گردشگری، از پویاترین فعالیت های اقتصادی است، طوریکه در جهان کنونی، صنعتی پاک به شمار می آید و نقش اثرگذاری در توسعه همه جانبه دارد.
یکی از عناصری که نقش اثرگذار و حیاتی در فرآیند و توسعه گردشگری دارد وجود زیرساخت هاست.
تجارب نشان داده که با گسترش زیرساخت های گردشگری در شهرهای گردشگر پذیر باعث می شود تا هم مدت زمان ماندگاری و رضایت گردشگران افزایش و هم زمینه توسعه و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم فراهم شود.
تجربه و آمار سال های اخیر ستاد تسهیلات سفر استان بوشهر نشان می دهد در میان نقاط مختلف گردشگری این استان، شهرستان های ساحلی با استقبال بیشترین گردشگران و مسافران نوروزی روبرو می شوند و از بین منطق ساحلی نیز شهرستان گناوه بیشترین میزان جذب گردشگر را امسال و سال های گذشته از آن خود کرده است.
این شهرستان با وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه گردشگری اما هنوز در زمینه برخورداری از زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی و تفریحی با کمبودهایی روبرو است که باید درراستای برطرف کردن آنها گام های اساسی برداشته شود و مسئولان کشوری و استانی نگاه ویژه ای به توسعه زیرساخت های گردشگری این بندر قدیمی استان بوشهر معطوف کنند.
مطالعه و بررسی توانمندی ها و قابلیت های هر منطقه مهم ترین مرحله شناخت و زیربنای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که بدین منظور برای بررسی نقش و تاثیر صنعت گردشگری در توسعه شهرستان گناوه، میزگردی باموضوع رسانه و توسعه با محوریت گردشگری با حضور خبرنگاران و مسئولان مرتبط در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی این شهرستان برگزار شد.
حاضران دراین نشست با ارایه راهکارها و پیشنهادهایی در زمینه توسعه گردشگری تاکیدکردند: این شهرستان به عنوان قطب گردشگری استان بوشهر به شمار می آید و باتوجه به ورود جمعیت زیادی از هموطنان در تعطیلات نوروز باید نگاه خاصی بویژه در زمینه زیرساخت های گردشگری به این منطقه شود.
سرعت بخشی در احداث پل خور گردشگری، پیگیری احداث فرودگاه و پلاژ بانوان، بررسی و آسیب شناسی روند ارایه خدمات سفر از جمله ساماندهی موتورهای چهارچرخ، جلوگیری از خسارت به فضای سبز، ایجاد کمپینگ های استراحت در ورودی شهر به منظور کاهش اسکان میهمانان نوروزی در ساحل از جمله راهکارهای ارایه شده توسط شرکت کنندگان در این میزگرد بود.
توجه به بوم گردی، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی، موزه مردم شناسی، ساماندهی دستفروشان، برطرف کردن مشکلات فاضلاب، گسترده شدن جشنواره و برنامه های جشن و نشاط آور، انتقال موتورهای چهارچرخ به پیست موتورسواری، احداث بوستان و فضای سبز بیشتر، استفاده از ظرفیت های گردشگری روستاهای شهرستان از جمله مناطق ساحلی و بندرریگ از دیگر راهکارهای خبرنگاران در توسعه گردشگری و جذب بیشتر گردشگران به این شهرستان است.
توسعه بندر، تشویق و جذب سرمایه گذاران، استفاده از طبیعت بکر جزیره سینه سور بندرریگ، فعال کردن طرح جاده گناوه به میشان، گسترش طول نوار ساحلی همراه با زیباسازی، تامین امکانات رفاهی مناسب و درخور برای هموطنان، استفاده از خانه باغ ها برای اسکان، اختصاص بودجه مناسب به حوزه گردشگری و اهمیت به فرهنگ گفتاری و رفتاری مردم بخصوص بازاریان در طول گذراندن تعطیلات گردشگران به این شهرستان و پیگیری طرح معطل مانده دهکده گردشگری نیز از مباحث مهم مطرح شده در این میزگرد است.
معاون اجرایی شهرداری گناوه با بیان گزارشی از عملکرد شهرداری در تعطیلات نوروز امسال گفت: شهرداری براساس تجارب امسال و شناسایی نقاط قوت و ضعف، برنامه و طرح های خوبی برای نوروز سال آینده دارد.
