به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز سه شنبه در دیدار معاون صید شیلات ایران افزود: اجرای دریابست به عنوان یک طرح علمی ضروری است اما باید شرایطی فراهم شود که در زمان دریابست جایگزینی برای صیادان فراهم شود تا صیادان بتوانند زندگی خود را مدیریت اقتصادی کنند.
وی بیان کرد: صیادان از شریف ترین اقشار جامعه هستند که درآمد مالی بالایی ندارند به همین خاطر باید توجه ویژه ای به آنها شود.
صفایی بوشهری ادامه داد: همچنین باید بیمه، اعطای زمین و تسهیلات برای بازسازی و نوسازی شناورهای صیادان درنظر گرفته شود.
ویی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نعمت دریا در هندسه جغرافیای پیشرفته یک ظرفیت فوق العاده استراتژیک است.
صفایی بوشهری اظهار داشت: کشوری که دارای آب های بین المللی باشد بطور قطع ظرفیت های پیشرفت دانش بنیان و ثروت افزا خواهد داشت.
وی با بیان اینکه کشورهای بزرگ جهان از دیرباز به دنبال دستیابی به دریاهای غنی بوده اند، گفت: دریا و آبراه یک مقوله استراتژیک است که ایران در شمال و جنوب از این نعمت برخوردار است اما در تولید ثروت، رشد نرخ توسعه و تولید ناخالص ملی خیلی کم از این نعمت استفاده می شود.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: تاکنون در کشور طرح جامع برای مدیریت دریا پایه‌ اقتصاد در جغرافیای کرانه ای نداشته ایم و مدیریت در حوزه اجرا نیز بر اساس این اندیشه صورت نگرفته به همین خاطر باید در این ارتباط تدبیر اساسی صورت گیرد.
صفایی بوشهری دریا را منبع غنی رشد اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: اکنون نگاه تمامی تئوریسن های پیشرفت بر این اندیشه استوار است که آینده جهان از آن کشوری است که مدیریت دریاها را به دست گیرد.
وی ادامه داد: چنانچه بتوانیم آبراه های ملی و بین المللی را به شکل صحیح مدیریت کنیم بطور قطع در عرصه های مختلف می‌توانیم اقتدار ملی و بین المللی برای خود بوجود آوریم.
صفایی بوشهری با بیان اینکه نگاه ما به دریا باید تغییر کند، افزود: دریا یک ظرفیت فوق العاده مهم است و باید به سمت استفاده اقتصاد استراتژیک از این ظرفیت برویم.
دریابست طرحی است که در سال های اخیر یکماه پیش از آغاز صید میگو در استان بوشهر به اجرا درمی آید و هدف آن حفاظت از منابع و ذخایر آبزی در فصل تولید مثل است.
در زمان اجرای این طرح فعالیت های صید و صیادی به مدت یکماه برای همه صیادان استان بوشهر ممنوع است.
طرح دریابست امسال قرار است از 10 تیرماه جاری تا زمان آغاز فصل صید میگو در آبهای استان بوشهر اجرا شود که مورد اعتراض برخی از صیادان این استان قرار گرفته است.
صیادان استان بوشهر می گویند' این طرح که تنها در این استان اجرا می شود، معیشت آنان را با مشکل روبرو می کند.
7212/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.