توقف عرضه سهام آرامکو در حقیقت نماد تمام عیار نقص ها و مشکلات کارزار اصلاحات بن سلمان است که او را هم بی اعتبار ساخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن تایمز آمریکا در گزارشی نوشت: با توقف عرضه عمومی سهام شرکت نفتی آرامکو که یکی از جاه طلبانه ترین طرح های «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی برای نمایش اصلاحات اقتصادی در عربستان محسوب می شد، بار دیگر شکاف حاکمیتی و کانون های ضد و نقیض قدرت در ریاض آشکار شد. 

چندی پیش خبرگزاری رویترز اعلام کرد همه برنامه های اعلامی ولیعهد، در مورد عرضه سهام بزرگ ترین شرکت تولید کننده نفت جهان که به ویژه طی روزهای اخیر در بوق و کرنا شده بود، طبق نظر شخص ملک سلمان، پادشاه سعودی لغو شده است. 

این در حالی بود که کابینه عربستان به ریاست بن سلمان تاکید کرده بود واگذاری 5 درصد سهام آرامکو در بازار بورس به ارزش 100 میلیارد دلار که از 2 سال پیش در راستای طرح اصلاحات اقتصادی مطرح شده بود، به زودی تحقق می یابد. 

مقامات سعودی نخستین عرضه سهام آرامکو را به عنوان اولین گام مهم برای افزایش درآمد، اصلاح بخش نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد، جذب سرمایه گذاران خارجی و گردشگران، و یافتن شغل خوب برای نسل روبه رشد جوانان در این کشور معرفی کرده بودند. در مقیاس حتی بیشتر جاه طلبانه تر، فروش سهام آرامکو، به عنوان کلیدی برای تحکیم قدرت بن سلمان 33 ساله در داخل کشور و تقویت موضع عربستان سعودی و متحدان آن در رقابت با ایران برای افزایش نفوذ در نظر گرفته شده بود.

«جاشوا لندیس» مدیر مرکز مرکز خاورمیانه در دانشگاه «اوکلاهما» در یک مصاحبه تلفنی گفت: «ولیعهد با کارهایش سرمایه گذاران را ترسانده است.»

بن سلمان در حقیقت در پس تاج و تخت پدرش در حال اداره این کشور است. از زمان اعلام خبر توقف عرضه سهام آرامکو، او در مورد این موضوع سکوت کرده است.

تحلیلگران منطقه ای می گویند او با فشارهای فزاینده ای از سوی طرفداران و همچنین منتقدانش روبرو خواهد شد تا توضیح دهد که چه بر سر برنامه اصلاحاتی اش خواهد آمد. بسیاری هشدار داده اند که اگر گام نخست این اصلاحات متوقف شود، کل برنامه با شکست روبرو خواهد شد.

به نظر می رسد خود پادشاهی نیز در مورد آزادسازی این جامعه کاملا مذهبی و بازسازی سیاست هایش در منطقه دچار شکاف شده باشد. ولیعهد خواستار رویکردی ملایم تر در قبال برخی سختگیری های مذهبی شده و به ویژه به ممنوعیت طولانی مدت رانندگی زنان پایان داده است.

اما این کشور این کثرت گرایی را تاب نمی آورد. گروه های حقوق بشری بین الملل بازداشت فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی و انتشار اخبار در خصوص اعدام برخی از آنها را محکوم کرده اند. ولیعهد عربستان به طور ناگهانی روابط دیپلماتیک خود را با کانادا قطع کرد، زیرا سفیر کانادا در مورد این بازداشت ها این کشور را مورد بازخواست قرار داده بود.

رابطه بی سابقه ولیعهد عربستان با دولت ترامپ نیز همچون دستورکارهای سیاست خارجی وی چندقطبی است.

ریاض یک کارزار منطقه ای را برای منزوی کردن قطر رهبری کرد تنها به این دلیل که این کشور با ایران رابطه داشت و مناقشه ای را به راه انداخت که هنوز هم حل و فصل نشده است. از سوی دیگر عملیات نظامی ارتش عربستان سعودی برای جنگ با حوثی ها با ادعای ارتباط داشتن شان با ایران، جنگی را در یمن راه انداخته که یک بحران بشردوستانه بی سابقه در این کشور ایجاد کرده و تلفات غیرنظامیان در این کشور بی سابقه است.

به طور کلی توقف عرضه سهام آرامکو در این برهه زمانی اهمیت زیادی دارد زیرا به تازگی آمریکا از عربستان سعودی خواسته بود برای ثبات قیمت نفت در پی احتمال افزایش آن پس از خروج این کشور از برجام، صادرات نفت عربستان را افزایش دهد.

توقف عرضه سهام آرامکو در حقیقت نماد تمام عیار نقص ها و مشکلات کارزار اصلاحات بن سلمان است که بر ماهیت «چشم انداز 2030» سایه انداخته است.

«دیوید گاردنر» سردبیر امور بین الملل روزنامه فایننشال تایمز هفته گذشته نوشت: «شکی نیست که توقف پروژه عرضه سهام آرامکو به اعتبار بن سلمان آسیب رسانده است. این آسیبی است که او خودش به خودش زده است.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.