الجبوری گفت که «عادل عبدالمهدی» 90 درصد از راه را برای رسیدن به نخست وزیری با موافقت مرجعیت رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین،«هیثم الجبوری» یکی از رهبران ائتلاف «البناء» در پارلمان عراق تأکید کرد که بر سر نام نخست وزیر جدید عراق تفاهم زیادی وجود دارد و نام وی به مرجعیت ارائه شده است.

الجبوری گفت که «عادل عبدالمهدی» 90 درصد از راه را برای رسیدن به نخست وزیری با موافقت مرجعیت رفته است.

وی المیادین گفت که عبدالمهدی شخصیت ملی گرای معروفی است و می تواند نخست وزیر عراق شود.

الجبوری در ادامه گفت که میان فراکسیون های البناء، «الاصلاح» و برادران کرد بر سر نام عادل عبدالمهدی برای پست نخست وزیری توافق وجود دارد.

وی تأکید کرد که فراکسیون های الاصلاح، «الاعمار»، البناء و کردها به شکل جدی بر سر نام عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر عراق به توافق رسیدند.

هیثم الجبوری همچنین تأکید کرد که فراکسیون البناء به لحاظ تعداد نمایندگان این توانایی را دارد که دولت را تشکل دهد ولی مشارکت همگان را می خواهد.

 

عادل عبدالمهدی کیست؟

عادل عبدالمهدی المنتفکی  سال 1942 در منطقه «البتاوین» در بغداد پایتخت عراق به دنیا آمد . وی از اشراف‌زادگان عراق محسوب می‌شود. پدرش در زمان پادشاهی ملک فیصل اول وزیر بود و در دوره‌ای نیز نماینده مجلس اعیان عراق شد.وی یکی از سیاستمداران و اقتصادانان شیعه عراق به شمار می رود.

عبدالمهدی یکی  از مقامات «مجلس اعلای اسلامی عراق» و معاون دبیرکل کنونی این سازمان است. عبدالمهدی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام حسین رئیس جمهور معدوم عراق وزیر دارایی بود. در این زمان بود که با دولت آمریکا در مذاکرات مخصوص به لغو بدهی های خارجی عراق شرکت کرد و شماری از  کشورهای کمک کننده بین المللی را برای لغو بخش عمده ای از بدهی ها قانع کرد.وی یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.

وی در سال ۱۹۶۹ به فرانسه رفت و با گروه‌های فکری این کشور و نشریات عربی و فرانسوی همکاری داشت. عبدالمهدی در سال ۱۹۷۰ از اعضای برجستهٔ حزب کمونیست عراق بود. عبدالمهدی در سال 1972 به سوریه و از آن جا به لبنان رفت و تا زمان حمله رژیم اسرائیل به این کشور در آن جا ماند پس از آن بار دیگر به فرانسه رفت و در سال 2003 به عراق بازگشت. وی برخلاف شایعه هایی که شده در ایران اقامت نداشته است. عبدالمهدی در دههٔ ۱۹۸۰ دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه پیدا کرده و از طرفداران انقلاب اسلامی ایران شد و به گروه نوبنیاد مجلس اعلای انقلاب اسلامی پیوست. عبدالمهدی از کودکی با «احمد چلبی» و «ایاد علاوی» دوستی داشت.

عبدالمهدی در سال ۲۰۰۷ از یک ترور جان سالم به در برد، در این انفجار ۱۰ نفر کشته شدند.

عادل عبدالمهدی در حال حاضر وزیر نفت عراق است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.