رئیس سابق تیم انتخاباتی دونالد ترامپ حاضر شده با بازرس ویژه برای بررسی مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 همکاری کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد کارشناسان حقوقی معتقدند موافقت «پل مانافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ برای همکاری ­با دادستان های آمریکا در تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا تلویحا نشان می دهد وی ممکن است پاسخی برای پرسش های باقیمانده درباره فعالیت این ستاد فراهم کند.

به عقیده آنها، موافقت مانافورت با «رابرت مولر» مشاور ویژه آمریکا برای همکاری «کامل، صادقانه و صریح» در این تحقیقات ممکن است تبدیل به محکی شود برای اقدام ترامپ در انکار هرگونه تبانی با روسیه.

«راندال الیاسون» دادستان سابق فدرال و استاد حقوق در دانشگاه جرج واشنگتن گفت: این توافق که برای مانافورت 10 سال زندان در بر خواهد داشت در حالی است که ممکن بود این زندان بسیار طولانی تر باشد و این امر نشان می دهد تیم مولر برای همکاری مانافورت ارزش قائل شده است.

مانافورت در دیداری در ژوئن 2016 میان نمایندگان روسیه و مقامات ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ از جمله پسر و داماد وی حضور داشت.

آنها قرار بود در این دیدار اطلاعاتی درباره «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری و رقیب ترامپ دریافت کنند که مایه رسوایی وی می شد.

مانافورت روز جمعه در دو مورد اتهامات وارده علیه خود را پذیرفت: توطئه حقه‌ بازی و تقلب علیه آمریکا و توطئه برای جلوگیری از تحقیقات دادگستری. براساس مدارک دادگاه و به گفته‌ دادستان‌ های آمریکایی، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ همچنین پذیرفته است که با رابرت مولر همکاری کند.

مانافورت ماه گذشته در 8 مورد اتهام‌ های بانکی و مالیاتی مجرم شناخته شد.

او که با پرونده‌ ای دیگر هم روبرو است، پذیرفته که در دور مورد به جرم خود اعتراف کند. در قالب همین اعتراف‌ ها و در توافق با دادستان‌ ها، او گفته است که با تحقیقات مولر نیز همکاری می‌ کند.

معمولا توافق با دادستان‌ ها می‌ تواند به تخفیف در مجازات منجر شود.

کاخ سفید مدعی است جرایم اعترافی مانافورت هیچ ارتباطی با دونالد ترامپ و کارزار انتخاباتی او ندارد.

مواردی که مانافورت پذیرفته به آنها اعتراف کند، عمدتا به چند سال قبل از همکاری او با دونالد ترامپ برمی‌ گردد و مربوط به او فعالیتش در قالب لابی‌ گری برای سیاستمداران اوکراینی طرفدار روسیه است.

محکومیت قبلی مانافورت در دادگاه «ویرجینیا» زندانی شدن او برای مدتی طولانی را قطعی کرده بود. حال که احتمال زندانی نشدن این لابی‌ گر کهنه‌ کار واشنگتن منتفی است، پذیرش مجرمیت در این پرونده دوم، او را از تحمل هزینه‌ های حقوقی بیشتر معاف کرده و به مولر هم یک پیروزی سریع دیگر داده است.

کارشناسان حقوقی تاکید دارند هرگونه اطلاعاتی که مانافورت درباره آن دیدار ارائه کند، عمق تحقیقات مولر را افزایش خواهد داد.

هنوز برای ارزیابی پیامدهای سیاسی این اعترافات مانافورت زود است. بیشتر به این بستگی دارد که آیا مانافورت قبول کرده اطلاعاتی درباره محور اصلی تحقیقات بازرس مولر یعنی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بدهد یا نه. اگر او پذیرفته باشد، تحولی بسیار مهم است. 

ترامپ و متحدانش بارها خواهان پایان دادن به این تحقیقات شده اند و ترامپ شخصا این تحقیقات را «تعقیب توهمات» خوانده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.