تلاش های چند باره دولت ترامپ برای دیدار و رایزنی با گروه‌ های در حال تلاش برای براندازی دولت ونزوئلا فاش شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز به نقل از شماری از مقام‌ های آمریکایی و یک فرمانده نظامی سابق ونزوئلا که در گفت‌ و گوها حضور داشته اند، گزارش داد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا سال گذشته جلساتی مخفیانه با افسران شورشی ارتش ونزوئلا برگزار کرد تا با آنها درباره براندازی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌ جمهور این کشور گفت‌ و گو کند. 

با توجه به سابقه طولانی مداخله‌ های پنهانی آمریکا در سراسر کشورهای آمریکای لاتین، ایجاد یک کانال پنهانی با طراحان کودتا در ونزوئلا قمار بزرگی برای واشنگتن به حساب می‌ آمد. بسیاری در منطقه هنوز به دلیل حمایت آمریکا از کودتاها، توطئه‌ ها و شورش‌ های قدیمی در کشورهایی مانند کوبا، نیکاراگوئه، برزیل و شیلی و بی توجهی آن به برخی جنایات در طول جنگ سرد از این کشور متنفر هستند.

 کاخ سفید که از پاسخ دقیق به پرسش‌ های موشکافانه نیویورک‌ تایمز در خصوص این گزارش خودداری کرد، در بیانیه ای گفت: «رایزنی با همه طرف‌ هایی در ونزوئلا که به دموکراسی اشتیاق نشان می‌ دهند، مهم است» تا «کشوری که از حکومت تحت نظر مادورو رنج می برد، با تغییر مثبت مواجه شود.»

اما یکی از فرماندهان نظامی ونزوئلا که آمریکا وارد گفت‌ و گوهای مخفیانه با او شده، به هیچ وجه فرد ایده‌ آلی برای استقرار دموکراسی به شمار نمی‌ رود: خود این فرد به دلیل فساد در فهرست تحریم‌ های آمریکا در ونزوئلا قرار گرفته است. 

او و  دیگر اعضای سرویس امنیتی ونزوئلا توسط واشنگتن به مجموعه ای از جرایم جدی از جمله شکنجه منتقدان، حبس صدها زندانی سیاسی، قاچاق مواد مخدر و همکاری با فارک متهم شده اند.

مقام‌ های دولت ترامپ در نهایت تصمیم گرفتند که به طراحان کودتا کمک نکنند و این برنامه متوقف شد، اما تلاش های چند باره دولت ترامپ برای دیدار با گروه‌ های در حال تلاش برای براندازی دولت ونزوئلا ممکن است به نتایج معکوس سیاسی منجر شود.

علاوه بر توطئه برای کودتا، دولت مادورو با حملات متعددی برای ترور رئیس جمهور مواجه بوده است. حمله یک فروند بالگرد در سال گذشته و همچنین حمله هواپیماهای بدون سرنشین در ماه اوت امسال از این جمله اند.

سال ها است که روابط میان آمریکا و ونزوئلا با تنش روبروست. آنها از سال 2010 سفیر به کشورهای یکدیگر ارسال نکرده اند. از زمان آغاز به کار دولت ترامپ، دولت او تحریم ها علیه مقامات ارشد ونزوئلا از جمله شخص مادورو، معاون رئیس جمهور و دیگر مقامات دولتی را تشدید کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.