زمان مشخصی برای بازگشایی مرزهایی که از سال 2015 بسته شده وجود ندارد و در نشست اخیر میان مسئولان دو طرف بر سر تکمیل تدابیر فنی بازگشایی مرزها توافق حاصل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، دمشق و امان بر سر بازگشایی مرزها به توافق رسیدند.

«جمانه غنیمات» سخنگوی رسمی دولت اردن تأکید کرد که طرف های اردنی و سوری بر سر تکمیل تدابیر فنی بازگشایی مرزهای دو کشور به توافق رسیدند.

این سخنگو تصریح کرد که زمان مشخصی برای بازگشایی مرزهایی که از سال 2015 بسته شده وجود ندارد و در نشست اخیر میان مسئولان دو طرف بر سر تکمیل تدابیر فنی بازگشایی مرزها توافق حاصل شد.

اردن با سوریه مرزهایی به طول 375 کیلومتر دارد و دو گذرگاه میان دو کشور در این مرزها وجود دارد که از سه سال پیش بسته شده است این دو گذرگاه عبارتند از «نصیب جابر» که در سال 1997 افتتاح شد و شامل سه خط جدا از هم می شود که یکی برای مسافران و دو  خط برای کسانی که با خودروهای خصوصی شان یا وسایل نقلیه عمومی قصد خروج دارند و سومین خط نیز برای کامیون هایی که وارد یا خارج می شوند اختصاص دارد. این گذرگاه همچنین شامل منطقه آزاد مشترک سوریه- اردن و دیگر مراکز برای خدمات رسانی به مسافران می شود.

گذرگاه دوم نیز گذرگاه «درعا- الرمثا» است که برای شهرهای مرزی به هم چسبیده درعا در سوریه و الرمثا در اردن ایجاد شد و فقط برای رفت و آمد مسافران اختصاص دارد که از اوایل بحران سوریه بسته شد.

در همین حال، «بثنیه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهور سوریه طی دیدار با سفیر عراق در دمشق بر ضرورت بازگشایی گذرگاه های مرزی میان دو کشور و فایده مند بودن مستقیم آن برای روابط دوجانبه تأکید کرد.

وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «سعد محمد رضا» سفیر عراق در دمشق بر حمایت کشورش از مسائل مربوط به سوریه در محافل منطقه ای و بین المللی تأکید کرد. سفیر عراق همچنین تصریح کرد که عراق و سوریه به طور مشترک با خطری به نام تروریسم رو به رو هستند.

در این بیانیه آمده است که شعبان روابط دو کشور برادر را مورد تقدیر قرار داد و بر ضرورت بازگشایی گذرگاه های مرزی میان دو کشور و تأثیر مستقیم آن بر روابط و تبادل تجاری و اقتصادی دو طرف تأکید کرد.

سعد رضا اخیرا بر همیت بازگشایی گذرگاه ها میان دو کشور از جمله گذرگاه «البوکمال- القائم» و منفعت آن برای دو کشور تأکید کرده بود.

 در تحولی دیگر، واحد هایی از ارتش عربی سوریه مواضع و استحکامات تروریست های جبهه النصره  و گروه های تروریستی دیگر وابسته به آن در تعدادی از روستاها و شهرک های واقع در مرزهای اداری استانهای «حماه و ادلب» را در هم کوبیدند و خسارت ها و تلفات سنگینی به تروریست ها وارد کردند.

خبرنگار سانا در حماه گفت که: توپخانه ارتش عربی سوریه مخفیگاه ها و مواضع تک تیراندازان گروه های تروریستی در روستای «تل عثمان» و اطراف آن در ریف شمالی حماه را هدف قرار داد که به انهدام تعدادی از مقرها و کشته و زخمی شدن تعدادی از تروریست ها انجامید.

 در ریف شمال غربی حماه واحد های شناسایی ارتش تروریست ها را که در حال حفاری تونل ها و ایجاد موانع خاکی بودند، رصد کردند و واحدی از ارتش مواضع آنان را با موشک هدف قرار داد که درپی آن تعدادی از تروریست ها به هلاکت رسیدند و تروریست ها باقی مانده پا به فرار گذاشتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.