیز در توییتی نوشت: به محض بازگشت از آلمان، از شنیدن خبر حمله تروریستی در اهواز شوکه شدم. تسلیت عمیق خود را به مردم ایران ابراز می داریم. فکر و دلمان با خانواده های قربانیان است. به امید بهبودی تمامی مجروحان.

نروژ

«لارس نوردرام» سفیر نروژ در ایران نیز در صفحه توییترش حمله تروریستی اهواز را به همه مردم ایران تسلیت گفت و نوشت: «ایران هدف یک اقدام تروریستی بزدلانه قرار گرفت. به مردم ایران در این روز غم انگیز عمیقا تسلیت می‌ گویم. به یاد خانواده‌ های داغدیده، عزیزانشان و زخمی شدگان هستیم.»

بولیوی

دولت بولیوی با صدور بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه این کشور منتشر شد، حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت خارجه بولیوی به نمایندگی از دولت و مردم دولت چند ملیتی بولیوی، مراتب تسلیت عمیق خود را بابت حمله تروریستی روز شنبه گروه های افراطی به رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز استان خوزستان واقع در جنوب غربی ایران را ابراز می‌ دارد.

این بیانیه ادامه داد: بولیوی تروریسم و خشونت را در کلیه اشکال آن محکوم می‌ کند، مراتب همدردی و همبستگی عمیق خود را با قربانیان و خانواده های آنها در این حمله تاسف بار اعلام می‌ دارد. 

«اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی نیز در توییتر با ایران ابراز همدردی کرد و نوشت: «ما همدردی و همبستگی خود با خانواده قربانیان، مردم و دولت ایران را اعلام می کنیم.»

نیکاراگوئه

دولت نیکاراگوئه هم با ارسال پیام تسلیت برای ایران، حمله تروریستی در جنوب غربی این کشور را محکوم کرد.

موریتانی

حزب رفاه موریتانی با صدور بیانیه ای، حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد و عامل اصلی آن را آمریکایی ها، صهیونیست ها و ایادیشان در منطقه دانست.

در بیانیه حزب رفاه موریتانی آمده است: این حمله بزدلانه نشان داد تروریست ها و حامیان آمریکایی و صهیونیستی و همچنین حامیان منطقه ای آن ها همچنان به توطئه ضد آزادگان جهان و هدف قرار دادن آن ها ادامه می دهند و همه مردم و آزادگان جهان باید برای خنثی کردن توطئه ها متحد شوند. 

اندونزی 

وزارت خارجه اندونزی با صدور بیانیه‌ ای حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد و گفت: «اندونزی حمله تروریستی در اهواز، ایران را که منجر به جان باختن و زخمی شدن چندین نفر شامل کودکان شده است، محکوم می‌ کند.»

 

فیلیپین

وزارت خارجه فیلیپین نیز ضمن ابراز همدردی با مردم ایران، اعلام کرده که شرایط ایران را از طریق سفیر این کشور در ایران دنبال می‌ کند.

سازمان ملل

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد حادثه حمله مسلحانه به مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز را محکوم و با خانواده قربانیان، دولت و ملت ایران ابراز همدردی کرد.

سخنگوی وی در بیانیه‌ ای نوشت: دبیرکل، حمله اهواز را محکوم می‌ کند. این حمله بنا به گزارش‌ ها، تعداد زیادی قربانی برجای گذاشته است که در میان آنها، چند کودک وجود دارد.

نایاک

«تریتا پارسی» رئیس شورای ملی ایران- آمریکا (نایاک) در پیامی توییتری در پی این حادثه نوشت: من در اهواز به دنیا آمده‌ ام. اکثر اعضای خانواده‌ ام هم‌ اکنون در آنجا هستند. سال گذشته، محمد بن سلمان (ولیعهد) عربستان وعده داد که جنگ را به داخل ایران می‌ کشاند. اگر عربستان سعودی واقعا پشت این حادثه باشد، نشانه‌ ای دیگر از این است که (عربستان) تمام توانش را به کار گرفته تا جنگی با ایران به راه بیندازند؛ به امید آن‌ که آمریکا را نیز به داخل این جنگ بکشد.

مکزیک، ونزوئلا و بوسنی و هرزگوین هم از جمله کشورهای دیگری بودند که این حمله را محکوم کردند.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.