او در خانواده‌ ای فقیر متولد شد و دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشت. پدرش راننده اتوبوس بود و مادرش خیاط و خانواده ده نفره آنها در خانه‌ ای دولتی در جنوب لندن زندگی می‌ کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این روزها بار دیگر شهردار مسلمان لندن خبرساز شده است. «صادق خان» یکی از شخصیت های برجسته اما جزو معدود سیاستمدارانی است که می گوید رای دهندگان باید حرف آخر را در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بگویند و بنابراین همه پرسی دوم باید برگزار شود.

صادق خان در مطلبی در شماره روز یکشنبه 16 سپتامبر نشریه آبزرور از مدیریت مذاکرات برگزیت(خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) از سوی دولت انگلیس انتقاد کرد و نوشت: تهدید به وجود آمده علیه استانداردهای زندگی،‌ اقتصاد و اشتغال به حدی بزرگ است که باید رای دهندگان حرف آخر را درباره برگزیت بزنند.

صادق خان نوشت: «با وجود اینکه زمان کمی برای مذاکره و گفت و گو با اتحادیه اروپا باقی مانده ما دو نتیجه توافق بد یا عدم حصول به توافق را خواهیم داشت که هر دوی آنها به شکل وحشتناکی عواقب نگران کننده‌ ای برای ما به همراه خواهد داشت. من بر این باورم که نخست وزیر انگلستان این حق را ندارد که چنین قمار خطرناکی با اقتصاد و زندگی مردم کشورش انجام دهد.»

 

16992

 

شهردار لندن همچنین در ادامه نوشت: «باید یک بار دیگر به آرای عمومی مراجعه کنیم و از مردم بخواهیم که این مسئله حیاتی را از دست سیاستمداران خارج کنند و با رای خود به ماندن در اتحادیه اروپا، مانع از فقیرتر شدن خود و از رونق افتادن تجارت‌ هایشان شوند.»

صادق خان همچنین با اشاره به آنچه او «فروش رویاهای دروغ به مردم» خوانده، می‌نویسد: «بدیهی است که هر دو سناریو، چه عدم توفق و چه توافق بد با اتحادیه اروپا خطر عظیمی را برای انگلیس به همراه می‌آورد.»

او با این نوشته انتقادی اش از دولت «ترزا می» نظر بسیاری را به سمت خود جلب کرد اما بزرگ ترین شگفتی از جانب او، انتخاب وی به عنوان نخستین شهردار مسلمان یک پایتخت غربی دو سال و نیم پیش بود.

 

170731_r30314

 

کمتر کسی پیش‌بینی می‌ کرد که او در انتخابات پیروز شود، ولی از این قبیل دستاوردهای پیش‌ بینی نشده در زندگی صادق خان زیاد دیده می‌ شوند. به همین منظور زندگی نامه او را مرور می کنیم:

زندگی نامه

«صادق امان خان» متولد 8 اکتبر 1970 در لندن است.

صادق خان، پنجمین فرزند از 8 فرزند یک خانواده مهاجر پاکستانی است که در بیمارستان «سنت جورج» در محله «توتینگ» لندن زاده شد.

 

441390_gallery_57b0d22aba4ab_jpg_fa_rszd

 

«امان‌ الله» و «سهرون خان»، پدر و مادرش، در 1970 و زمانی کوتاه پیش از تولد صادق از پاکستان به لندن مهاجرت کردند. پدرش، «امان‌ الله خان» به مدت 25 سال در لندن راننده اتوبوس بود و مادرش خیاطی می‌ کرد.

اجدادش هم در پی جنگ‌ های جدایی هند و پاکستان در سال 1947، از هند به پاکستان مهاجرت کرده بودند.

خان می‌ گوید او هم از کودکی مشغول کار شده‌ است: «پدر و مادرم همیشه در حال کار بودند. من هم به محض اینکه کاری گیر آوردم، شروع کردم به کار. روزهای شنبه کار ساختمانی می‌ کردم.»

