مدیر انجمن نجوم استان بوشهر گفت: برنامه رصد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن را در ۱۰ شهر استان اجرا خواهیم کرد.

به‌گزارش ایلنا، حسن باغبانی افزود: برنامه رصد ماه گرفتگی امشب (5مرداد) در شهرهای‌بوشهر، برازجان، اهرم، دلوار، خارگ، عسلویه، بندرریگ، سعدآباد، آبپخش و گناوه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پدیده ماه گرفتگی را می توان به راحتی با چشم و یا با استفاده از تلسکوپ و دوربین دوچشمی مشاهده کرد.

مدیر انجمن نجوم استان بوشهر یادآور شد: جمعه پنجم مرداد، شاهد طولانی ترین ماه گرفتگی قرن حاضر خواهیم بود. این ماه گرفتگی که در سراسر ایران به صورت کامل قابل رویت است، ساعت 21:44 دقیقه آغاز می‌شود و تا حدود ساعت 4 بامداد ششم مرداد، به مدت شش ساعت و 13 دقیقه و 48 ثانیه به طول خواهد انجامید.

باغبانی بیان کرد: با توجه به ورود ماه به بخش‌های مختلف ‌سایه زمین، می‌توان شاهد انواع متفاوتی از ماه گرفتگی بود و ماه گرفتگی پیش رو شامل سه نوع ماه گرفتگی نیم سایه‌ای، جزئی و کامل است.

وی گفت: گرفتگی کلی 15 دقیقه بامداد شنبه آغاز می‌شود و اوج آن 52 دقیقه بامداد است.

مدیر انجمن نجوم استان بوشهرخاطرنشان کرد: گرفت کلی ساعت 1:43 بامداد به پایان خواهد رسید و پس از آن شاهد خسوف جزئی و نیم سایه‌ای خواهیم بود.

باغبانی تصریح کرد: در زمان گرفت کلی، به وضوح می‌توان شاهد کاهش و تغییر رنگ نور ماه بود که این امر به علت ورود بخشی از نور وارد شده به سایه زمین است.

به گفته وی، در این پدیده سیاره مریخ در بهترین شرایط رصدی خود تا 17 سال آینده قرار دارد و همزمان در فاصله شش درجه ای از ماه، می توان آن را رصد کرد. سیارات مشتری و زحل نیز در شرایط رصدی مطلوبی قرار دارند که با تاریک شدن آسمان همزمان با گرفت کلی، می توان آنها را دید.

مدیر انجمن نجوم استان بوشهر یادآور شد: برای خسوف کامل بعدی در ایران باید تا سال 1404 صبر کرد و طولانی ترین خسوف بعدی، 87 سال دیگر خواهد بود.

برای اینکه ماه‌گرفتگی یا خسوف رخ دهد باید ماه و خورشید و زمین در یک راستا یا خط مستقیم قرار گیرند به طوری که زمین بین ماه و خورشید قرار داشته باشد. به عبارت دیگر ماه در حالت بدر از زمین دیده شود و ماه در حرکت مداری خود به دور زمین در یکی از گره‌ها و یا در نزدیکی آن قرار داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.