در حالی که نفوذ گروه‌ها و احزاب راست‌ گرای پوپولیست ‌در همه کشورهای اروپایی رو به افزایش است زنگ خطر برای انتخابات پارلمان اروپا به صدا در آمده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گلوبالیست در گزارشی نوشت: جایزه بزرگی که توسط احزاب ضد اروپایی و بیگانه ستیز به دقت زیر نظر گرفته شده، انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه 2019 است.

این احزاب اخیرا در انتخابات های سراسری با ارتقاء جایگاه مواجه شده اند و تازه ترین مورد آن در سوئد رخ داد. در انتخاباتی که در این کشور برگزار شد، حزب راست گرای دموکرات سوئد، سهم آراء خود را از 12 درصد به 17.6 درصد افزایش داد، و جایگاه خود را به عنوان سومین حزب این کشور ارتقاء داد.

اما آنچه احزاب ضد اروپایی و بیگانه ستیز و مخالف مهاجرت به آن چشم دوخته اند، انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه آینده است.

آنها همچنین از حمایت قوی مخالفان اتحادیه اروپا در آمریکا از جمله «استیو بنن» استراتژیست ارشد پیشین کاخ سفید برخوردارند. استراتژی او، به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 کمک کرد. او که اکنون از واشنگتن رانده شده، می خواهد تکنیک های انتخاباتی کریه خود را به سمت احزاب راست اروپایی گسترش دهد.

احزاب ضد اروپایی ها به منظور توسعه اقدامات و نفوذ خود در اتحادیه، عملا تلاش های خود را اروپایی سازی می کنند. در ابتدای کار، این کار ممکن است پارادوکس داشته باشد، اما از نقطه نظر آنها، منطقی است.

آنها می خواهند روی نارضایتی ها از احزاب چپ و حاکم که نه در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بلکه در بسیاری از آنها حاکم است، مانور بدهند و ناامیدی رای دهندگان را به منبعی برای موفقیت های احزاب و قدرت خود تبدیل کنند.

آنها به جای اینکه بر اقدامات خود در سطح کشور متمرکز شوند، می خواهند پارلمان اروپا را تا جایی که توانشان می رسد پس از انتخابات ماه مه 2019 فلج کنند.

نبود یک بلوک واحد 

اگر چه تعداد زیادی از احزاب راست در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اهداف مشترکی دارند، اما یک بلوک واحد را تشکیل نمی دهند.

«ویکتور اوربان» رهبر مجارستان ممکن است با «ماتئو سالوینی» همتای ایتالیایی خود اتحادی را که با عنوان «اسب تروا» شناخته می شود، تشکیل داده باشند. با این حال، احزاب آنها متعلق به گروه های مختلف در پارلمان اروپا هستند.

حزب فیدز مجارستان (هنوز) یکی از اعضای حزب مردم اروپا (EPP) است. اگر این عضویت تغییری نداشته باشد، پس از انتخابات ماه مه، تبعاتی خواهد داشت. برای مثال «منفرد وبر» نماینده پارلمان آلمان برای دستیابی به کرسی رئیس کمیسیون اروپا به حمایت جدی حزب مردم اروپا و هر حمایت دیگری نیاز دارد.

در همین حال، حزب لیگای ایتالیا متعلق به حزب اروپای آزادی و دموکراسی است. اما موضوع سیاسی ای که این احزاب را به هم پیوند می دهد، تنها در موضوع مهاجرت یافته نمی شود.

در همین حال، سالوینی در مورد «لیگا لگاس» صحبت می کند. آنچه انتظار می رود ایجاد تشکل های سیاسی جدید است.

گذشته از یک نگرش ضد مهاجرت عمیق، این احزاب در مورد تمایل خود برای حمایت از جدایی از حاکمیت ملی بسیار متمرکز هستند.

«وینفرید کرچمان» رئیس دولت محلی ایالت بادن- ووتمبرگ در آلمان معتقد است دموکراسی در آلمان و در اروپا در خطر قرار گرفته است. این سیاستمدار حزب سبزهای آلمان نگران افزایش نفوذ گروه‌ ها و احزاب راست گرای پوپولیست ‌در آلمان و اروپاست. او تاکید کرد: «اروپا با بحرانی جدی روبرو است. هر جا که نگاه می‌ کنید شمار طرفداران راست گرایان افراطی بیشتر شده است.»

این در حالی است که «مارین لوپن» رهبر جناح راست افراطی فرانسه درصدد است که پس از شکست سال گذشته حزبش در انتخابات این کشور، بار دیگر توجه رای‌ دهندگان را به خود جلب کند.

او در جریان سخنرانی خود در میان حامیانش اظهار داشت در اروپا هدف ما این است که به همراه هم‌ پیمانان خود و سایر گروه‌های ناسیونالیست، اکثریتی را ایجاد کنیم که جلوی از بین رفتن اتحادیه اروپا را بگیرد و به سمت همکاری با کشورهایی حرکت کند که به هویت و تنوع یکدیگر احترام می‌گذارند.

مسموم کردن چشم انداز سیاسی در اروپا

نکته خطرناک تر این است که احزاب راست گرای اروپایی که در حال حاضر خود را نشان می دهند، قطعا گفتمان و چشم انداز سیاسی در بسیاری از کشورهای اروپایی را مسموم می کنند.

در حقیقت، در زمان بی ثباتی عمیق اجتماعی و اقتصادی، آنها در تعیین دستور کار سیاسی هم موفق می شوند.

موضع ضد مهاجرتی که آنها اتخاذ می کنند و جزو ویژگی های آنهاست، به بخش قابل توجهی از راست میانه رو گسترش یافته (و حتی به بخش های قابل توجهی از احزاب کاملا سوسیال دموکراتیک در اروپا رسیده است).

کشورهای اتحادیه اروپا همچنان از مهاجرت حمایت می کنند

براساس گزارش اخیر مرکز «پیو»، شمار کسانی در اروپای غربی که مهاجران را  برای اقتصادشان سودمند می بینند تا زیانبار، در اکثریت قرار دارد: 61 درصد در اسپانیا، 72 درصد در سوئد، 66 درصد در آلمان و 54 درصد در فرانسه (به طور قابل توجهی، تنها کشور اروپایی که از این امر مستثنی است، ایتالیا با 45 درصد آرا است).

اما این آمار در میان طبقات متوسط و کارگر که به واسطه مهاجرت، وضعیت و قدرت آنها تضعیف شده، متغیر است.

علاوه بر این، دفاع از هویت فرد اهمیت دارد و اگر با آن بد رفتار شود، می تواند پیامدهای خطرناک سیاسی داشته باشد. همانطور که «فرانسیس فوکویاما» در آخرین کتاب خود هشدار می دهد، سیاست های هویتی قدرت نقض دموکراسی را دارند.

انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه سال 2019 به نظر می رسد که مهم ترین رویداد سیاسی باشد.

اگر طرفداران احزاب راست در کشورهای اتحادیه اروپا پر تعداد با هم متحد شوند، تبعات چشمگیری برای پیشرفت های بعدی در اتحادیه اروپا خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.