گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

فریدون مجلسی: «ظریف» مناسب‌ترین فرد برای شرکت در جلسه شورای امنیت است/ باید بر حل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی که در میثاق سازمان ملل آمده، تاکید شود

نباید فراموش کنیم که آمریکا می‌خواهد قبل از انجام یک اقدام حادّ در داخل یا خارج ایران، نشان دهد که از هر کار صلح‌آمیزی که امکان‌پذیر بود، فروگذار نکرده و با آنکه اخطار دادند و حتی دعوت به مذاکره کردند، اما پذیرفته نشد.

پایگاه خبری جماران: در هفته‌های اخیر، سفیر آمریکا در سازمان‌ملل متحد گفت که ترامپ قرار است ریاست یک نشست شورای امنیت سازمان‌ملل درباره ایران را بر عهده گیرد.

نیکی‌هیلی همچنین گفته که این نشست اواخر ماه سپتامبر در جریان اجلاس مجمع‌عمومی سازمان‌ملل و با حضور رهبران‌جهان برگزار می‌شود. در این میان بحث درباره حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور در این نشست بالاگرفته، عده‌ای معتقدند که آقای روحانی نباید حضور پیدا کند و گروهی هم هستند که بر حضور رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید دارند.

در همین رابطه، یک تحلیل‌گر حوزه بین‌المللی در گفت و گو با خبرنگار جماران دیدگاه خود را بیان کرد.

دکتر فریدون مجلسی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره ضرورت حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در جلسه آتی شورای امنیت به ریاست ترامپ گفت: کشورهایی که عضو شورای امنیت نیستند، حق حضور در جلسات این شورا را ندارند؛ مگر اینکه جلسه رسیدگی در شورای امنیت مربوط به آن کشور باشد. یعنی شرکت ایران در جلسه آتی شورای امنیت، یک امتیاز است که به ایران داده شده و ایران باید از این امتیاز استفاده کرده و بتواند پاسخگوی مطالبی باشد که در آنجا مطرح می شود، نه از اینکه غایب بوده و از این غیبت ضرر ببیند.

مناسب‌ترین فردی که باید در این جلسه شرکت کند، آقای ظریف است

وی افزود: اما درباره اینکه آیا حتماً باید رئیس‌جمهور ایران در این جلسه شرکت کند، پاسخ منفی است. زیرا دلیلی ندارد حالا که ریاست جلسه بر عهده رئیس جمهور آمریکاست، حتماً رئیس‌جمهور ایران در این جلسه شرکت کند. به نظر می‌رسد مناسب‌ترین فردی که باید در این جلسه شرکت کند، آقای محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران است؛ به دلیل اینکه وی  کارشناس بوده و به خوبی از عهده پاسخگویی به ادعاهای احتمالی برمی‌آید.

مجلسی در ادامه گفت: ممکن است موضوعی که در شورای‌امنیت سازمان‌ملل مطرح می شود، به خطر انداختن صلح و ثبات بین‌المللی باشد. آنها چنین اتهامی را به ایران وارد خواهند کرد و احتمالاً دلیلشان نیز آزمایش‌های موشکی و جمله‌ای باشد که روی یکی از موشک‌ها در تهدید موجودیت اسرائیل نوشته شده بود. لذا باید برای پاسخگویی در قبال چنین مسائلی آماده بود.

نماد پیروزی ایران در این جلسه، محکوم نشدن و عدم موفقیت آمریکا است

وی بیان کرد: آقای ظریف همچنین از لحاظ تسلط بر زبان انگلیسی، این آمادگی را دارد که در صحنه‌ای که روی ردّ و بدل شدن بیانات طرفین داوری خواهد شد، حضور پیدا کند. از این رو، نظر بنده این است که ایشان باید شرکت کنند. از دیدگاه من نیازی وجود ندارد که حتماً پاسخ رئیس‌جمهور آمریکا را رئیس جمهور ایران دهد. البته شاید هم مصلحت در این باشد که آقای روحانی در این جلسه شرکت کند، باید شرایط بررسی و تصمیم نهایی گرفته شود.

