به گزارش ایرنا، در این ارتباط فعالان تجاری بوشهر در نشستی با حضور وابسته اقتصادی و بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر، راهکارهای برطرف کردن این موانع و رونق صادرات به این کشور را بازخوانی و بررسی کردند.
در این نشست امضای تفاهم نامه ای برای کاهش هزینه بندری، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، ایجاد نگاه همکاری مشترک بین فعالان اقتصادی برای صادرات، تمرکز بیشتر به صادرات مواد غذایی و معدنی، ضرورت شبانه روزی شدن تخلیه و بارگیری در بنادر قطر، افزایش کیفیت بسته بندی با هدف بازاریابی مناسب از جمله راهکاری رونق صادرات و حل مشکلات مبادلات تجاری میان بوشهر و قطر پیشنهاد و مورد بررسی قرار گرفت.
نایب رئیس و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: برای کاهش هزینه های بندری و رونق روزافزون صادرات استان بوشهر به کشور قطر باید تفاهم نامه مشترک تجاری میان ایران و قطر منعقد شود.
سیروس باباخانی افزود: بخشی از آسان سازی صادرات در حوزه حمل و نقل است که در این ارتباط نیز باید برای راه اندازی خطوط منظم هوایی و دریایی مستقیم میان بوشهر- قطر چاره اندیشی شود.
وی ادامه داد: همچنین کوتاه کردن فرایند طولانی آزمایش استاندارد کالاهای صادراتی به قطر و تاسیس نهادهای مشترک بانکی می تواند به روند صادرات و واردات با قطر کمک کند.
معاون توسعه تجارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: این استان مبادی صادرات عمده کالاهای ایرانی به بنادر قطر است.
ابوالقاسم محمدزاده افزود: سال گذشته میزان صادرات ایران به قطر 144 درصد گزارش شد که در این بین استان بوشهر توانست سهم قابل توجهی از این صادرات را به خود اختصاص دهد.
وی اضافه کرد: صادرات استان بوشهر به قطر در سال 1395، 19 میلیون تن بود که این میزان در سال گذشته با افزایش 244 درصدی به 72 میلیون تن رسید.
محمد زاده یادآور شد: بزودی هیاتی تجاری به ریاست استاندار بوشهر به قطر سفر می کنند که امیدواریم در این سفر به دستاوردهای خوبی در حوزه صادرات به قطر دست پیدا کنیم.
یکی از فعالان اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: عمده صادرات استان بوشهر مواد غذایی و معدنی است که در ارتباط با مواد غذایی تامین کانتینرهای یخچالی به منظور جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی ضروری است.
محمد رضا سالمی ادامه داد: ایجاد بازارچه مرزی ایران در قطر از دیگر اقدام هایی است که می تواند به رونق صاردات استان بوشهر به قطر کمک کند.
وی تاکید کرد: با هدف افزایش قدرت رقابت کالاهای صادراتی به قطر مشخص شدن یک سری خط و مشی های ویژه این حوزه ضروری است.
سالمی گفت: در صورت افزایش کیفیت کالاهای صادراتی می توان به لحاظ قیمت بازار مناسبی در کشور قطر برای خود دست و پا کرد.
یک فعال حوزه صادرات به قطر اظهارداشت: بطور متوسط روزانه 15کانتینر یخچالی به قطر صادر می کنیم ولی در صورت رسیدن بار در ساعت 24 تا 6 صبح فردا به شناورهای حامل بار اجازه ورود نمی دهند.
کورش چاهیبخش افزود: الروئیس قطر یکی از بنادر مقصد کالاهای صادراتی از استان بوشهر است که به علت نداشتن رمپ مناسب مشکلات زیادی در حوزه تخلیه و بارگیری ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: در زمان نامساعد بودن شرایط جوی از ورود شناورها به بندر الروئیس جلوگیری می شود که در چنین شرایطی شناورها و بار آنها در معرض خطر جدی قرار می گیرند.
چاهیبخش یادآور شد: این در شرایطی است که شناورها در موقعیت های نامساعد جوی انتظار کمک بیشتری برای ورود به اسکله دارند.
وی افزود: سخت گیری بیش از حد درمورد کیفیت کالاهای صادراتی و برگشت دادن آن از دیگر چالش هایی است که صادر کنندگان به قطر بتازگی با آن مواجه شده اند و باید در این زمینه چاره اندیشی لازم صورت گیرد.
معاون ترانزیت و صادرات گمرکهای استان بوشهر بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی استان بوشهر از بنادر بوشهر، دیر، گناوه، بوالخیر و کنگان صورت می گیرد.
بهروزه قره بیگی افزود: استان بوشهر در افزایش صادرات به قطر رشد خوبی داشته و در کنار این صادرات بخش قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی ترکیه نیز از استان بوشهر به قطر صادرات می شود.
وی یادآور شد: صادرات کالاهای ترانزیتی ترکیه از بوشهر به قطر از تیرماه سال گذشته آغاز شده و تا پایان سال 96 یکهزار و 700 تن کالای ترانزیتی این کشور به ارزش 2.5 میلیون دلار از استان بوشهر به قطر صادر شد.
یکی از فعالان حوزه صادرات به قطر گفت: در این عرصه بیش از آنچه که باید نگاه رقابتی وجود داشته باشد صادرکنندگان با یکدیگر متحد و همدل باشند تا بتوانند از این ظرفیت پیش از پیش برای صادرات محصولات خود استفاده کنند.