کرامت الله طاهری افزود: تقسیم شدن شهر به 7 قسمت و انتخاب یک شهردار در هر نقطه، بکارگیری 150 نیروی پاکبان، راه اندازی 400 چشمه سرویس بهداشتی، جمع آوری 300 تن زباله، توزیع 9 و نیم تن کیسه زباله و 3 هزار لیتر مایع دستشویی، استقرار مدیریت ساحل از عمده فعالیت شهرداری در تعطیلات نوروز در خدمات دهی به میهمانان نوروزی بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر ستادخدمات سفر گناوه گفت: این اداره آماده ارایه پیشنهاد و طرح و راهکار کارشناسی شده برای رونق و توسعه گردشگری این شهرستان است که خبرنگاران می توانند در این زمینه پیشقدم باشند.
حمزه بهاگیر افزود: به منظور خدمات دهی مناسب به میهمانان نوروزی، ستاد خدمات سفر نشست های متعدد برگزار و 12 کمیته فعال شد.
وی گفت: این شهرستان درحوزه گردشگری دریایی، صنایع دستی و بوم گردی دارای قابلیت های خوبی است که آمادگی کامل برای همکاری با سرمایه گذاران داریم.
وی افزود: به منظور رونق و توسعه بوم گردی در روستاها، برگزاری نشست با دهیاران در دستور کار قرار دارد که از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دعوت خواهد شد.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری گناوه گفت: برگزاری این نشست مفید و از بهترین نشست هایی بود که در طول سال های خدمتی برگزارشده و خبرنگاران با تیزبینی و حساسیت خاصی راهکارهای خوبی در زمینه توسعه این شهرستان بویژه در حوزه گردشگری ارایه کردند.
حسین امیری افزود: این شهرستان باتوجه به ظرفیت های موجود، قابلیت توسعه در همه زمینه ها از جمله گردشگری را دارد.
وی اظهارکرد: راهکارها و پیشنهادهای خبرنگاران در این نشست جمع بندی و در تصمیم گیری های مسئولان استفاده خواهد شد.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری گناوه از میزبانی شایسته خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر گناوه تقدیر کرد و گفت: فرمانداری نگاه خاصی به توسعه همه جانبه این شهرستان دارد و چنین نشست هایی را در طول سال باحضور دیگر گروه ها و اقشار جامعه برگزار خواهد کرد.
مسئول خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر گناوه نیز با اشاره به تاریخچه ای از تاسیس و فعالیت های این سازمان در کشور گفت: یکی از برنامه های مهم مراکز و دفاتر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزاری میزگرد تحت عناوین مختلف است.
نعمت الله بهروزی افزود: باتوجه به جمعیت زیادی که در طول تعطیلات نوروز وارد استان بوشهر شدند و رتبه سوم کشوری را در این زمینه کسب کرد، گناوه در این زمینه نقش و سهم بسزایی ایفا کرده است.
وی اظهارکرد: دریا و ساحل به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه در استان های ساحلی به شمار می آید که این شهرستان از این نعمت خداوندی برخوردار است.
بهروزی گفت: تقویت و توسعه زیرساخت های گردشگری این شهرستان زمینه را برای ورود بیشتر گردشگران ومسافران حتی از کشورهای خارج فراهم خواهد کرد که ایجاد اشتغال و درآمدزایی از نتایج مثبت آن است.
مسئول ایرنا در گناوه اظهارکرد: تسریع در احداث پل خور گردشگری، پیگیری اجرای طرح پلاژ بانوان و فرودگاه می تواند در توسعه این شهرستان بویژه جذب گردشگرمفید و اثرگذار باشد.
وی یادآورشد: تداوم برگزاری چنین نشست هایی با گروه ها و مسئولان در برنامه کاری امسال ایرنا در گناوه قرار دارد.
در این نشست خبرنگاران صداوسیما، خبرگزاری فارس، هفته نامه فدک، صدای بندر، دریادلان، نماینده خبرنگاران جوان، مسئول روابط عمومی و کارشناس فرمانداری گناوه حضور داشتند.
شهرستان گناوه با جمعیت 103 هزار نفر در شمال استان بوشهر بلحاظ دارابودن طبیعت بکر از جمله ساحل زیبا و همچنین بازار تجاری با کالاهای ارزان قیمت و آب وهوای مطلوب بهاری در تعطیلات نوروز پذیرای جمعیت زیادی از هموطنان از اقصی نقاط کشور بود.
در تعطیلات نوروز امسال 2 میلیون و 200 هزار مسافر وگردشگر در این شهرستان اقامت کردند.
6164/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.