فیاض یکی از رهبران ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی بوده و سمت ریاست حشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق را نیز برعهده داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، رهبران ائتلاف «النصر» در پارلمان«فالح الفیاض» رئیس برکنار شده الحشد الشعبی را برای نخست وزیری این کشور کاندید کرده و تأکید کردند کاندیداتوری وی به دلیل باورشان به توان اش برای موفقیت برنامه دولت جهت برآورده کردن خواسته های شهروندان صورت گرفته است.

رهبران النصر تأکید کردند که :«کاندیداتوری الفیاض تأکیدی بر این است که برنامه ما فضای سیاسی ایجاد کرد که بر معیار طایفه ای و سهم بندی تکیه ندارد و ما باور داریم که دولت باید بیان کننده خواسته های مردم برای زندگی در فضایی خالی از فساد باشد.»

پیش از این «حیدر العبادی»نخست وزیر عراق فالح الفیاض را از مقام هایش به عنوان مشاور امنیت ملی، ریاست الحشد الشعبی و ریاست دستگاه امنیت ملی برکنار کرده بود.

دفتر العبادی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «فیاض به دلیل ورود به فعالیت‌های سیاسی و حزبی و همچنین تمایل به انجام مسائل سیاسی که با پست‌های امنیتی و اطلاعاتی سازگاری ندارد، از کلیه مقام های دولتی خود برکنار می‌شود.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «با استناد به مفاد قانون اساسی عراق، اختیارات خود و بر اساس مقررات و دستورالعمل‌های موجود در این رابطه و همچنین دستورات قبلی خود در مورد منع استفاده از پست‌های امنیتی حساس برای فعالیت‌های حزبی، تصمیم به برکناری فالح الفیاض از تمامی مناصبش گرفتیم.»

در دستور نخست وزیر عراق تاکید شده که این حکم از همان لحظه صدور لازم الاجرا است.

فیاض یکی از رهبران ائتلاف النصر  به ریاست حیدر العبادی بوده و سمت ریاست حشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق را نیز برعهده داشت.

این درحالی است که پیشتر یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرده بود که ۲۸ عضو ائتلاف النصر از این ائتلاف خارج شده‌اند که فالح فیاض در راس این افراد قرار دارد.

در تحولی دیگر، در واکنش به برکناری الفیاض توسط حیدر العبادی نخست وزیر عراق، ائتلاف «فتح» برکناری الفیاض از پست های اش را به موجب قانون اساسی عراق غیرقانونی دانست.

در بیانیه ائتلاف الفتح آمده است که برکناری الفیاض اقدامی خطرناک است که الحشد الشعبی و دستگاه های امنیتی را وارد نزاع های سیاسی و تسویه حساب های شخصی می کند و اوضاع امنیتی را به هم می ریزد.

در این بیانیه آمده است که برکناری الفیاض توسط نخست وزیری که دوره اش در حال به پایان رسیدن است، امر غیرقابل قبولی است.

از سوی دیگر«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح فرستاده ویژه آمریکا در عراق را تهدید کرد که هر دولتی که با دخالت آمریکا روی کار بیاید را سرنگون می کند.العامری در جریان دیدارش با «برت مکگورک» فرستاده آمریکا در ائتلاف بین المللی جنگ با داعش به رهبری آمریکا گفت که هر گونه دولت مزدوری طی دو ماه سرنگون می شود اگر آمریکا بر دخالت در فرایند تشکیل آن اصرار کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.