رضوان راستی افزود: در این ارتباط صادرکنندگان به جای صادرات فردی می توانند با تشکیل کنسرسیوم به انسجام بخشی صادرات به کشور قطر کمک کنند.
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و قطر گفت: در حوزه صادرات با توجه به شرایط خاص موجود باید با رایزنی برای بهبود ابعاد مختلف آن تلاش کنیم.
امیر شهریاری افزود: در این حوزه و بویژه در ارتباط با بازار قطر نیازمند کار علمی برای رونق صادرات هستیم که باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شود.
شهریاری اظهار داشت: برای نمونه قطر در مقطعی برای احداث زیرساخت های مودنیاز جام جهانی 2022 مواد معدنی بسیاری زیادی نیاز دارد ولی این میزان در مواقع عادی شاید میزان قابل توجه و فراوانی نباشد.
وی افزود: قطر بازار بزرگی نیست ولی بواسطه پول دار بودن آن می توان با برنامه ریزی علمی به نحو مطلوب تری از این ظرفیت استفاده کرد.
معاون امور دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوری استان بوشهر گفت: یکی از مشکلات حوزه صادرات این استان به قطر ثبت نشدن کالاهای صادراتی در مانیفست است.
محمد شکیبی نسب افزود: تسلط نداشتن کارکنان شناورها به زبان خارجی از دیگر مواردی است که باعث طولانی شدن فرایند تخلیه و بارگیری صادرات استان بوشهر به قطر می شود.
وی اضافه کرد: با این وجود فرایند تشریفات ترخیص در بنادر کشور قطر طولانی است و باید برای کوتاه تر شدن آن رایزنی های لازم صورت گیرد.
رئیس اتاق تعاون استان بوشهر گفت: با هدف رونق صادرات به قطر دولت می تواند به راه اندازی تشکیلاتی در این زمینه اقدام کند.
غلامحسین درایی افزود: در ارتباط با صادرات کالاها نوع و میزان آنها باید مورد ارزیابی مشخص و دقیق قرار گیرد.
مدیرکل استاندارد استان بوشهرگفت: صادرکنندگان باید از طریق شرکت در دوره های آموزش استانداردهای متناسب با این حوزه را فرا گیرند.
محمد رحیم بهره مند ادامه داد: برخی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری است که این مهم باید بطور جدی مورد توجه باشد.
وی گفت: برخی از کالاها فرایند آزمایش استاندارد طولانی دارد که صادرکنندگان باید در موعد زمانی مناسب اقدام به گرفتن گواهی استاندارد کنند.
بهره مند اظهار داشت: در برخی موارد مشاهده شده که صادرکنندگان در آخرین مرحله درخواست دریافت گواهی استاندارد می کنند که با فرایند آزمایش 2 هفته ای قادر به دریافت گواهی در مدت زمان دلخواه خود نمی شود.
وی یادآور شد: اداره کل استاندارد بوشهر از حیث وجود آزمایشگاه های همکار از استان های توانمند کشور است تا جایی که امکان آزمون های استاندارد بیش از 90 درصد کالاهای صادراتی و وارداتی در این استان وجود دارد.
وابسته اقتصادی و بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر گفت: برای کاهش هزینه های بندری انعقاد تفاهم نامه با مسئولان بندری قطر در دستور کار قرار گرفته است.
مجتبی کرباسچی افزود: تقویت خطوط هوایی و دریایی بین ایران و قطر ضروری است که تحقق این مهم مورد توجه قرار دارد.
وی اضافه کرد: در ارتباط با موضوع بسته بندی، گمرک باید نظارت جدی بر کالاهای صادراتی استان بوشهر به قطر اعمال کند و در صورت برند سازی شمار آزمایش ها کاهش می یابد که این مهم باید مورد توجه جدی صادرکنندگان یاشد.
کرباسچی یادآور شد: فعالان اقتصادی برای تقویت رابطه خود با سفارت ایران در قطر می توانند تشکیل کمیسیون های مشترک را در دستور کار قرار دهند و برای معرفی هر چه بیشتر کالاهای ایرانی در قطر راه اندازی مرکز تجاری ایران مد نظر است و اکنون زمینه تحقق این مهم دردست اجراست.
وی گفت: در ارتباط با میزان پایداری بازار قطر که سوال عمده صادرکنندگان است شرایط مشخصی وجود ندارد و نمی توانیم در این زمینه اظهار نظر قطعی کنیم.
کرباسچی افزود: در شریط کنونی صادرات مواد معدنی و مواد غذایی به قطر بیش از سایر کالاها مورد توجه است.
وی یادآور شد: برگزاری جام جهانی 2022 قطره عمده دلیلی است که صادرات موادمعدنی به قطر را حائز اهمیت کرده است.
کرباسچی ادامه داد: پیش بینی پرداخت یارانه صادراتی برای صادرات به قطر نیز انجام شده و در صورت تامین بودجه این یارانه با ساز و کار موردنیاز پرداخت می شود.
وی افزود: برخی از شناورها نسبت به بالا بودن هزینه های خود به دلیل بازگشت بدون بار شناورها از بنادر قطر به ایران گلایه دارند که پرداخت یارانه صادراتی می تواند بخوبی این هزینه را پوشش دهد.
7212/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.