به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان روز پنجشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی سد خائیز تنگستان بوشهر گفت: همچنین در سال 96 نیز 17 سد بزرگ کشور آبگیری و مورد بهره بردرای قرار گرفت.
وی اظهار کرد: هرچند ایران کشور کم آبی است ولی تمدن بزرگی داریم و خیلی ها به موقعیت حساس کشورمان رشک می برند.
اردکانیان ادامه داد: وظیفه ما و مرزداران این است که با وجود کم آبی برنامه سازگاری با کم آبی را مورد توجه قرار دهیم.
وی یادآورشد: ممکن است با دمای بالا و کم آبی روبه رو باشیم اما باید امنیت غذایی کشور را تامین کنیم و اجازه ندهیم خدشه ای در این بخش به جامعه وارد شود.
وزیر نیرو با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان کشور تاکید کرد: وظیفه داریم کارنامه جمهوری اسلامی را روشن نگاه داریم و با برخی کوتاهی ها اسیر بازیهای بزرگ و پیچیده دیگران درخارج از مرزها نشویم.
وی گفت: 46هزار سد بزرگ دنیا در نیمه اول قرن 20 ساخته شد و بعد از آن به سایر مسائل مهم توجه شد.
اردکانیان اضافه کرد: دراستان بوشهر پروژه های مهار آب دارای امنیت ویژه ای هستند و وزارت نیرو سعی دارد طرحهای بزرگی در این استان از جمله سد دالکی، باغان، خائیز، دشت پلنگ و باهوش را اجرا کند.
استاندار بوشهر نیز گفت: برای اینکه اجرای پروژه سد خائیز در شهرستان تنگستان با مشکل روبه رو نشود3.5 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی به این پروژه تخصیص می یابد.
عبدالکریم گراوند افزود: مردم تنگستان نگران اجرای پروژه سد خائیز بودند که با تخصیص این میزان اعتبار تلاش می شود روند اجرای این پروژه به شکل مطلوبی دنبال و در زمان مقرر مورد بهره برداری قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: سد باهوش و خائیز از مطالبات دیرینه مردم تنگستان است که در سفر استانی دیماه 93رئیس جمهوری به استان بوشهر مطرح و مصوب شد.
شاپور رجایی افزود: با وجود سختی های تامین بودجه اما با همت مسئولان استان از محل اعتبارات استانی اعتبار لازم برای اجرای این سد تامین شده است.
وی با بیان اینکه تامین بخشی از حقابه های شبکه آبیاری اهرم و تامین حقابه های زیست محیطی از اهداف اصلی اجرای پروژه سد خائیز است گفت: سد مخزنی خائیز بر روی سرشاخه موسوم به رودخانه شیرین (رودخانه اهرم) و در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهر اهرم در شهرستان تنگستان ساخته می شود.
رجایی اضافه کرد: شبکه آبیاری اهرم با قدمتی بالغ بر 135 سال نزدیک یکهزار و 200 هکتار نخلستان ها را دربرمی گیرد که تنها محل امرار معاش ساکنان منطقه بوده و سد انحرافی و کانالهای آبیاری اصلی و فرعی شبکه یاد شده نیز بیش از 20 سال قبل از سوی وزارت نیرو ساخته شده است.
وی ادامه داد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن 36متر و طول تاج 610 متر با حجم 16میلیون مترمکعب است که با 700 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی و با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان انجام می شود.
رجایی گفت: تاکنون اقداماتی شامل جاده دسترسی، خاکبرداری پی، تجهیز کارگاه انجام شده و پیش بینی می شود به مدت 36 ماه به بهره برداری برسد.
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پروژه سد خائیز با وجود کوچکی اما بعنوان بزرگترین پروژه شهرستان تنگستان است که با توجه به جمعیت 70 درصدی روستائیان این شهرستان می طلبد با سرعت اجرا شود.
سید کمال الدین شهریاری افزود: اگر سد خائیز و باهوش احداث شود نخلستانهای تنگستان از بی آبی نجات و در غیر این صورت خشک می شوند.
وی یاداورشد: در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان بوشهر 150میلیارد ریال اعتبار برای پروژه سد خائیز مصوب شد که انتظار می رود مسئولان استان نسبت به تامین اعتبار اقدام کنند.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.