ترزا می در تلاش برای نجات برگزیت و منصب خودش به انتخابات زودهنگام متوسل می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ساندی تایمز گزارش داد مشاوران «ترزا می» نخست وزیر انگلیس برنامه ریزی را برای برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالی در ماه نوامبر آغاز کرده اند.

این اقدام ترزا می در تلاش برای نجات برگزیت و منصب خودش صورت می گیرد.

به نوشته ساندی تایمز، دو عضو ارشد تیم سیاسی داونینگ استریت در پی انتقادات از پیشنهادات برگزیت در نشست هفته گذشته در «سالزبورگ»، برای جلب حمایت عمومی از یک طرح جدید تلاش برای برگزاری انتخابات در فصل پاییز را آغاز کردند.

سران اتحادیه اروپا هفته گذشته در نشستی غیررسمی در شهر سالزبورگ اتریش برای مذاکره درباره جزئیات توافق خروج انگلیس از این اتحادیه گردهم آمدند. ترزا می امیدوار بود توافق در این نشست، در آستانه گردهمایی سالانه حزب محافظه‌ کار، جایگاه او در قدرت را تحکیم بخشد. اما جلسه سالزبورگ به صحنه نمایش اختلاف میان لندن و بروکسل بدل شد و مقام‌ های اتحادیه اروپا به صراحت طرح پیشنهادی می را رد کردند.

انگلیس و اتحادیه اروپا تلاش می‌ کنند به توافقی دست یابند که از یکسو ایرلند شمالی را از «بازار واحد» اروپایی جدا کند و از سوی دیگر از ایجاد مرز فیزیکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند جلوگیری شود. 

ترزا می ماه گذشته در تصمیمی که به استعفای دو نفر از اعضای کابینه او از جمله «بوریس جانسون» وزیر خارجه منجر شد، طرحی موسوم به «چکرز» (نام اقامتگاه نخست‌ وزیر انگلیس) را به اتحادیه اروپا ارائه کرد. بر اساس این پیشنهاد، بین ایرلند و ایرلند شمالی توافق تجارت آزاد امضا می‌ شود، اما کنترل مرز باز میان دو منطقه بر عهده انگلیس قرار می‌ گیرد و مالیات تجاری بین دو منطقه را هم لندن به نمایندگی از بروکسل جمع می‌ کند.

پس از شکست نشست سالزبورگ، او خواستار طرح های جدید و احترام از جانب رهبران اروپایی شده و به روزنامه مخالف اتحادیه اروپا «ساندی اکسپرس» گفته است ناامید نخواهد شد.

نخست‌ وزیر انگلیس از سوی منتقدانش به ناتوانی در مدیریت صحیح روند خروج متهم شده است.

در صورتی که تا پایان ماه مارس 2019 دو طرف به توافقی نرسند و ضرب‌ الاجل توافق هم تمدید نشود، اصطلاحا «خروج سخت» اتفاق می‌ افتد، به این معنی که انگلیس به صورت آنی اتحادیه اروپا را ترک می‌ کند؛ بی‌ آنکه تکلیف جزئیات روابط اقتصادی طرفین روشن شود.

اندیشکده‌ ها و مراکز اعتبارسنجی اقتصادی درباره تبعات وخیم چنین سناریویی هشدار داده و گفته‌ اند چنین رخدادی می‌ تواند اقتصاد انگلیس و اتحادیه اروپا را وارد شوک کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.