ابوالحسن گنخکی روزجمعه درگفت وگو با ایرنا افزود: پاسگاه محیط بانی با هدف محافظت از اثر طبیعی ملی گنبد نمکی احداث شده است.
وی اضافه کرد: درسال های اخیر حضور و بازدید گردشگران داخلی از این اثر طبیعی افزایش یافته به دلیل ناآگاهی و سوء استفاده احتمالی بخش هایی از این اثر ملی از جمله قندیل هایی که طی هزاران سال ایجاد شده است آسیب جدی دیده است و نیاز به مراقبت جدی و کنترل تردد به این منطقه است.
بخشدار بردخون ادامه داد: بازسازی و تکمیل این پاسگاه از اولویت بخش آبدان است و برای بهبود امکانات زیربنایی و زیرساختی همچون راه های دسترسی و اقامتگاه موقت در مجاورت گنبد نمکی و در روستای جاشک توسط ادارات و نهادهای ذیریط در دست پیگیری است.
وی گفت: تلاش می کنیم امکانات مورد نیاز این اثر ملی برای رفاه گردشگران داخلی و خارجی فراهم و زمینه رونق گردشگری و اشتغال در این منطقه ایجاد شود.
گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک (گنبد نمکی دشتی) ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوه جاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر، یکی از بزرگ‌ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است که در بهمن سال 1386 بعنوان اثر طبیعی ملی فسیلی به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسید.
مهمترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمک های این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصر به فرد، آبشارها، بلورها می‌توان اشاره کرد.
این گنبد یا کوه نمکی در دل کوه جاشک با 12 کیلومتر درازا و 4٫5 کیلومتر پهنا دارد،وسعت گنبد در حدود 3666 هکتار بوده و ارتفاع قلهٔ آن 1350 متر از سطح دریاست.
موقعیت خاص گنبد نمکی جاشک (دشتی) که باعث شوری آب رودخانه مند گشته‌است شاید تنها عامل زیان‌رسان به منطقه باشد زیرا رودخانه تا قبل از روستای باغان شیرین و قابل شرب و استفاده کشاورزی است، اما پس از عبور از کنار گنبد و دور زدن آن آب رودخانه با درصد زیادی شوری همراه می‌شود که نشان از فعالیت زیاد گنبد و روان بودن آب آن تا بستر رودخانه مند است و در فصل پر بارش آب رودخانه سطح دشت‌های چغاپور و دشتی را فراگرفته و به‌علت تبخیر زیاد نمک بر روی سطح خاک باقی‌مانده و باعث شوری زمین‌های منطقه می‌شود.
7207/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.