 

Sadiq-living-room_3591705b

 

او بارها گفته که درکی که در کودکی از دنیای کار در او ایجاد شد، نقش مهمی در ایمانش به جنبش‌ های کارگری بازی کرده. پدرش، عضو اتحادیه بود و حقوق و مزایای قابل قبولی داشت.

صادق خان آموزش‌ های دوره ابتدایی را در محله زادگاهش، توتینگ، گذراند.

او برای تحصیلات دبیرستانی به یک مدرسه دولتی رفت و در این دوره بود که جذب سیاست شد و در 15 سالگی به حزب کارگر پیوست. او می‌ گوید «ناز شاه» مدیر مدرسه که اتفاقا اولین مدیر مسلمان در انگلیس بود، به او نشان داد که رنگ پوست و سابقه خانوادگی نمی‌ تواند مانعی برای پیشرفت در زندگی باشد.

در هنگام تحصیل می‌ خواست دندانپزشک شود، اما یک معلم پیشنهاد کرد از آنجایی که شخصیتی منطقی و استدلالی دارد، حقوق بخواند. پیشنهاد معلم و تاثیر برنامه‌ های تلویزیونی، باعث شد او تحصیلش را در رشته حقوق ادامه دهد.

ErnestBevinSchool

160507105704_x_281x351_sadiqkhan_nocredit

 

او برای تحصیل حقوق به دانشگاهی در شمال لندن رفت و در سال 1994 به عنوان کارآموز وارد دفتر وکالت «لوئیس کریستین» شد که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کرد.

او تا سال 2004 به کار وکالت مشغول بود و طی آن سال‌ ها روی چند پرونده معروف کار کرد. او موفق شد برای «کن سو» آرایشگری که به اشتباه توسط پلیس بازداشت شده بود و در جریان بازداشت کتک خورده بود، غرامت بگیرد. او در عین حال وکیل «علی دیزایی» افسر بلندپایه ایرانی الاصل پلیس لندن بود.

 

1

 

این افسر ایرانی الاصل پلیس لندن که تا سال 2009 فرمانده کل پلیس غرب لندن بود با شکایت فردی به نام «وائد البغدادی» به بدرفتاری و سوء استفاده از قدرت و نیز جلوگیری از اجرای عدالت متهم شد. دیزایی همواره اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده و تاکید نموده بود که این اتهامات به دلیل مبارزات مستمر وی علیه نژاد پرستی در پلیس انگلیس، ساخته و پرداخته شده است. او در نهایت آزاد شد.

زندگی حرفه ای

صادق خان در سال 1994 به عنوان عضو انجمن شهر وارد شورای منطقه «واندزوورث» لندن شد. خان در سال 2005 کاندیدای حزب کارگر از حوزه انتخابی توتینگ در جنوب لندن بود و موفق شد در یک رقابت نزدیک به مجلس راه پیدا کند. او یکی از پنج نماینده جدیدی بود که آن سال از میان اقلیت‌ های قومی به مجلس راه پیدا کردند.

دو ماه بعد از شروع کارش در مجلس بود که بمب‌ گذاران در 7 ژوئیه به لندن حمله کردند و این اتفاق او را در مرکز توجه‌ ها قرار داد.

او در انتخابات عمومی سال 2005 انگلیس، به نمایندگی از حزب کارگر، از حوزه انتخابیه توتینگ وارد پارلمان شد. با خروج «تونی بلر» نخست‌ وزیر وقت انگلیس، از قدرت، صادق خان به محفل «چپ‌ های میانه» حزب پیوست و بعد از رسیدن «گوردون براون» به نخست‌ وزیری، وارد کابینه او شد. در سال 2008، گوردن براون در جریان تغییراتی که در کابینه خود وارد کرد، صادق خان را به عنوان وزیر امور جوامع وارد دولت خود کرد. به این ترتیب، او دومین عضو مسلمان دولت انگلیس شد.

در سال 2009، خان به عنوان وزیر حمل و نقل نخستین مسلمانی بود که وارد کابینه دولت انگلیس شد.

