کاهش واردات نفت ایران از سوی پالایشگاه‌های هند، همزمان با افزایش هزینه تولید بنزین در این کشور موجب افزایش نارضایتی عمومی از دولت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یورونیوز در گزارشی نوشت:کاهش واردات نفت ایران از سوی پالایشگاه‌های هند، همزمان با افزایش هزینه تولید بنزین در این کشور موجب افزایش نارضایتی عمومی از دولت شد.

جهش قیمت بنزین در هند همزمان با روزهای پایانی تابستان موجب شده تا بسیاری از هندی‌ها به ناچار کولر خودروهای خود را خاموش کنند و یا آن‌هایی که خودروی دوگانه‌سوز دارند، ساعت‌ها در صف پمپ‌های گاز معطل بمانند.

در پی افزایش هزینه تامین نفت خام و کاهش ارزش برابری روپیه، دولت هند از یک ماه پیش اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده است. اقدامی که بارها اعتراض‌های گروهی هندی‌ها را طی یک ماه گذشته برانگیخته و در مواردی موجب تعطیلی کسب و کارها، ادارات دولتی و حتی مدارس شده است.

این اعتراض‌ها تاکنون با مقاومت دولت در برابر خواست معترضان مبنی بر کاهش قیمت بنزین توام بوده است. همزمان بسیاری از هندی‌ها به استفاده از اسکوتر و دوچرخه روی آورده اند و برخی هم فعلا با عدم استفاده از کولر خودروهای خود در تلاش هستند تا یکی دو لیتری در مصرف روزانه بنزین صرفه جویی کنند.

آقای «ناندان» که سرپرست یک خانواده پنج نفره هندیست، می‌گوید، از زمانی که هزینه ماهانه بنزینم از ۲ هزار روپیه (۲۴ یورو) فراتر رفت، تصمیم گرفتم از اسکوتر استفاده کنم.

قیمت بنزین در ایالت‌های مختلف هندوستان و به دلیل نرخ متفاوت مالیات بر سوخت، متفاوت است و با وجود اعمال مالیات ۳۰ درصدی دولت مرکزی، بنزین در این کشور نرخ یکسانی ندارد. به همین دلیل، برخی از دارندگان خودروهای سنگین و باری مسیر حرکت خود را بر اساس عبور از ایالت‌هایی که نرخ بنزین کمتر است، تنظیم کرده‌اند.

آقای «بورا» که راننده کامیون است به خبرنگار رویترز گفته که با تغییر مسیر حرکت خود از طریق استان‌های مرزی توانسته به ازاء مصرف هر ۱۰۰ لیتر بنزین، ۴۰۰ روپیه صرفه‌جویی کند.

قیمت هر لیتر بنزین در پایتخت این کشور طی ماه گذشته میلادی از ۸۰ روپیه(۰.۹۵یورو) فراتر رفته است. نرخی که یک‌سال پیش حدود ۲۰ روپیه ارزان‌تر بوده است.

دولت هند تاکید دارد که قیمت تمام شده بنزین با توجه به افزایش هزینه تامین نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌های این کشور دلیل اصلی گرانی بنزین در این کشور است و با توجه به این که اخذ مالیات از سوخت یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت محسوب می‌شود، امکان کاهش قیمت بنزین وجود ندارد.

وزیر نفت هند پیش‌تر و در ماه ژوئن از پالایشگاه‌‌های این کشور خواسته بود برای کاهش چشمگیر یا حتی قطع واردات نفت از ایران خود را آماده کنند.

هند به واسطه وجود رابطه استراتژیک سیاسی و نظامی با ایالات متحده آمریکا، ناچار به همراهی با تحریم‌های نفتی این کشور علیه واردات نفت ایران شده و تاکنون تلاش‌هایش برای اخذ معافیت از این تحریم‌ها ناکام مانده است.

هند در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی وارد‌کننده روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه از صادرات ۲ میلیون و ۲۰۰ هزاربشکه‌ای نفت ایران بوده ولی واردات نفت این کشور از ایران برای ماه جاری و آینده میلادی به کمتر از ۱۲ میلیون بشکه در هر ماه می‌رسد.

تحریم آمریکا علیه واردات نفت ایران از ۴ ماه نوامبر(۱۳ آبان ماه) آغاز خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.