به گزارش ایرنا، اسماء حسن زاده روز شنبه در همایش 'سلامت برای همه 'ویژه مسئولان و کارکنان ادارات در فرمانداری این شهرستان افزود: این درحالی است که آمار جمعیت میان سال مبتلا به اضافه وزن و چاقی در استان بوشهر بطور میانگین و براساس نمودار عرضی 68 درصد است.
وی اضافه کرد: گناوه در بین شهرستان های استان بوشهر رتبه دوم را پس از دیلم به خود اختصاص داده که میزان بالایی است و باید در برابر این روند رو به رشد چاره اندیشی شود.
حسن زاده اضافه کرد: فرهنگ غذایی غلط یکی از عواملی است که می تواند در مبتلاشدن جمعیت میان سال شهرستان گناوه به اضافه وزن و چاقی اثر داشته باشد.
این کارشناس اظهارکرد: در رده سنی جوانان استان بوشهر، رتبه شهرستان گناوه ازنظر شیوع اضافه وزن و چاقی، کمتر از شهرستان های دیگر است.
وی گفت: در گروه سنی سالمندان استان بوشهر، دیلم، بوشهر وگناوه از سه شهرستان اول در زمینه شیوع اضافه وزن و چاقی هستند.
حسن زاده با بیان اینکه شهرستان گناوه در بین گروه سنی نوجوانان ازنظر شیوع چاقی و اضافه وزن مقام دوم را در استان بوشهر داراست، افزود: شهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم در بیشتر گروه های سنی ازنظر اضافه وزن و چاقی در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.
وی به عوامل ایجادکننده چاقی در بین افراد اشاره کرد و گفت: مسایل ژنتیکی، محیطی، روانی، تغذبه نامناسب، بیماری های جسمی، مصرف دارو از عوامل مهم در این زمینه به شمار می آید که با بیشتر بیماری های غیرواگیر شایع ارتباط دارد.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان گناوه بیان کرد: ساده ترین راه برای تشخیص چاقی اندازه گیری دور کمر است که استاندارد آن برای زنان و مردان به ترتیب کمتر از 88 و 90 سانتی متر باید باشد.
وی گفت: شرط اصلی سالم زیستن فرد، داشتن تغذیه سالم و تحرک ازجمله پیاده روی صحیح است که در صورت رعایت نکردن دچار بیماری های مختلف می شود.
رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: در برهه کنونی بیماری های غیرواگیر جایگزین بیماری های واگیر در جامعه شده و رشد یافته است.
محمد بازیاری افزود: کم تحرکی، دخانیات و تغذیه ناسالم از عوامل مهم در مبتلاشدن افراد جامعه به چاقی و اضافه وزن است که به عنوان عوامل خطر بیماری های غیرواگیر محسوب می شود.
وی گفت: شبکه بهداشت ودرمان برنامه و طرح های مختلف برای سلامت همگانی در این شهرستان در یکسال گذشته اجرا و در سال جاری نیز تداوم خواهد یافت.
شهرستان گناوه با 103 هزارنفر جمعیت در شمال مرکز استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.