چنین جلساتی برای ایران که هیأت حاکمه‌اش از 25 سالگی به 70 سالگی رسیدند، این فایده را دارد که به یاد آورند در عرصه جهانی باید قواعد بازی بین‌المللی را رعایت کنند و بالارفتن از دیوار سفارت‌ها نمی‌تواند مورد تائید دولت ایران باشد.

این کارشناس حوزه بین‌المللی اظهار کرد: ایران با شرکت در این جلسه نباید منتظر دستاوردی باشد، به این خاطر که ایران که شکایتی مطرح نکرده، ولی به نظر می‌رسد که نماد پیروزی ایران در این جلسه، محکوم‌نشدن و عدم موفقیت آمریکا باشد. هدفی که آمریکا از برگزاری چنین جلسه ای دارد، بیشتر تبلیغاتی و تاحدودی تهدید برای واکنش سخت است. ما نباید فراموش کنیم که آمریکا می‌خواهد قبل از انجام یک اقدام حادّ در داخل یا خارج ایران، نشان دهد که از هر کار صلح‌آمیزی که امکان‌پذیر بود، فروگذار نکرده و با آنکه اخطار دادند و حتی دعوت به مذاکره کردند، اما پذیرفته نشد.

باید در پاسخ به روی حل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی که در میثاق سازمان ملل درج شده، تاکید شود

وی افزود: ایران باید این نکته را در پاسخ‌گویی مدنظر داشته باشد که هدف نهایی آمریکا همین است. لذا باید در پاسخ به روی حل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی که در میثاق سازمان‌ملل درج شده، تاکید شود. ایران باید بر این مبنا، دلایل رد خواسته آمریکا و دلایل حضور ایران در سوریه که به خواسته دولت سوریه بوده و توجیهاتی درباره آزمایش‌ های موشکی که یک جمله روی موشک دردسرهای فراوانی به بار آورده را توضیح دهد.

فریدون مجلسی در ادامه گفت: من گمان نمی‌کنم که بهانه‌های آمریکا برای طرح چنین شکایتی کافی باشد، زیرا علاوه بر اینکه روسیه و چین رای منفی می‌دهند، حتی این امکان وجود دارد که انگلیس و فرانسه نیز به نفع آمریکا رای ندهند. از این رو که این جلسه سیاسی است، ایران فرصتی پیدا نمی‌کند تا همانند دادگاه لاهه وکیل استخدام کند. ضمن اینکه در مسایل سیاسی، بهانه جویی‌های حقوقی، کمکی به حل موضوع نمی‌کند.

این دولت با دولت‌های قبل تفاوت‌های اساسی دارد

مجلسی گفت: چنین جلساتی برای ایران که هیأت حاکمه‌اش از 25 سالگی به 70 سالگی رسیده اند، این فایده را دارد که به یاد آورند در عرصه جهانی باید قواعد بازی بین‌المللی را رعایت کنند و این دولت با دولت‌های قبل تفاوت‌های اساسی دارد و تجربه‌هایی آموخته است. ایران خودش در مسائل مختلف مانند اشغال سردر سفارت ایران در لندن یا تظاهراتی که در پاریس شده بود، با شکایت به مقامات محلی به اجرای حقوق بین الملل استناد کرده است.

وی در پایان گفت: باید اصول روابط و قواعد بین‌المللی را رعایت کنیم؛ به ویژه اینکه این قواعد به نفع کشورهای ضعیف‌تر است و شکستن آنها بهانه‌ای به کشورهای قدرتمند می‌دهد که بی‌قانونی کند. ما در این مرحله نیازی به وکیل نداریم و تنها ارائه توضیحات کافی است. اگر در جایی هم انتقادها وارد تشخیص داده می‌شود، باید این شجاعت را داشته باشیم و بگوییم که سوءتفاهم بوده و تکرار نخواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.