به گزارش ایرنا، حسن باغبانی روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: اجرای برنامه رصد ماه گرفتگی امشب (جمعه شب) در شهرهای بوشهر، برازجان، اهرم، دلوار، خارگ، عسلویه، بندرریگ، سعدآباد، آبپخش و گناوه همزمان است.
وی بیان کرد: این پدیده ماه گرفتگی که در سراسر ایران به صورت کامل قابل رویت است، ساعت 21:44 آغاز و تا حدود ساعت چهار بامداد ششم مرداد به مدت 6 ساعت و 13 دقیقه و 48 ثانیه به طول می انجامد و براحتی با چشم و استفاده از تلسکوپ و دوربین دوچشمی قابل مشاهده است.
باغبانی اظهار داشت: با توجه به ورود ماه به بخش‌های مختلف ‌سایه زمین می توان شاهد انواع متفاوتی از ماه گرفتگی بود که این ماه گرفتگی شامل سه نوع ماه گرفتگی نیم سایه‌ای، جزئی و کامل است.
مدیر انجمن نجوم استان بوشهر گفت: گرفتگی کلی 15 دقیقه بامداد شنبه آغاز و اوج آن 52 دقیقه بامداد است.
وی بیان کرد: گرفت کلی ماه ساعت 1:43 بامداد به پایان خواهد رسید و پس از آن شاهد خسوف جزئی و نیم سایه‌ای خواهیم بود.
باغبانی ادامه داد: در زمان گرفت کلی ماه، به وضوح می توان شاهد کاهش و تغییر رنگ نور آن بود که این امر به علت ورود بخشی از نور وارد شده به سایه زمین است.
وی یادآور شد: در این پدیده سیاره مریخ در بهترین شرایط رصدی خود تا 17 سال آینده قرار دارد و همزمان در فاصله شش درجه ای از ماه، می توان آن را رصد کرد.
باغبانی ادامه داد: سیارات مشتری و زحل نیز در شرایط رصدی مطلوبی قرار دارند که با تاریک شدن آسمان همزمان با گرفت کلی می توان آنها را مشاهده کرد.
وی یادآور شد: برای خسوف کامل بعدی در ایران باید تا سال 1404 صبر کرد و طولانی ترین خسوف بعدی، 87 سال دیگر خواهد بود.
7212/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.