به گزارش ایرنا، علی زائری روز چهارشنبه در نشست بهره برداران و کشاورزان دشت بردخون شهرستان دیر افزود: در شرایط کنونی برای عبور از بحران کم آبی به عزم جدی و حمایت همگانی نیاز است.
وی اضافه کرد: 550 حلقه چاه کشاورزی در بخش بردخون فعال است که نیمی از آن بدون اخذ مجوز قانونی حفر شده است.
زائری با بیان اینکه اگر چاه های غیر مجاز پر نشود در آینده با مشکل تامین آب آشامیدنی روبه رو خواهیم بود ادامه داد: چاه ها در 2 دوره زمانی قبل و بعد از سال 1385 حفر شده است، در این سال ها تعدادی از چاه ها پروانه فعالیت گرفته اند و برخی نیز بدون مجوز فعالیت دارند که نیازمند اخذ مجوز هستند.
وی گفت: ذخایر آب به دلیل مصرف زیاد بشدت کاهش یافته که با بهینه کردن مصرف از طریق تغییر شیوه های آبیاری بخشی از مصرف بی رویه حذف می شود.
رئیس منابع آب شهرستان دیر ادامه داد: پرشدن چاه های غیرمجاز بر اساس حکم دادگاه صورت می گیرد و هیچ تبعیضی وجود ندارد و امسال نیز تعدادی چاه غیرمجاز پس از طی مراحل قضایی پر می شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف آب در این بخش است، گفت: بحران آب جدی و با توجه به کمیت و کیفیت آب مصرفی افت و کمبود آب مشاهده می شود و تا چند سال آینده مجبور به استفاده از آب شیرین کن هستیم.
عیسی محمددوست افزود: ۵۵۰ حلقه چاه کشاورزی با ۳۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت در بخش بردخون وجود دارد. وی اضافه کرد: در سال 1393 طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب در کشاورزی با هدف تولید آب، افزایش ذخیره سازی و برداشت کمتر از منابع زیرزمینی آغاز شد.
مدیر جهاد کشاورزی دیر بیان کرد: برای تحقق این برنامه طرح هایی نظیر تخصیص آب مطابق الگوی کشت، تحویل حجمی آب به کشاورزان، اجرای آبیاری تحت فشار، نصب کنتورهای هوشمند و بازچرخانی آب در کشاورزی باید عملی شود.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی و کشاورزان با مشارکت همدیگر فعالیت می کنند، ادامه داد: نظام صنفی کشاورزی در منطقه باید پیگیر مشکلات و با گسترش گلخانه ها و کنترل قیمت، حامی و همراه کشاورزان شود.
محمد دوست بیان کرد: اکنون ۲۷ میلیون مترمکعب آب در بخش بردخون برداشت می شود که باید این میزان به ۱۳ میلیون مترمکعب برسد.
طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب دشت بردخون با حضور بهره برداران، کشاورزان، شوراهای اسلامی، دهیاران و مسئولان درشهر بردخون برگزارشد و مشاوران شرکت مهندسین مشاور گزین سازه توس و کشاورزان پیرامون شیوه های نوین مصرف و صرفه جویی آب و جلوگیری از اسراف آن راهکارهای مناسب ارائه دادند.
شهرستان دیر در فاصله 200 کیلومتری جنوب استان بوشهر قراردارد.
7207/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.