سهیل مهاجری روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: اجرای این طرح ها در بهبود وضعیت آب، کشاورزی، توسعه فضای سبز، اشتغال و تولید نقش بسزایی دارند.
وی اضافه کرد: این طرح ها در بخش های مختلف فنی شامل تقویت مراتع استان، بیابان زدایی، توسعه جنگل ها و آبخیزداری تعریف شده است که همه شهرستان های استان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
مهاجری با اشاره به اینکه بخشی از طرح های منابع طبیعی در جنوب استان اجرا می شود ادامه داد: قرق چهار هزار و 330 هکتار مراتع، نصب مخازن آب و احداث 140 مورد بند خاکی با اعتبار یک میلیارد و 20 میلیون ریال از جمله طرح هایی است که در چهار شهرستان جنوبی استان بوشهر اجرا شده است.
وی اظهار کرد: همچنین انجام 10 هکتار جنگل کاری در عسلویه، 156هکتار مراقبت و آبیاری جنگل کاری های سال های گذشته با 2 میلیارد و 370 میلیون ریال در زمین های بیابانی و جنگلی شهرستان های دیر، جم و عسلویه و تجهیز پارک جنگلی بنک شهرستان کنگان با یک میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.
وی بیان کرد: در بخش آبخیزداری نیزدر حال انعقاد قرارداد احداث یک مورد بند خاکی با اعتبار 14میلیارد ریال در شهرستان دیر هستیم و اجرای پنج مورد بند سنگی ملاتی با 29 میلیارد ریال نیز در شهرستان کنگان در دست اجراست.
مهاجری، اجرای 95 سازه آبخیزداری با 240 میلیارد ریال از محل اعتبارات نفت و 2 مورد بند سنگی ملاتی با 9 میلیارد و 476میلیون ریال از محل اعتبارات ملی را از جمله طرح های در دست اجرا در شهرستان جم عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهرگفت: اجرای طرح 200 هکتاری چاله های آبگیر در شهرستان دشتی برای مقابله با پدیده گرد و غبار از جمله دیگر طرح های این استان است که از محل اعتبارات نفت دردست اجراست.
مهاجری افزود: در این ارتباط 30 هزار چاله ایجاد که علاوه بر ذخیره نزولات جوی و کاشت بذرگیاهی بومی از روان آب های سطحی و فرسایش خاک جلوگیری و به پوشش گیاهی منطقه کمک می کند.
وی اضافه کرد: طرح چاله‌های آبگیربا هدف ذخیره نزولات آسمانی، تقویت پوشش گیاهی و مقابله با پدیده گرد و غبار در استان دردست اجراست.
مهاجری اضافه کرد: این طرح از محل اعتبارات وزارت نفت وبا پیشرفت فیزیکی 100 درصدی آماده تحویل موقت از پیمانکار است وبذرهای کاشته شده دراین چاله ها سبز و به ثمر نشسته اند.
وی یادآور شد: با اجرای طرح چاله های آبگیر امکان توسعه گونه های دارویی و بومی هر منطقه وجود دارد و در زمان حاضر درختان دارویی گیاه لگجی و کنار در مراتع شهرستان دشتی رشد کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: همچنین چهار طرح آبخیزداری در شهرستان تنگستان با 28 میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست که 2 طرح از این شمار دارای 40 درصد پیشرفت فیزیکی و 2 طرح دیگر نیز در حال تجهیز کارگاه است.
وی افزود: انتظار می رود این چهار سازه در هر بارندگی 930 هزار متر مکعب آبگیری داشته باشند که تاثیر قابل توجهی بر آب های زیر زمینی منطقه دارد.
مهاجری بیان کرد: تنگستان یکی از شهرستان هایی است که طرح های آبخیزداری در آن بطور جدی در دست پیگیری است و دیگر شهرستان های استان نیز همین وضعیت را دارند.
وی با اشاره به فقیر بودن بخش وسیعی از مراتع استان به دلیل کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر گفت: با وجود اعتبارات کم ولی طرح های متعددی برای تقویت پوشش گیاهی مراتع در دست اجراست.
مهاجری اضافه کرد: در همین ارتباط طرح بیابان‌ زدایی استان بوشهر نیز با هدف ممانعت از بیابانی ‌تر شدن عرصه ها، کنترل کانون های فرسایش بادی و گرد و غبار با نهال کاری در یکهزار و 97 هکتار و 20 میلیارد ریال اعتبار به اجر در آمده است.
وی افزود: با افزایش پوشش گیاهی در سطح عرصه های بیابانی، زمین های فاقد پوشش و کنترل روان آبهای سطحی، علاوه بر اینکه فضای سبز این عرصه ها افزایش می یابد پدیده گرد و غبار در استان کاهش می یابد.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.