 

2009

 

بعد از شکست حزب کارگر در انتخابات سال 2010، صادق خان مدیر برنامه انتخاباتی «اد میلیبند» شد و توانست به او در رسیدن به رهبری حزب کمک کند. رابطه او با اتحادیه‌ های کارگری نقش مهمی در حمایت آنها از میلیبند ایفا کرد، چیزی که در انتخاب او به عنوان کاندیدای انتخابات شهرداری هم تاثیرگذار بود.

 

800px-Ed_Miliband_conference_speech_in_Manchester__September_2010

 

او در زمان رهبری اد میلیبند، سخنگوی حزب کارگر در امور قضایی بود.

پس از آنکه اد میلیبند از حزب کناره گرفت، «هریت هارمن» سرپرست حزب کارگر، صادق خان را به عنوان وزیر حمل و نقل در دولت سایه انتخاب کرد.

 

2011

 

کاندیداتوری برای انتخابات شهرداری

شکست فاجعه‌ بار حزب کارگر در انتخابات سال 2015 و استعفای اد میلیبند از رهبری حزب می‌ توانست خان را از صحنه سیاست حذف کند.

اما تنها یک هفته بعد از انتخابات بود که او اعلام کرد قصد دارد کاندیدای حزب در انتخابات شهرداری باشد. در ابتدا کسی شانس زیادی برای او قائل نبود، ولی رقابت بر سر رهبری حزب و هجوم اعضای جدیدی که برای حمایت از «جرمی کوربین» به حزب پیوسته بودند به نفع او تمام شد؛ هر چند که او در انتخابات رهبری حزب به یکی از رقبای کوربین رای داد.

 

afp-58e3541b9c038b1940946c1f50ed532c1897daee

unnamed

 

این پیروزی چنان غیرمنتظره بود که به گفته برخی حتی خود خان هم از نتیجه نهایی متعجب بود.

رقابتی که در ادامه بر سر شهرداری لندن شکل گرفت، تند و گاهی تنش‌ آمیز بود. «زک گلداسمیت» کاندیدای حزب محافظه‌ کار رقیب اصلی او در این انتخابات بود و تصمیم گرفت بیشتر روی روابط خان با افراطی‌ های مسلمان تمرکز کند. حزب کارگر هم در واکنش به این اقدام، حزب محافظه‌ کار را به استفاده از تاکتیک‌ های تفرقه‌ انداز متهم کرد.

 

800px-Zac_Goldsmith_MP_at__A_New_Conversation_with_the_Centre-Right_about_Climate_Change__cropped

 

کار به جایی کشید که وقتی «دیوید کامرون» نخست‌ وزیر انگلیس در مجلس از گلداسمیت حمایت کرد و  خان را به هم‌ نشینی با افراطی‌ ها متهم کرد، نمایندگان حزب کارگر او را در صحن علنی مجلس به نژادپرستی متهم کردند.

در نهایت ولی خان موفق شد با اختلاف زیادی در انتخابات پیروز شود. نکته مهمی که صادق خان در تبلیغات انتخاباتی اش بر آن تمرکز کرد این بود: چگونگی تبدیل کردن لندن به شهری برای تسامح دینی و نژادی است به طوری که همه زیر لوای آن زندگی کرده و به دور از هر گونه تعصبی شکوفا شوند.

 

gettyimages-610628134

880x495_cmsv2_34aab0da-f5d6-585e-8f8d-c800b2c87bec-3319942

 

پیروزی صادق خان را می توان به پیروزی بر اسلام هراسی در اروپایی تعبیر کرد که اقدامات ضد اسلامی در آن شدت یافته است.

زندگی خصوصی

صادق خان در سال 1994 با وکیل دیگری به نام «سعدیه احمد» ازدواج کرد و نتیجه این ازدواج دو دختر به نام‌ های «انیسه» (متولد 1999) و «عماره» (متولد 2001) است. پدر زن او هم راننده اتوبوس بود.

 

Khan

jpeg

160507105558_w_624x351_getty_nocredit

 

خان به ورزش‌ هایی چون فوتبال و کریکت علاقه زیادی دارد.

 

dsc_0273_1

sadiq-khan-boxer

 

او هوادار تیم فوتبال لیورپول و باشگاه کریکت ساری است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.