به گزارش ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی روز جمعه در نشست با فعالان و شرکت های دانش بنیان استان بوشهر افزود: با این وجود اکنون آمار مستندی از اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات نداریم که با ارزیابی های صورت گرفته بزودی سهم اقتصاد کشور از این حوزه مشخص می شود.
وی بیان کرد: در حوزه تولید سخت افزار در معادلات اقتصادی دنیا شانس بالایی نداریم مگر اینکه برای کالایی استراتژیک در این حوزه همکاری کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقتصاد فناوری اطلاعات روز به روز در کشورهای پیشرفته در حال افزایش است که در این مسیر باید با برنامه ریزی های کلان با آنها هماهنگ شویم.
آذری جهرمی افزود: با ترسیم برنامه میان مدت پنج ساله و بلند مدت 10 ساله، چشم انداز صنعت فناوری اطلاعات در کشور مشخص شده است.
وی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات در کشور پیش بینی شده سالانه 100 هزار شغل ایجاد شود.
آذری جهرمی در ارتباط با اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات کشور گفت: جا برای کارهای فراوانی وجود دارد که با توجه به اقتصاد و اشتغال آن این مهم بطور جدی در دستور کار است.
وی اضافه کرد: در جریان سفر به هند با توجه به قرار گرفتن پیشرفته ترین فریلنسرها در این کشور برنامه ریزی برای اتصال فریلنسرهای ایران به هند آغاز شده است.
آذری جهرمی تاکید کرد: استانداردهای حوزه های فناوری اطلاعات باید به گونه ای باشد که با کنترل آزمایشگاه های مرجع اجازه ورود هر گونه کالایی را به کشور ندهیم.
وی تاکید کرد: در این ارتباط راه اندازی و توسعه آزمایشگاه ها باید در مناطق نزدیک به گمرک صورت گیرد که استان بوشهر ظرفیتی مهم توسعه در این زمینه است.
آذری جهرمی در ارتباط با حوزه نرم افزار اظهارداشت: براساس اعلام غیررسمی، سالانه 200 میلیون صادرات نرم افزار داریم ولی صادر کنندگان آن برای افزایش نیافتن هزینه صادرات این محصول تمایل کمی به اعلام آن دارند.
وی گفت: برای شرکت ها این شرایط سخت نیست که بخواهند ایده رقابتی بدست آورند و آن را جا بیندازند ولی تنها مشکل در این حوزه جذب سرمایه گذاری است که باید با اتصال به بازارهای بین الملل این مشکل را برطرف کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: با این وجود اتصال دولت به این حوزه به معنی رانت و فساد است و در حوزه داده های باز منطق این است که اقتصاد رانتی در حوزه فناوری اطلاعات شکل نگیرد.
آذری جهرمی افزود: در این ارتباط آزاد سازی اطلاعات، آغاز شده و اکنون در پژوهشگاه فناوری اطلاعات پروژه هایی که با هزینه های دولت اجرا شده اطلاعات آن بصورت آزادانه در دسترس است و برای برخی از نهادها نیز این مهم در دستور کار قرار گرفته است.
7212/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.