ناصرامیرزاده روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این بنا مربوط به دوره مظفرالدین شاه قاجار است که در پایگاه هوایی ششم شکاری شهید یاسینی شهر بوشهر واقع است.
وی ادامه داد: با ثبت عمارت نعمتی در فهرست آثار ملی این بنا تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود طبق قانون جرم به حساب می آید و مرتکب مشمول مجازات‌ های قانونی می شود.
امیرزاده افزود: مرمت و بازسازی این آثار تنها با تائید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممکن است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اضافه کرد: مراحل ثبت سایر عمارت های این استان نیز در دست اجراست و تا پایان سال تعداد زیادی از این عمارت ها به ثبت ملی می رسد.
وی بیان کرد: عمارت نعمتی یکهزار و 76 متر مساحت، 8.23 متر ارتفاع، 46.16 متر طول و 27.35 متر عرض دارد که 120 سال پیش ( 1277 شمسی) توسط مرحومان حاج محمد جعفر و حاج باقر بهبهانی ساخته و در دهه 1330 به محمد جعفر نعمتی فروخته شد.
امیرزاده گفت: این بنای تاریخی در دهه 1340 توسط نیروی هوایی خریداری و در تصرف این ارگان درآمده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: عمارت نعمتی از بناهای کوشک مانند است که خانه در وسط و در اطراف آن باغ است و دارای المان های خاصی از جمله 'فخری مدین' برای شکست نور و کوران هوا استفاده و مربوط به دوره پهلوی است.
وی یادآور شد: در زمان حاضر 294 اثر غیرمنقول شامل بنا، محوطه و تپه های تاریخی و باستانی و 53 اثر ناملموس ازجمله مراسم، صنایع دستی و آیین های معنوی این استان ثبت ملی شده است.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.