به گزارش ایرنا، امید آزادی جو روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از عوامل مصرف بیشتر و برداشت غیرمجاز از منابع آبی، انتقال غیر مجاز آب به خارج از اراضی آبخور اولیه تحت پروانه چاه است که عده ای سودجو با تعرض به حقوق دیگران و منفعت مقطعی دست به چنین اقدامی می زنند.
وی اظهار داشت: اثر مخرب این پدیده بر منابع آبی، حفر چاه و کف شکنی غیر مجاز است که سبب برداشت آب بیشتر، بدون توجه به ظرفیت منابع آبی است و به از بین رفتن سفره های زیرزمینی و حتی سطحی سرعت بیشتری می بخشد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: در این استان 380 مورد انتقال غیر مجاز آب از سال 1396 تاکنون شناسایی شده که ١٧.٥ میلیون متر مکعب آب مصرف و آن را تا کیلومتر ها در محلی دیگر، برای مصرف جابه جا می کنند.
آزادی جو افزود: شهرستان های دشتستان، دیر و دشتی به ترتیب ١٠.٥، ٣ و ٢.٧ میلیون متر مکعب، حجم آب ناشی از انتقال غیر مجاز را به خود اختصاص داده اند و در سایر شهرستان های استان به جز دیلم، این پدیده مضر به مصالح عمومی گزارش شده و خاطیان به طور مستمر تحت پیگرد قانونی هستند.
وی ادامه داد: با حذف کامل این پدیده می توان درصد قابل توجهی از کسری مخزن سالانه منابع آب زیرزمینی آبخوان های آبرفتی استان را جبران کرد.
آزادی جو گفت: شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در سال گذشته و جاری، تنها موفق به کنترل ٢٠ درصد از تخلفات شده و شایسته است مردم و سایر دستگاه های ذیربط نیز در این اقدام حفاظتی، همکاری لازم را داشته باشند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر افزود: در مصوبه اخیر شورای حفاظت از منابع آب استان شرکت سهامی آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی و شورای حفاظت منابع آب شهرستان ها در چارچوب برنامه عملیاتی، اجرای پهنه بندی کشت و جلوگیری از توسعه زمین های آبی را به طور ویژه در دستور کار خود قرار دهند.
وی ادامه داد: این نهادها ضمن اطلاع رسانی مستمر در زمینه ممنوعیت انتقال آب به خارج از زمین های آبخور اولیه چاه، نسبت به جمع آوری همه ادوات و لوله های انتقال آب غیر مجاز، قبل از شروع فصل کشت اقدام و گزارش های محلی ماهانه به حوزه ستادی استان اعلام کنند.
آزادی جو بیان کرد: با اهتمام جدی فرمانداران به عنوان رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ها، این شورا درتیر ماه جاری، نسبت به تشکیل جلسه و ' تدوین راهکارهای برچیدن انتقال غیر مجاز آب و الزامات برنامه عملیاتی پهنه بندی کشت' اقدام کرده اند.
وی افزود: انتظار می رود تشکل های صنفی بخش کشاورزی از جمله نظام صنفی، خانه کشاورز و همه بهره برداران با درک صحیح شرایط منابع آب زیرزمینی، نسبت به توجیه بهره برداران متخلف، نه تنها با جمع آوری داوطلبانه لوله و ادوات انتقال غیر مجاز، بلکه با ممانعت از هرگونه تعرض به این منابع، به احیا و تعادل بخشی آن کمک کنند.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.