بنا بود صدور انقلاب با معارف اهل بیت باشد که نشد، یقینا رأی امام خمینی(س) همین بوده و به فکر انتقال معارف اهل بیت به دنیا بوده تا رسالت و مأموریت ما مشخص شود، ما فرصت های خوبی داشتیم و داریم ولی استفاده نمی کنیم.

به مناسبت تقارن ماه مبارک رمضان با سالگرد ارتحال امام خمینی(س) جمعی از مدیران نمایندگی قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با آیت الله سید جواد شهرستانی دیدار کردند.

به گزارش جماران، آیت الله سید جواد شهرستانی در این دیدار گفت: ما سرمایه خیلی خوبی از معارف اهل بیت(ع) داریم و می‌توانیم به آن بنازیم و خدا به ما توفیق بدهد تا در دنیا عرضه کنیم. این معارف که از کلمات ائمه صادر شده مانند دعای ابوحمزه و ادعیه دیگر که اگر نزد بقیه بود، چه کارها که نمی‌کردند! ما هر چه روی این معارف کار کنیم جا دارد.

نماینده آیت الله سیستانی در ایران افزود: یک آقایی از تونس با من دیدار کرد و مطالبه صحیفه کامله کرد و به کم قانع نشد و هزار نسخه درخواست کرد. این قصه در 34 سال قبل و اوائل کار مؤسسه آل البیت بود. او گفت از من به عنوان چهره شیعی خواستند که سخنرانی کنم آن سال‌ها این تنش‌ها شدید نبود و داعش و امثال آن نبود. و من دیدم آنچه می‌تواند مؤثر باشد صحیفه سجادیه است. کلماتی از امام سجاد را محور قرار دادم و صحبت کردم وقتی سخنرانی تمام شد، شیوخ دانشگاه زیتونه اطرافم را گرفتند و گفتند این صحبتها صحبت تو نبود و از کی بود؟! گفتم این سخنان از امام سجاد(ع) فرزند شهید طفّ است و شروع کردم به ذکر مصائب کربلا که اشکهایشان سرازیر شد. پیرمرد جمع گفت این نسخه را به من بده و از دستم قاپید. هفته دیگر به آن مجلس آمدم و آن پیرمرد نسخه را به من برگرداند و گفت بگیر من همه این دعاها را حفظ کردم.

وی با بیان اینکه ببینید ما چه سرمایه ارزشمندی داریم، اظهار داشت: ابوی من‌ می‌فرمودند یک شیخ علی جمّال بود که بزرگ خطبای سوریه بود مانند مرحوم فلسفی و مرحوم راشد و در حدود 70 ـ 80 سال قبل که تنها رادیو بود، به او گفتند شما به عنوان خطیب شیعه بیا یک شب سخنرانی کن. او می‌گوید فکر کردم چه بگویم؟ به ذهنم آمد که دعای ابوحمزه ثمالی را بخوانم همین کار را کردم و انجام شد، نزدیکی سحر کسی آمد در زد، در را باز کردم، دیدم کسی گفت: «أنا رسول مدیر اضاعه» من نماینده مدیر رادیو هستم. از اطراف و اکناف زنگ می‌زنند که این کی بود و چی بود، مدیر رادیو مرا پیش شما فرستاد که آیا اجازه می‌دهید هر شب این سخنرانی شما را پخش کنیم.

آیت الله شهرستانی تأکید کرد: ما همه چیز داریم و باید از معارف اهل بیت خوب استفاده کنیم. بنا بود صدور انقلاب با معارف اهل بیت باشد که نشد، امام صد در صد رأیش همین بوده و به فکر انتقال معارف اهل بیت به دنیا بوده تا رسالت و مأموریت ما مشخص شود، ما فرصت‌های خوبی داشتیم و داریم ولی استفاده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در سفر اخیری که به فرانسه داشتیم و با دانشگاهیان ملاقات داشتم درخواست کردم که به مراکز غیر دانشگاهی حوزه مانند آنها بروم، دیدم سکرت است، گفتم من علاقه دارم با محصلین دینی شما هم غذا شوم؛ هرچه از خوراکی داشتیم به آنها هدیه دادیم و بین آنها تقسیم کردیم، اینها ارزش نیست ولی روش جلب محبت است.

نماینده آیت الله سیستانی در ایران ادا مه داد: اسقف اعظم آنجا با خبر شد و از ما وقت ملاقات خواست که من بلافاصله دادم و رفتم و ملاقات خوبی هم شد. او را دعوت کردم به ایران بیاید بعد از سه چهار ماه از سفارت فرانسه به دفترم زنگ زدند که اسقف اعظم با سفیر به دیدارتان می‌آیند. هدف من برقراری ارتباط، و بعد حسن استفاده بود که انتقال معارف اهل بیت بوده است.

وی اظهار داشت: به آنها گفتم اگر شما در این دو دهه افراطی‌ها و تکفیری‌ها را می‌بینید که از شما هم افراد زیادی را کشتند، از ما هم فراوان کشتند و ما از صدها سال قبل مبتلا به بلیه آنها هستیم. درخود آمریکا مگر آن کشیش که قرآن را آتش زد ما گفتیم مسیحیان این کار را کردند؟! ما گفتیم گروه کوچک افراطی آن کار را کردند. شما چرا با مسلمانان این‌گونه برخورد نمی‌کنید؟ حساب افراطی‌های داعش و امثال آن را از حساب اکثریت مسلمانان جدا نمی‌دانید؟ ما از شما چیزی نمی‌خواهیم جز اینکه این واقعیات را به دنیا منتقل کنید.به آنها گفتم ما معتقدیم ائمه ما(ع) رهبران دینی و الگوهای دینی ما هستند و مرجعیت پیرو و امتداد این خط است. ائمه ما فرمودند: «لو عرفوا محاسن کلامنا لاتبعونا».

آیت الله شهرستانی گفت: هدف امام از انقلاب اسلامی هم صدور معارف اهل بیت بود. متأسفانه ما بد رفتیم و به بد نتیجه‌ای رسیدیم. امام صادق(ع) فرمود: «تعاملوا حتی یقولوا رحم الله جعفر کیف أدّب أصحابه». و فرمود: «کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم». ما خواستیم مثل دنیا که می‌زنند و می‌کوبند عمل کنیم و نتیجه خوبی حاصل نشد. ائمه(ع) که «ساسة العباد» هستند. هدف این نیست که با دغل و فریب سیاست کنیم. ما اگر از معارف اهل بیت خوب بهره‌مند می‌شدیم نتیجه بهتری می‌گرفتیم، اما متأسفانه ما بد عمل کردیم و نتیجه بدی هم گرفتیم. ما متأسفانه از سرمایه‌های فکری خوب استفاده نمی‌کنیم و از فرصت‌ها خوب بهره‌گیری نمی‌شویم.

 

22

 

11

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.