خلبانان اسرائیلی برای آن که در معرض آتشضد هوایی های سوریه قرار نگیرند پشت هواپیمای روسی پنهان شدند و این امر باعث شد که موشک اس200 سوریه به هواپیمای روسی اصابت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هواپیمای نظامی« ایل-20» روسیه که ارتباط با آن شب گذشته در نزدیکی شهر ساحلی«لاذقیه» قطع شده بود توسط یک موشک سوری و به اشتباه در جریان مقابله ضد هوایی های سوریه با حمله هوایی اسرائیل سرنگون شده است.

سرلشکر «ایگور کوناشینکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی که صبح امروز برگزار کرد گفت که 4 هواپیمای اسرائیلی از نوع« اف16» شب گذشته چند مرکز سوری را در نزدیکی شهر لاذقیه با بمب های هدایت شونده بمباران کردند.

 کوناشنکوف افزود: هواپیماهای اسرائیلی اقدام به نزدیک شدن به اهداف خود در ارتفاع پایین از سمت دریای مدیترانه کردند در حالی که به شکل عمدی کشتی ها و هواپیماهای حاضر در آن منطقه را در معرض خطر قرار دادند.

این سخنگو تصریح کرد: هواپیماهای اسرائیلی از نزدیکی ناوشکن «اوفیرن» فرانسه و در حالی که به هواپیمای روسیه که در حال فرود بود بسیار نزدیک بودند موشک های خود را شلیک کردند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که خلبانان اسرائیلی برای آن که در معرض آتش ضد هوایی های سوریه قرار نگیرند پشت هواپیمای روسی پنهان شدند و این امر باعث شد که موشک اس200 سوریه به هواپیمای روسی اصابت کند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که نیروهای روسی در حال حاضر در حال جستجو و نجات در منطقه احتمالی سقوط هواپیمای روسی هستند.

وزارت دفاع روسیه همچنین تأکید کرد که اسرائیلی ها یک دقیقه قبل از حمله هوایی به سوریه روس ها را در جریان این حمله گذاشتند.

 کوناشنکوف همچنین گفت که امکان ندارد سیستم های کنترل هوایی اسرائیلی و خلبانان اف 16 هواپیمای روسی را ندیده باشند زیرا خود را برای فرود آماد کرده بود و به ارتفاع پنج کیلومتری پایین رفته بود. به رغم آن اسرائیلی ها این تحریک را به عمد انجام دادند.

وی تصریح کرد که اسرائیلی ها به فرماندهان نظامی روسیه در سوریه از قبل درباره این حمله هوایی اطلاع ندادند و فقط یک دقیقه قبل از حمله از طریق خط داغ تماس این حمله را اطلاع دادند؛ امری که باعث شد روسیه نتواند هواپیمای خود را به سمت منطقه امن هدایت کند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تأکید کرد:این تحریک اسرائیل را اقدامی تجاوزکارانه تلقی می کنیم زیرا عملکرد غیرمسئولانه نظامیان اسرائیلی باعث کشته شدن 15 نظامی روسیه شد. این بر خلاف روح مشارکت روسیه و اسرائیل است و حق واکنش را با تدابیر پاسخی مناسب برای خود محفوظ می داریم.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که لاشه هواپیمای روسی و اجساد سرنشنیان آن در شرق دریای مدیترانه پیدا شد و از آب بیرون کشیده شد.

در تحولی دیگر، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در تماسی تلفنی با « آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل گفت: حق پاسخ به اقدامات اسرائیل را برای خود محفوظ می دانیم.

شویگو افزود: وزارت دفاع روسیه بارها از اسرائیلی ها خواسته است که به سوریه حمله نکنند.

وزیر دفاع روسیه همچنین گفت: اسرائیل مسئولیت سرنگونی هواپیمای روسی را به طور کامل به عهده دارد.

سرگئی شویگو: روسیه این حق را برای خود محفوظ می دارد که تدابیر لازم را علیه اسرائیل اتخاذ کند.

کاخ کرملین نیز اعلام کرد که موضع روسیه درباره مساله سرنگونی هواپیمای روسی در دریای مدیترانه را وزارت دفاع روسیه مشخص کرده است.

