به گزارش ایرنا، احمد لطفی روز دوشنبه در نشست شورای زکات استان بوشهر افزود: میزان زکات جمع آوری شده در سال گذشته در استان بوشهر نسبت به سال 1395، 61 درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: براساس تکلیف شورای زکات کشور امسال میزان زکات پیش بینی شده برای استان بوشهر 44 میلیارد ریال تعیین شده است که باید در حوزه مسکن روستایی، جهیزیه و ازدواج جوانان، حوزه فرهنگی، اشتغال، معیشت و طرح های عام المنفعه هزینه شود.
لطفی اضافه کرد: نهادینه کردن فرهنگ و انجام کارهای تبلیغی منسجم برای تبیین ارزش زکات در جامعه از ضرورت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی برضرورت برگزاری نشست هم اندیشی توجیهی و آموزشی، تهیه برنامه تلویزیونی، تکمیل شبکه یاوران زکات برای ترویج و جمع آوری، تلاش برای کیفیت بخشی جذب و هزینه کرد زکات و اختصاص اعتبار برای تشویق روستاهای فعال در امر زمینه تاکید کرد.
لطفی با اشاره به عید فطر و زکات فطره یادآورشد: سال گذشته 20 میلیارد ریال از محل زکات فطره در استان بوشهر جمع آوری و به صورت سازماندهی شده همان روز در اختیار نیازمندان قرار گرفت.
مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر افزود: در 10 سال گذشته بیش از 250 حسینیه و مسجد و تکایا از محل پرداخت زکات در استان بوشهر ساخته شده است که باید با توسعه شبکه یاوران زکات زمینه اطلاع رسانی بیشتر به مردم انجام شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سال گذشته یک میلیون و 400 هزار تن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی دراین استان تولید شد و با توجه به شرایط مناسب بازار مشکلی در فروش محصولات کشاورزی در این استان به وجود نیامد.
محمد تقی منوچهری افزود: از این میزان محصول تولیدی استان بوشهر 148 هزار تن به ارزش 347 میلیون دلار به کشورهای همسایه صادر شده است.
وی اضافه کرد: به دلیل طولانی شدن دوره خشکسالی در ارتباط با احشام، گاو، گوسفند و شتر به دلیل اینکه علوفه دستی می گیرند، مشمول زکات نمی شوند.
منوچهری ادامه داد: محصولات زراعی از جمله گندم و جو نیز از راه سامانه خرید می شود که در این ارتباط در سال جاری تاکنون 28 هزارتن گندم و چهار هزار و 200 تن جو مازاد کشاورزان استان بوشهر خریداری شده است.
وی درباره محصول خرما گفت: با توجه به کم آبی و خشکسالی های پی در پی پیش بینی می شود میزان تولید محصول خرما امسال از 150 هزار تن به 145 هزار تن برسد که از این میزان 10 هزار تن خارک است که زکات شامل آن نمی شود و 135 هزار تن خرماست که مشمول زکات است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: دولت باید وجوه معادل زکات جمع آوری شده برای تشویق مودیان زکات و توسعه هرچه بیشتر روستاها را پرداخت کند.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری بدون اشاره به میزان سهم دولت در پرداخت معادل زکات در استان بوشهر افزود: سال گذشته مبلغی در بحث زکات در این استان مصوب شد اما هنوز تخصیص نیافته این درحالی است که پرداخت این وجه توسط دولت مورد توجه مردم بویژه در مناطقی که زکات پرداخت می کنند، قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: اگر دولت در بحث زکات اعتباری می ‌گذارد بطور دقیق در زمینه‌ای هزینه می ‌شود که نیاز بوده پروژه‌ای از سرقصل اعتبارات دولتی اجرا شود.
صفایی بوشهری با بیان اینکه 80 تا 85 درصد زکات برای اجرای طرح های نظام هزینه می شود گفت: با توجه به کم آبی حاکم بر استان آب آشامیدنی برخی از روستاها دچار مشکل شده که نیاز است شورای زکات با مسئولان آب شهری و روستایی نشستی داشته و در صورت تائید مدیران این بخش، برای روستاهایی که مشکل دارند مخازن بزرگ آب خریداری و نصب شود.
وی برضرورت تهیه کتابچه‌ای از عملکرد شورای عالی زکات استان بوشهر برای مشخص ‌شدن کارکرد این شورا در سالهای گذشته تاکید کرد.
صفایی‌ بوشهری یادآور شد: جامعه ‌ای که زکات می‌ دهد مستعد پرورش معنویت، اخلاق و هم گرایی است و در آن کمترین میزان جرائم اتفاق می ‌افتد.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.