کرملین تأکید کرد که این حادثه بر توافق روسیه و ترکیه بر سر ادلب تأثیری ندارد.

از سوی دیگر،  یک منبع بلندپایه اسرائیلی به رسانه های این رژیم گفت که اسرائیل باید رسما از مسکو عذرخواهی کند زیرا این رژیم در یک بحران به سر می برد.

 خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که وزارت خارجه روسیه سفیر رژیم اسرائیل در مسکو را به این وزارتخانه احضار کرده است.

مجلس فدراتیو روسیه نیز اعلام کرد که نباید به اسرائیل اجازه داد که دست به اقدامات تحریک آمیز بزند و باید سیستم دفاع هوایی سوریه را نوسازی کرد.

تل آویو در نخستین واکنش به این حادثه ضمن  ابراز« اندوه» خود از سرنگونی هواپیمای روسی رئیس جمهور سوریه و ایران را مسئول آن دانست.

پیش از این وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی روسیه با 14 سرنشین در زمان تجاوز اسرائیل و فرانسه به اهدافی در سوریه، بر فراز حریم هوایی سوریه از صفحه رادارها ناپدید شد.

یک مسئول آمریکایی گفت که واشنگتن بر این باور است که توپخانه ضد هوایی سوریه این هواپیما  رابه شکل سهوی سرنگون کرده است. این هواپیما از نوع« ایل 20» است که برای اهداف شناسایی الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

رسانه های رسمی سوریه شب گذشته اعلام کردند که شهر ساحلی لاذقیه که در نزدیکی پایگاه هوایی روسیه قرار دارد و هواپیما در حال بازگشت به آن بود در معرض هجوم موشک های دشمن قرار گرفت اما پدافند هوایی سوریه با این موشک ها مقابله کرده و شماری از آنها را پیش از رسیدن به اهداف شان در هوا منهدم کرد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای تأکید کرد که هواپیما در مسیر بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه بود که روسیه آن را اداره می کند اما پیش از رسیدن به این پایگاه در ساعت 11 شب به وقت مسکو از صفحه رادارهای کنترل ناپدید شد.

خبرگزاری ایتارتاس نیز گزارش داد که هواپیما بر فراز دریای مدیترانه و در نزدیکی 35 کیلومتری نوار ساحلی سوریه در پرواز بود.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین آمده است که در زمان حمله چهار هواپیمای «اف 16» اسرائیل به تأسیسات سوریه در استان لاذقیه این هواپیما از صفحه رادارهای کنترل و مراقبت ناپدید شد.

در این بیانیه همچنین آمده است که در عین حال رادارها کنترل و مراقبت هوایی روسیه شلیک موشک از ناوشکن فرانسوی «اوفیرن» که در منطقه حضور داشت را رصد کرده اند.

وزارت دفاع روسیه تصریح کرد که سرنوشت سرنشینان این هواپیما مشخص نیست و پایگاه حمیمیم عملیات جستجو و نجات را آغاز کرده است.

شب گذشته خبرگزاری سوریه(سانا)  اعلام کرد که  برخی منابع از حمله به «لاذقیه» خبر دادند و هنوز منشأ این حمله که در پی آن چند انفجار به وقوع پیوست مشخص نیست.

تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد که در این تجاوز موسسه صنایع تکنولوژیک هدف قرار گرفت و منشأ آن مشخص نیست.

یک منبع امنیتی به اسپوتنیک روسیه نیز گفت که ضد هوایی های سوریه با موشک ها و پهپادهایی که ریف لاذقیه را هدف قرار دادند در حال مقابله است.

پدافند ارتش سوریه موفق شده است شماری از موشک ها را سرنگون کند.

یک منبع نظامی نیز گفت که پدافند ارتش با موشک هایی که از سمت دریا شلیک شده اند مقابله کرده و شماری از آنها را پیش از رسیدن شان به اهداف خود منهدم کرده است.

خبرنگار سانا همچنین تأکید کرد که اخبار منتشر شده در رسانه های دشمن درباره حمله به پالایشگاه «بانیاس» صحت ندارد.

این تجاوز به مدت یک ساعت ادامه یافت و پس از آن آرامش به سوریه بازگشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.